In onze serie over (huur-)cabrio’s in samenwerking met Cabrioland was het ditmaal de beurt aan een hagelwitte Audi TT roadster. In eerste instantie een schattige auto waar je gevoelsmatig heerlijk mee denkt te kunnen toeren, wat klopt, maar de TT heeft een leuke verassing…

Eerst liever de bewegende beelden bekijken?

Modern met een klassiek dak

Hoewel er inmiddels al weer een nieuwe versie van de TT is, is dit oudere model nog steeds een mooie en zeker geen ouderwetse auto. De wagen oogt lekker compact en is een geheel andere interpretatie dan de vorige Duitse cabrio in deze serie, de Z4. Waar de BMW vooral erg klassiek is, is de TT een stuk moderner qua concept.

Opvallend, maar wel gaaf, is dan ook dat juist de TT voorzien is van een klassiek stoffen dak. En voordat ik verder ga met dit verhaal, dat dak is ongelooflijk stil. Het is niet te geloven hoe de engineers bij Audi het voor elkaar hebben gekregen, maar de TT is met dak dicht stiller dan veel niet cabrio’s. 
Waarom een weekend met een TT zo gaaf is 2

Kwaliteit

En dat kwaliteitsgevoel is op alle andere vlakken ook te voelen. Het interieur zit erg netjes, logisch en goed in elkaar. Het is niet het meest spannende dashboard, daar is Audi net even te serieus voor, maar je hebt wel altijd het gevoel in iets bijzonders te zitten.

Daarbij wordt je ook geholpen door de nagenoeg perfecte stoelen. Deze huurauto was voorzien van de half alcantara half lederen stoelen (met verwarming), die je perfect op je plek houden bij sportief rijden en heerlijk comfortabel zitten tijdens rustig toeren. Dat komt mede door de ontelbare mogelijkheden om de stoelen elektrisch in te stellen.
Waarom een weekend met een TT zo gaaf is 3

Luxe toeren

Het dak is in deze luxe auto uiteraard elektrisch en verdwijnt mooi achter de stoelen, waardoor je heerlijk open zit. De TT was voorzien van een 2,0 liter TFSI met 211 pk, die via een S-tronic DSG-versnellingsbak (dubbele koppeling) wordt overgebracht op alle vier de wielen (quattro).En deze combinatie is fantastisch. Tijdens het rondtoeren heb je altijd power tot je beschikking en de versnellingsbak schakelt onmerkbaar snel.

En al snel verdwijnen alle stress en zorgen en geniet je van de prachtige omgeving. Krijg je te veel wind in je nek? Dan laat je met een druk op de knop het windscherm achter je omhoog komen. Te koud? Zet de stoelverwarming aan. Is er een betere manier om te ontstressen?
Waarom een weekend met een TT zo gaaf is 5

De verassing

Maar zoals ik in het begin al aangaf, de TT heeft een verassing. Want zet de vering in de sportstand, ga er goed voor zitten en de vriendelijke toerauto verandert in een serieuze sportwagen. De twee liter turbo spuit er boven de 2000 toeren als een gek vandoor, waarbij de vierwielaandrijving zorgt dat alle power altijd op de weg komt. En in plaats van de versnellingsbak zelf te laten schakelen, gebruik je de flippers achter het stuur.

De snelheid waarmee deze cabrio bochten kan nemen, is verbazingwekkend. In eerste instantie heeft de wagen iets wat onderstuur maar geef wat extra gas en de quattro-aandrijving trekt de auto door de bocht heen. En over remmen hoef je je ook geen zorgen te maken, want die weten de 1380 kilogram zware auto prima af te remmen.
Waarom een weekend met een TT zo gaaf is 6
Conclusie

Deze Audi TT Roadster is in vele opzichten de ideale auto voor een weekend (of langer), omdat hij alles in huis heeft voor mensen die alleen of met z’n tweeën willen rijden. Je kunt er rustig mee toeren, waarbij het een heerlijke rustige auto is. Maar trap het gas in en je hebt ineens een serieuze sportwagen. En daarbij zit je in een mooie en goed aanvoelende omgeving. Wil je jezelf een leuk weekend geven, dan kan ik je deze TT van harte aanbevelen. Check de site van Cabrioland voor de beschikbaarheid en de prijzen.

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: