Familiebanden hebben ervoor gezorgd dat ik inmiddels redelijk op de hoogte ben van de Amerikaanse automarkt, en misschien nog beter van wat Amerikanen belangrijk vinden in een auto. 

Ik trof een aantal belangrijke verschillen aan met de Nederlandse autokoper. Waarbij als disclaimer direct maar gemeld dat generaliseren tot op zekere hoogte noodzakelijk is, maar dat zijn we als Nederlanders inmiddels gewoon wanneer het de Verenigde Staten betreft…

Wat Amerikanen belangrijk vinden in een autoSatellietnavigatie in VS al lang gemeengoed

Het eerste verschil is er direct een dat me intrigeert, omdat ik juist in de VS zou verwachten dat deze optie eerder noodzaak dan uitzondering zou zijn: de ingebouwde navigatie. Ook in luxe modeluitvoeringen vaak niet inbegrepen. Neem de auto van mijn schoonouders, een Ford Edge voorzien van panoramadak, bluetooth media- en telefoonintegratie en allerhande andere snuisterijen, maar het enige scherm is het minivenstertje van de radio. En dus geen navigatie. Mijn eega heeft het idee dat het mogelijk komt doordat satellietnavigatie in de VS al veel langer gemeengoed is dan in Europa, en dat het ook nu nog eerder geassocieerd wordt met outdoor activiteiten dan met een autorit.

Wat Amerikanen belangrijk vinden in een auto

Zestig procent Amerikanen in 1969 al airco

Als tweede de automatische airconditioning. Hiermee bedoel ik het enkel instellen van de gewenste temperatuur in graden of halve graden, waarna het systeem zelfstandig opwarming, koeling, luchtcirculatie en ventilatiesterkte bepaalt. In de VS net als een navigatiesysteem zeker geen gemeengoed voor auto’s die je in de showrooms aantreft. Ook dit is waarschijnlijk op een langere historie van airconditioning in auto’s terug te voeren: herinneringen aan autovakanties, waarbij ik zeker tot ergens midden jaren ’90 badend in het zweet op de achterband bivakkeerde, zijn vast niet alleen in mijn geheugen gegrift. Eind jaren ’60 beschikte een kleine 60 procent van de Amerikaanse auto’s al over airconditioning. Met het op de juiste wijze combineren van die drie schakelaars zijn dus hele generaties al opgegroeid.

Wat Amerikanen belangrijk vinden in een autoHandgeschakelde auto in VS uitzondering

Een bekender verschil is dat een handgeschakelde auto in de VS een uitzondering is en het ook altijd wel zal blijven. Sterker, het gros van de mensen kan niet eens schakelen. Simpelweg doordat ze er tijdens rijlessen nooit mee in aanraking gekomen zijn. En objectief bekeken slaat het natuurlijk ook nergens op dat wij Nederlanders stug blijven volhouden dat schakelen pas echt autorijden is. Hulpmiddelen als dodehoekcontrole, waarschuwing of correctie bij ongeplande rijstrookoverschrijding en sensoren en camera’s aan alle kanten van de auto zijn steeds meer gemeengoed, dus waarom zouden we dan iets wat een computer al veel langer beter kan dan wij, niet uit handen geven? De echte die-hards mogen zich uitleven met flippers of sportstand.

Dit zijn maar een paar verschillen. Hoezeer Amerikanen ook op gemak gericht zijn, gewenning blijft blijkbaar toch een sterke emotie. Heb ik verschillen gemist? Ongetwijfeld. En uiteraard zullen er ook dichter bij huis al verschillen zijn. Weet jij ze? Ik ben benieuwd en lees ze graag!

Deel.

Over de schrijver

Koen Zweers

Koen Zweers is global IT business process manager bij Jacobs Douwe Egberts (iets met koffie) en getrouwd met een Amerikaanse die hem klassieke muscle cars heeft leren waarderen. Daarnaast is hij een niet onverdienstelijke thuisbarista. Koen heeft een voorliefde voor (bijna) alles wat Italiaans is. Behalve voor goede koffie geldt dat ook voor de keuken en perfect gesneden maatshirts/-pakken. En niet in de laatste plaats voor Italiaanse carrosseriebouwers en autodesign. Rijdt momenteel Zweeds, en daarvoor Duits, uit frustratie over het alsmaar uitblijven van een waardig alternatief uit Arese. En hoopt privé nog altijd op dat ene en unieke (lees: betaalbare) exemplaar van de Maserati Granturismo te stuiten.

3 reacties

  1. Hi Koen,
    Grappig dat nu juist de US merken in hun thuisland dit soort opties nìet std bieden, mijn ervaring is dat veel importmodellen juist niet zónder te krijgen zijn – waar wij in EU ellenlange optielijsten moeten doorploegen zijn dezelfde modellen in USA alleen full optional te krijgen. De meeste japanners idemdito.

    • Koen Zweers
      Koen Zweers op

      Klopt, vond dat contrast ook frappant. Die luxe uitvoeringen zijn er ook voor de thuismarkt, maar de gemiddelde Amerikaan kiest dan zelf toch vaak het ‘middle of the road’ model. Waarbij dan opties ontbreken die de Nederlander meestal wel (als los pakket of individuele optie) zou selecteren.

      Komt dan nog bij dat Amerikanen veel meer dan Nederlanders gewend zijn een auto uit voorraad kiezen. Een beetje autodealer hier heeft al snel tientallen auto’s staan waaruit de keuze dan gemaakt wordt. Spannende (lees: van de norm afwijkende) keuzes maken betekent dan maanden wachten en niet profiteren van alle kortingen op de auto’s die al op het terrein staan te wachten op een nieuwe eigenaar.

  2. Dieseltje op gas op

    Er speeld vanalles mee.
    Belastingen
    culturen
    brandstofprijzen
    grote landen en kleine landen.

    In princiepe word iedere burger overal in de wereld gestuurd wat een overheid wil hebben.
    In de EU gooien overheden veel belastingen op brandstoffen en huppa iedereen rijd in een klein blikje.
    Ik zou het wel eens willen zien in Nederland als de acciijnzen op brandstoffen worden stopgezet. Dan denk ik dat er een run komt op grote auto’s met veel bravour. De kleine blikjes zijn dan alleen bedoeld voor krappe binnensteden.

Laat een reactie na: