Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Wat is dat toch met de mens en de auto? deel 1

    Auto Fun 28-09-2016Geen reacties

    De auto bestaat al meer dan 130 jaar en heeft sindsdien een onuitwisbare plaats in ons leven ingenomen. Hoewel we er meer mee stilstaan dan bewegen, hoewel we belachelijk veel van ons inkomen er aan besteden en het rijden erin een enorme impact heeft op onze leefomgeving, wij – en ik hoor daar zeker bij- blijven onze vierwielige vriend trouw. Wat is dat toch met de mens en de auto?

    Zeker niet de meest efficiënte manier

    Een complete planeet aan mensen vervoeren met behulp van auto’s – het zijn er wereldwijd inmiddels bijna 1,5 miljard (auto’s dan, mensen zijn er veel meer)- is verre van efficiënt. Het is zo gegroeid en functioneert en daarom bestaat het voort, maar er zijn natuurlijk veel betere methoden te verzinnen om dergelijke massa’s mensen te vervoeren. Het doet nog het meest denken aan het vervoeren van een zak rijst, maar dan wel korrel voor korrel.wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-2Ook de productie van een auto – hoewel moderne fabrieken er wel zoveel mogelijk naar streven – is verre van efficiënt. Onderdelen vliegen en varen de hele wereld over voordat ze in een fabriek samengevoegd worden tot een auto. Die op zijn beurt ook weer duizenden kilometers moet worden vervoerd. En dit alles zonder dat de toekomstige eigenaar zich ook maar 1 meter verplaatst heeft.
    Doorgeschoten ontwikkeling

    En dan heb ik het nog niet eens over de doorgeschoten drang naar kwaliteit en luxe, waaraan moderne auto’s onderhevig zijn. Miljoenen worden besteed aan de ontwikkeling van een perfect functionerende elektrische stoel of automatische dimmende binnenspiegel met geen enkel ander doel dan een vraag voor de consument te creëren en de concurrentie te overtreffen in een oneindige wedloop naar nutteloze perfectie. ”Wat een onzin”, bedenk ik me, terwijl ik de airco ietsje harder zet om een ideale temperatuur in mijn Mito te krijgen.

    En omdat autofabrikanten geen liefdadigheidsinstellingen zijn, wordt alles aan de klant doorberekend. Dat auto’s hierdoor extreem duur zijn, hoef ik niemand te vertellen. Niet voor niets wordt een groot deel van het wagenpark betaald met leningen of een leaseconstructie. Het als particulier aanschaffen van een nieuwe auto is niets minder dan een financiële aderlating, nog even los van alle kosten die het hebben en rijden van een auto opleveren. En dit alles voor een vervoersmiddel dat niet bijzonder efficiënt is, slecht voor ons milieu is en binnen een paar jaar weinig tot niets meer waard is.
    wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-3Image is everything!

    Wie de auto op deze manier bekijkt, kan niets anders dan zich verbazen over de prominente rol die dit vervoersmiddel binnen onze levens blijft innemen. Klaarblijkelijk is de automobiel veel meer dan alleen een vervoersmiddel, maar wat dan?

    Wie een korte blik werpt op auto’s en hun eigenaars, kan niet ontkennen dat een grote groep mensen een bepaalde status verleend aan het voertuig waar ze in zitten. Ben je geslaagd, dan je heb je een dure auto. Niet voor niets zit de directeur in de peperdure leren zetel van een dikke Audi A8, terwijl de kantoorklerk het met doen met de stoffen stoelen van een simpele Toyota Yaris. In ons land functioneren beide wagens exact hetzelfde als vervoersmiddel, maar kennelijk is dit een verschil wat er is/moet zijn.
    wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-4Dit tonen van je identiteit aan de hand van je auto gaat verder. Jonge mannen met petjes willen spoilers, hippe vrouwen een Fiat 500 of Mazda MX-5, mensen met honden een Volvo en artsen huilen al jaren om het verlies van Saab. De auto zegt wie je bent en dat is heel veel waard. Om dezelfde reden geven mensen exorbitante bedragen uit aan merkkleding, reisjes naar bepaalde bestemmingen of horloges, die de komende 3000 jaar gegarandeerd goed lopen. ‘’Image is everything!’’

    Vrijheid?

    Maar de betekenis van de auto gaat verder. Veel meer dan bij bijvoorbeeld de fiets of het OV, beide zeer efficiënte vervoersmiddelen (even los van alle spoorperikelen in ons land), biedt de auto de illusie van een haast onbegrensde vrijheid. Zo lang je er benzine in stopt en de motor enigszins blijft werken, kun je vanaf je huis bijna de hele wereld bereiken. Dat je dat in feite zelden doet en de auto hoofdzakelijk gebruikt wordt om iedere dag exact hetzelfde stuk (in de file) te rijden, doet hier weinig aan af.

    Dit is -volgens mij – ook één van de redenen dat elektrisch rijden zo moeilijk aanslaat. De meeste mensen zouden prima af kunnen met het beperkte bereik van een dergelijke wagen, maar het vereist dat ze iets inleveren op de illusie van vrijheid en alles liever dan dat. Illusies moet je houden!
    wat-is-dat-toch-met-de-mens-en-de-auto-5Een echte vriend

    Dat de auto geen gewoon gebruiksvoorwerp is, blijkt ook uit het feit dat veel mensen – inclusief ondergetekende – een band hebben met hun stuk staal of aluminium. Ik sla gelukkig nog niet door en geef mijn auto nog geen naam , maar dit gebeurt niet zelden. Mensen personifiëren hun auto tot het punt dat het bijna een soort vriend wordt.

    En dit gaat vaak zo ver, dat technische gebreken worden afgedaan tot een karaktertrek van de wagen, iets wat alleen door de eigenaar gewaardeerd wordt. Een bijzondere instelling als het gaat om een dure machine, je zou eerder het tegenovergestelde verwachten.

    Maar er is nog veel meer met de auto aan de hand. Lees dat in deel 2.

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleJaguar F-Type, opwinding zonder minnespel
    Next Article Dillon Koster: “Ik kreeg de keuze om dood te gaan of te blijven leven”

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?