Er is al veel geschreven over de machtige Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, de 510 pk sterke supersedan uit Italië. Het meeste is dan ook al bekend, maar na een dag op pad met deze geweldenaar en wat speurwerk, vond ik vijf feiten die je vast nog niet kende.

5,1
Een vreemd getal, maar dit is het aantal kilogrammen dat de motorkap weegt. Volledig vervaardigd van koolstof, draagt het bij aan het relatief lage gewicht van de Q. Ook het dak, de aandrijfassen en de aerodynamische zaken zijn van dit materiaal gemaakt. Daarnaast is er veelvuldig gebruik gemaakt van licht aluminium voor bijvoorbeeld de wielophanging en zijschermen.

Maar even belangrijk als het laag houden van het gewicht is dat de engineers door deze materialen slim te gebruiken een perfecte 50/50 gewichtsverdeling over de voor- en achterwielen hebben weten te bereiken. En dit zorgt voor een bijzonder goede wegligging. Niet voor niets is de Q koning van de Nordschleife.

31
Zoveel Giulia Quadrifoglio’s zijn er in ons land verkocht, waarvan -hoe kan het ook anders- het grootste deel (39%) rood is. Natuurlijk is dit de Alfa kleur bij uitstek, maar na de Giulia Q in het zwart te hebben gezien, twijfel ik wat het mooiste is.

Het zwart geeft deze auto namelijk een gave dreigende uitstraling, zeker met donkere velgen erbij. Het lijkt ook alsof de carbon voorspoiler (die bij 100 kilometer per uur automatisch omlaag gaat voor nog meer grip), sideskirts en diffuser met vier enorme uitlaten, meer onderdeel van de auto zijn en het meer één geheel is. En als dan ook nog de achterste zijruiten en achterruit getint zijn, dan staat daar een serieus badass auto.
150
Dit is het aantal milliseconden die de automaat erover doet om van het ene verzet in het andere te komen. Ter illustratie, dit duurt net zo lang als met je ogen knipperen. Voor deze snelste schakeltijd moet je de auto wel in de Race-stand zetten, waarbij je ook de felste gasrespons hebt van de 510 pk,  600 Nm sterke 2,9 liter V6 en waarbij de Traction Control jou bijna volledig de teugels in handen geeft.

En dat laatste is geen sinecure, want de Q is een beest. 510 pk is namelijk heel erg veel power dat ook nog eens allemaal op de achterwielen overgebracht wordt. En als je dan ook nog eens rijdt op natte wegen, dan heeft zelfs het Alfa Active Torque Vectoring systeem grote moeite tractie te behouden. Resultaat: een auto die bij iets te veel gas, spint.


Beter is het om de auto in de Dynamic modus te houden. Je levert dan nauwelijks in op felheid, maar je hebt een hele zwik aan elektronische hulpmiddelen die de auto enigszins in het gareel houden, waardoor je hartslag tot een wat normaler niveau kan dalen. Wil je toch de Race stand gebruiken, zorg dan voor een goede driftopleiding.

7.495
Het zijn een hoop euro’s die je neer moet leggen voor de keramische remschijven, maar ze zijn aan te raden. Het snelheidspotentieel van de Giulia Quadrifoglio is namelijk immens. In 3.9 seconden zit je op de 100 kilometer per uur met een topsnelheid van 307, de snelste straat Alfa Romeo ooit gemaakt! En ondanks dat dit indrukwekkende cijfers zijn, kunnen ze niet omschrijven wat er gebeurt als je vol optrekt.
Heel even zoekt de auto naar grip om je vervolgens te katapulteren en je zo hard in je stoel te drukken dat naar voren leunen nog slechts een illusie is. En zodra je hersenen denken te wennen aan de enorme versnelling, kom je in de hogere toeren aan waarbij de Q er nog eens een schepje bovenop doet. En voor je het weet, heeft de automaat al een hogere versnelling uitgekozen en begint het feest opnieuw. Een schier oneindige maalstroom van rauwe kracht, waar je na de eerste keren echt even van bij moet komen.

38.784
Niet alleen doe je jezelf een enorm plezier en genot door een Giulia Quadrifoglio te kopen, maar met bijna 40.000 euro aan belastingen, help je ook nog eens de staatskas enorm. Want ondanks slimme technieken die zorgen voor meer zuinigheid, moeten die 510 trappelende Italiaanse paarden ergens vandaan komen. En dus is de uitstoot aan de hoge kant, met hoge belastingen als gevolg.

Dit betekent dat je voor een Giulia Quadrifoglio automaat vanaf 112.930,- euro betaalt en met wat extra opties zoals de keramische remschijven, kwam de testauto op 128.350,- euro. Natuurlijk is dit een enorm geldbedrag, je koopt er bijvoorbeeld al een leuke Giulietta Veloce én 4C van. Waarmee je een hardcore sportauto én een prima snelle auto voor dagelijks gebruik hebt. Maar de Giulia Quadrifoglio is nu juist zo gaaf omdat ie beide is. Ongelooflijk snel, onverslaanbaar als straatauto op het circuit, maar nog altijd een praktische comfortabele elegante Italiaanse reisauto. Wat kun je nog meer wensen?

Informatie
Merk: Alfa Romeo
Model: Giulia
Type: Quadrifoglio
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 2.900 cc V6 turbo
Vermogen: 510 pk
Koppel: 600 Nm
Topsnelheid: 307 km/h
0-100: 3.9 seconden
Versnellingsbak: Achttraps automaat
Gewicht: 1.595 kg
Prijs vanaf: 112.930,- euro
Prijs gereden model: 128.350,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: