De nieuwe Kia Optima Sportswagon GT is een beeldschone auto waar iedereen op slag verliefd op wordt. Maar dit verandert meteen zodra je vertelt dat je voor het topmodel meer dan 55.000 euro moet betalen. “Een Kia voor meer dan een halve ton? Dat kan niet!” Maar ik zal je in vijf punten haarfijn uitleggen waarom dit wel kan en waarom dit helemaal zo gek nog niet is.

1 Het mooiste uiterlijk

Dat de nieuwe Kia Optima Sportswagon een bijzonder mooie auto is, dat zien zelfs niet-autoliefhebbers. Een stoere voorkant met prachtige koplampen die zonder moeite overvloeien in lange lijnen op de zijkant die zeer gracieus samenkomen op de elegante achterzijde, alles klopt. Ik durf te zeggen dat deze Optima één van de mooiste stationwagons op de weg is.

En als je dan ook nog eens gaat voor de GT-uitvoering waar ik mee reed, dan krijg je op al die schoonheid ook nog een stevige dosis sportiviteit. Kijk maar eens naar die achterkant met diffuser en twee mooie uitlaten of die stoere velgen, het hele plaatje klopt. Wat uiterlijk betreft is de Kia zijn geld dubbel en dwars waard.
2 Verwennende luxe

Gelukkig past het interieur van de Optima zeer goed bij de buitenkant. Dezelfde vloeiende lijnen over de breedte, prachtige materialen en alles op een logisch en handzame plek en… luxe, heel veel luxe. Natuurlijk is dat afhankelijk van welke opties je aan vinkt, maar wat dacht je van verwarmde en geventileerde lederen sportstoelen, die ook nog eens fenomenaal zitten? Of een panoramadak dat open kan, waarmee je het idee hebt in een Targa te rijden? En met het oorstrelende Harman/Kardon audiosysteem stap je de auto helemaal niet meer uit, terwijl je smartphone draadloos wordt opgeladen.

Ook de rijervaring is onderdeel van die luxe. Koop de Optima niet als je een echte sportauto ambieert, want zelfs met alles in de sportstand word je in krappe bochten al snel getrakteerd op een stevige portie onderstuur. Maar zoek je een auto die je in alle rust en comfort compleet uitgerust op je bestemming brengt, ook als die aan de andere kant van Europa ligt, dan is dit je auto.

3 Veiligheid

Veiligheid is een belangrijk aspect bij een moderne auto. We willen allemaal dat wijzelf maar zeker ons gezin, zo veilig mogelijk is. Dat mag best wat geld kosten, toch? De nieuwe Optima heeft zo’n beetje alle elektronische hulpmiddelen die je kunt verlangen. Het wordt te veel om alles op te noemen, maar zo is de auto voorzien van RCTA (Rear Cross Traffic Alert) die in de gaten houdt of er geen auto achter je langsrijdt als je achteruit rijdt.

Het AEB (Autonomous Emergency Brake) scant continu de weg voor je en remt automatisch als je te snel een object benadert en een ongeluk dreigt. BSD (Blind Spot Detection) zorgt dat je nooit meer onaangenaam verrast wordt in je dooie hoek en met LKAS (Lane Keeping Assist System) kom je niet zomaar in een verkeerde baan terecht als je even niet oplet.
4 Prestaties

Eerder noemde ik al dat de Optima geen sportauto is, maar traag is hij zeker niet. Nu was mijn testauto wel voorzien van de topbenzine motor: een T-GDI 2.0 viercilinder die door een fijne turbo zorgt voor 245 pk en 353 Nm aan koppel. Hiermee bereik je in 7,6 seconden de 100 kilometer per uur en een topsnelheid van 232. En hoe hard je ook gaat, de auto blijft strak en rustig op de weg liggen.

Het is overigens overduidelijk dat de sound-engineers van Kia (te)hard aan het werk zijn geweest met de GT. Want zet em in sport en de viercilinder lijkt wel een dikke V8. Het klinkt wel leuk, maar klopt niet echt. Zeker niet omdat je van buiten bijna niks hoort.
5 Kwaliteit

En dan het onderdeel waarvoor mensen heel veel geld willen uitgeven: kwaliteit. Hierdoor kopen hele volksstammen al jaren auto’s bij onze oosterburen. “Want die zijn kwalitatief zo goed!”. Maar dat ook Kia weet hoe ze een goede auto moeten maken, heb je al van de eerste minuten in de nieuwe Optima door. Alles voelt solide, werkt goed en is gemaakt van materialen van hoge kwaliteit.

En vergeet niet: ook op de nieuwe Optima biedt Kia zeven jaar garantie!

Conclusie

Het grootste probleem in ons land voor de nieuwe Optima Sportswagon GT is het feit dat er een Kia-badge op zit. De Koreanen hebben een reputatie in Nederland opgebouwd van kwalitatief goede (vaak wat kleinere) betaalbare auto’s. Maar een luxe station in een hoog segment met bijpassende prijs, wordt al snel als veel te duur gezien.

Maar dit is onterecht. Een goede auto met zo’n uiterlijk, zoveel luxe, ruimte en veiligheid en dergelijke goede prestaties met zeven jaar garantie, daar betaal je gewoon voor. En voor een topmodel met alles erop en eraan is 58.000 euro misschien veel maar zeker niet te veel.

Informatie:

Merk: Kia
Model: Optima Sportswagon
Uitvoering: GT
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.998 cc viercilinder
Vermogen: 245 pk
Koppel: 353 Nm
Acceleratie tot 100 km/u: 7,6 seconden
Topsnelheid: 232 km/u
Versnellingsbak: Zestraps automaat
Gewicht: 1.580 kg
Prijs vanaf: 33.970 euro
Prijs gereden model: 58.470 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: