Streven naar perfectie en verlangen naar schoonheid en elegantie lijken in deze tijd voor een groot deel vervangen door borstklopperij, snel geluk en vervlakking. Goede gesprekken zijn vervangen door korte Whatsapp berichten, prille ontmoetingen tussen geliefden vervangen door een simpele koude swipe op Tinder. Veel mooier is het er allemaal niet op geworden, maar in de duisternis zijn lichtpuntjes te vinden voor hij en zij die goed kijken: de Lexus NX 300h.

Weg met die stoffige jas
Natuurlijk is de inleiding hierboven behoorlijk dik aangezet, maar feit blijft dat Lexus bijzonder veel aandacht en tijd besteedt aan hun creaties op een manier die anders is dan hun concurrenten. In hun auto’s herken je die typische obsessie voor perfectie, die Japanners eigen is. Japan, het land waar een kop thee zetten met zoveel rituelen en regels omgeven is, dat het gerust een paar uur kan duren. 

Dit streven is terug te vinden in de kwaliteit van hun auto’s, waardoor Lexus al vele jaren gezien wordt als een van de meest betrouwbare merken. Een aantal jaar geleden hebben de Japanners hun imago drastisch omgegooid en hun stoffige jas achtergelaten. Scherpe lijnen in Japanse Manga-stijl veranderden de stijl van hun auto’s voorgoed. Het meest herkenbare element daarvan is de enorme Spindle grille die ook de voorkant van de nieuwe NX 300h siert.Scherp
De nieuwe stijl bevalt niet iedereen even goed en eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het design van de NX heftig is. De enorme grille, de extreem scherp gesneden voor- en achterlichten, het is nog al wat om op te nemen. Persoonlijk bevalt het mij erg, het biedt namelijk iets nieuws in het straatbeeld van verder steeds meer op elkaar lijkende auto’s.

Het enige probleem qua uiterlijk is echter de grote broer, de Lexus RX. Die is namelijk net even wat evenwichtiger qua proporties, waardoor de NX vanuit bepaalde hoeken soms wat zwaarlijvig lijkt. Maar zeker recht van voren en recht van achteren is het een indrukwekkende auto.
Van binnen
Het mooiste van deze Lexus zit echter, zoals zo vaak, van binnen. Hoewel hier ook scherpe lijnen de hoofdtoon voeren, ademt het geheel veel meer rust uit. Gebruikmakend van het vakmanschap van de Takumi, meestervakmannen in dienst bij Lexus, is de afwerking van de NX van een bijzonder hoog niveau.

De naden, de stiksels in het leer van de uitstekend zittende stoelen, de aluminium panelen in de deur, alles is strak in elkaar gezet gebruikmakend van hoge kwaliteitsproducten. In plaats van de muis uit de RX vinden we hier een touchpad waarmee je het infotainment-systeem bedient. En dit werkt een stuk prettiger.
De aandrijving
De NX wordt aangedreven door het bekende hybride systeem dat we ook in de Lexus IS 300h zien. Een 2.494 viercilinder gekoppeld aan een Continu Variabele Transmissie werkt hand in hand met twee elektromotoren, één voor en één achter. De accu’s voor deze elektrische aandrijving worden opgeladen tijdens het rijden en remmen, de Lexus heeft geen stekker en is dus geen zogenaamde plug-in hybride.

Via de Drive Mode Selector kun je kiezen uit Eco, Normal, Sport of Sport plus. Het verschil tussen deze standen is duidelijk te merken. De auto trekt in Sport sneller op en reageert vooral een stuk feller. Leuk detail is dat ook de tellers in je dashboard veranderen bij het selecteren van een andere modus.
Stilte
Wegrijden in de NX gaat compleet geruisloos gebruikmakend van de elektromotoren. In theorie kun je dit tot 65 kilometer per uur volhouden, maar in de praktijk slaat de benzinemotor al snel onmerkbaar aan om te helpen. Opvallend is ook hoe stil de auto is bij hogere snelheden. Windruis hoor je slechts op de achtergrond, waardoor je in alle rust en comfort kunt reizen.

Het enige moment dat dit verstoord wordt is al je vol gas geeft. Door de CVT blijft de motor op een vast hoog toerental en dat hoor je meer dan in bijvoorbeeld de RX of IS. Heel storend is het niet, maar wel opvallend. Qua wegligging is het duidelijk dat de NX ontwikkeld is op comfort. Je kunt gerust hard bochten nemen, je hebt immers vierwielaandrijving, maar je merkt dat de auto vrij zwaar is, zeker bij snelle bochtenwisselingen. Drempels en onvolkomenheden in de weg worden echter naadloos weg gefilterd, voor een rustgevende rijervaring.

Conclusie
De Lexus NX 300h is een bijzondere auto. Bijzonder om zijn heftige design, zijn perfecte afwerking en kwaliteit en zijn rustgevende rijervaring. En mede door zijn gunstige verbruik te danken aan de hybride aandrijving, is de prijs hiervan ook nog eens meer dan redelijk. Want je hebt al zo’n fijne auto voor 48.995,- euro op je oprit staan (en op dit moment met een gratis upgrade voor nog meer luxe). Voor de aangeklede testauto in F-Sport uitvoering betaal je 71.290,- euro.

Informatie
Merk: Lexus
Model: NX 300h
Type: F-sport line
Brandstof: Hybride benzine
Cilinderinhoud: 2.494 viercilinder
Vermogen: 223 pk
Topsnelheid: 180 km/h
0-100: 9.3 seconden
Versnellingsbak: Continu Variabele Transmissie
Gewicht: 1695 kg
Prijs vanaf: 48.995,- euro
Prijs gereden model: 71.290,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: