Een onderzoek van Transport & Environment (T&E) toont aan dat Volkswagen Groep op dit moment de minst vervuilende Euro 6 dieselauto’s verkoopt.

De betere prestaties van Volkswagen Euro 6 auto’s hebben niets te maken met dieselgate, maar zijn het positieve resultaat van betere technologische keuzes voordat het schandaal los barste. Het rapport ‘Dieselgate: Who? What? How’ leert ook dat geen één autofabrikant voldoet aan de laatste Euro 6 regels voor diesels en bestelwagens omtrent luchtvervuiling.

Sjoemeldiesels schoner na software update

De Zwitserse en Duitse ANWB’s, respectievelijk TSC en ADAC melden nu ook dat eerste onafhankelijke tests bewijzen dat EA189 Euro 5 dieselmotoren na een software update schoner zijn geworden, dezelfde prestaties blijven leveren en dat het brandstofverbruik niet is gestegen.

volkswagen-groep-verkoopt-schoonste-euro-6-diesels-kopieDe testuitslagen zijn door TSC en ADAC gepubliceerd. Er zijn drie Audi A4 2.0 TDI’s en een Volkswagen Golf met handgeschakelde versnellingsbak voor en na de software update getest op uitlaatgasuitstoot, brandstofverbruik en prestaties. De tests zijn uitgevoerd op een testbank en op de weg met specifieke focus op rijdynamiek. Na de pre-test werd de sjoemelsoftware door officiële Audi en Volkswagen dealers vervangen door nieuwe software.    

Zorgen over software update onnodig

Volgens TSC hoeven eigenaren van een auto met EA189 diesel zich geen zorgen te maken dat hun auto na de software update meer brandstof gaat gebruiken. Veel EA189 bezitters maakten zich hier volgens de Zwitserse ANWB zorgen over. De zorgen komen volgens de Zwitsers vooral voort uit speculaties in de media.  

De tests zijn uitgevoerd met ondersteuning van de Federation Internationale de l’Automobile (FIA), de overkoepelende internationale federatie van auto-, motorsport- en motorclubs die verantwoordelijk zijn voor onder andere de verkeersveiligheid, milieubescherming en het testen van nieuwe automodellen.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: