Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA

    Motor 09-06-20167 reacties

    We leven in een tijd dat we alles willen. Zoals Theo Maassen het omschreef: “We willen lepeltje lepeltje liggen terwijl we elkaar aankijken”. Dit maakt het leven voor motorfabrikanten niet altijd even makkelijk, de eisen liggen torenhoog. De klant wil comfort, snelheid, luxe, emotie en betrouwbaarheid. Maar met de GSX-S 1000 FA heeft Suzuki een uitstekend middel om deze veeleisende liefhebbers op hun wenken te bedienen.

    Een lange naam

    GSX-S 1000 FA, een naam die niet voorop staat als het gaat om eenvoud. Een korte cursus: de GSX-R is het sport/race model van Suzuki. De GSX-S is een naked motor, die qua techniek deels leunt op die racer. Deze testmotor is weer een gekuipte toerversie van die naked motor, waarbij de toevoeging van de letter F staat voor de Fairing (kuip). De A geeft aan dat de motor voorzien is van ABS. Volg je het nog?

    Maar deze bijzondere combinatie van letters staat symbool voor een erg goede motor die het beste van een aantal werelden bijeenvoegt. Het blok van een superbike, het makkelijke sturen van een naked motor en het comfort van een toermodel, kan het nog beter?
    Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA 3Power in overvloed

    Laten we beginnen bij het hart: de 999 cc 4-in-lijn. Dit blok komt oorspronkelijk uit de 2005 GSX-R1000 (de K5 voor de kenners), maar is vervolgens volledig aangepast, onder andere voor een soepelere gasrespons. Hiermee werd een ‘raceblok voor op de straat’ gemaakt.

    De viercilinder levert volgens de officiële cijfers 146 pk, maar volgens Suzuki is tijdens verschillende testen gebleken dat de GSX-S rond de 150 pk op het achterwiel heeft. En dat is meer dan voldoende voor een motor die 207 kilogram weegt.

    Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA 4Als karamel

    Zodra je wegrijdt, merk je direct hoe ongelooflijk soepel dit blok draait, het is alsof de motor op karamel loopt, maar dan wel hele sterke. Je hebt namelijk in iedere versnelling bij iedere snelheid de beschikking over een stortvloed aan enorm veerkrachtig motorvermogen en zodra je hoog in de toeren komt, komt daar nog eens een flinke schep bovenop.

    Mocht je dit toch te veel vinden, wees niet bang. Een traction control in drie standen helpt je alle pk’s feilloos op de weg te brengen zonder nare verassingen. Voor de meer ervaren rijders is dit systeem uiteraard ook volledig uit te zetten.
    Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA 5Heerlijk sturen

    Maar met alleen power kom je er niet, een motor moet ook lekker sturen. Ook op dat vlak heb je weinig te klagen op de Suzuki. Zijn roots als naked zijn duidelijk aanwezig, want de motor stuurt iedere bocht, langzaam of snel, gemakkelijk in. En in de bocht blijft de motor enorm stabiel, wat meteen groot vertrouwen schept.

    Ook bij het aanremmen blijft de GSX-S zeer stabiel mede dankzij de uitstekend werkende radiaal gemonteerde Brembo monoblock-remklauwen met ABS.

    ‘Het is alsof de motor op karamel loopt’

    Comfort?

    Ok, genoeg power, goede stuureigenschappen, maar hoe zit het met het comfort? Je zit iets voorovergebogen maar toch ontspannen waarbij je armen het stuur automatisch vinden. De kuipen en de kleine voorruit houden je lichaam goed uit de wind. Samen met een prima zadel heb je hiermee een motor waarmee je prima lange afstanden kunt rijden.

    Blijft over het uiterlijk. Hierover verschillen de meningen. Sommigen vinden de lampen wat te laag zitten of de vorm van het ruitje vreemd. Persoonlijk vind ik het een mooie motor. En hoe langer je er naar kijkt, hoe meer je het duidelijke Japanse design gaat waarderen.
    Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA 6Conclusie

    De Suzuki GSX-S 1000 F biedt het beste van verschillende werelden zonder een kopie of rare mengeling te worden. Het is een ‘eigen’ model dat zich in alle situaties staande houdt. Op de snelweg, op bochtige wegen, zelfs op een circuit zal de Soes je niet teleurstellen. Eigenlijk heb je niets meer nodig…


    Waarom je niet meer nodig hebt dan een Suzuki GSX-S 1000 FA 2

    Informatie

    Merk: Suzuki
    Model: GSX-S 1000
    Type: FA
    Prijs vanaf: €14.499,-
    Motor: 999 cc vier-in-lijn
    Versnellingsbak: 6
    Kracht: 146 pk
    Brandstof: Benzine

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutoreview Subaru XV: ‘Duurkoop’ is goedkoop
    Next Article Autokoper heeft hogere wiskunde nodig door gegoochel met afleverkosten

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    View 7 Reacties

    7 reacties

    1. Daneron on 13-06-2016 11:42

      Mooi ding, alleen jammer van dat ielig stuurtje en dat de spiegels op het stuur zitten maar smaken verschillen.

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 13-06-2016 11:51

        Ja dat soort kwesties zijn natuurlijk erg van smaak afhankelijk. Het stuur is smal omdat je dan goed gebruik maakt van de windbescherming..

        Reply
    2. peter on 28-06-2016 18:31

      Ik heb sedert 1 maand de s1000 street performance wat ik niet aan uit kan is dat ze toch onderscheid maken tussen de s1000 en de s1000f qua pk de s1000 110 pk en de f heeft 145 pk

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 28-06-2016 20:05

        Dat is apart want volgens de gegevens heeft de GSXS-1000 toch ook rond de 140 pk. Sommige testverslagen melden zelfs een gemeten 157 pk. Voor zover wij weten is er motorisch geen verschil tussen de GSXS-1000 en de GSXS-1000f

        Reply
        • peter on 29-06-2016 17:53

          mss is er toch een verschil tussen BE en NED motoren

          Reply
          • Yuri Van Koeveringe on 30-06-2016 16:52

            HI Peter

            Na navraag bij de Nederlandse importeur heb ik begrepen dat er in Belgie aparte regels gelden voor motoren met een vermogen tot 78 kW = 106 pk. Waarschijnlijk heeft dit er mee te maken. Jouw motor valt in een andere klasse dan de F, die een ander publiek en markt aan zou moeten trekken. Dit gezegd hebbende moet het dus vrij simpel zijn jouw S tot hetzelfde vermogen te krijgen, maar of dit binnen de regels valt, weet ik niet. Het is wellicht wel de moeite waard om even te checken.

            Reply
    3. peter on 30-06-2016 20:34

      de verkoper zei dat ik een andere ecu kon laten plaatsen kostprijs ong 400€ vind dit toch veel geld mss kan het in nederland goedkoper

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?