Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Wat is dat toch met die i-Cockpit van Peugeot?

    Auto Techniek 16-06-20172 reacties

    You love it or you hate it, de i-Cockpit van moderne Peugeot’s. Maar wat is het, hoe is het ontstaan en wat doet het eigenlijk? In dit artikel ga ik daar dieper op in en probeer achter het nut ervan te komen.

    Een aantal jaar geleden tijdens een bezoek aan de Autosalon van Genève, kwam ik voor het eerst in aanraking met de verrassende i-Cockpit. Een klein stuur -formaat kart- waarvan de bovenkant niet boven het instrumentenpaneel uitkomt en zelfs uit mag en kan komen. Je kan het stuur wel hoger zetten, maar dan is het onmogelijk om de informatie te lezen.  

    Liever eerst de video bekijken?

    Lange vermoeiende rit

    Terwijl ik mij zat te verbazen over de constructie, werd ik benadert door een Peugeot productmanager. Die vertelde mij eerst hoe ik mijn zitpositie het beste in kan stellen. Allereerst de hoogte en rugleuningstand van de stoel en vervolgens de hoogte van het stuur. De bovenkant van het stuur is plat en moet onder het instrumentenpaneel blijven.

    De reden was volgens de uitlegger een engineer van Peugeot. De man reed op een dag in een Peugeot zonder i-Cockpit een lange rit in Frankrijk. Tijdens de rit moest hij, zoals bij alle auto’s met een conventionele cockpit continue omhoog naar de weg en dan weer omlaag naar de snelheidsmeter te kijken. Dit proces vermoeide de man en hij bedacht zich dat het anders moest.

    Zo kwam hij op het idee om de zitpositie ten opzichte van het instrumentenpaneel zo laag en de positie van de cockpit zo hoog mogelijk te maken. Op deze manier hoefde zijn ogen geen grote bewegingen te maken waardoor hij minder snel moe werd en alerter bleef. Bovendien waren zijn ogen langer op de weg gericht waardoor het rijden veiliger werd. Het is een apart verhaal en misschien is het niet eens waar, maar de productmanager kwam zo overtuigend over, dat ik hem geloofde.  

    Info- en entertainment

    Het bleef echter niet bij dit ene idee van de ontwerper. Ook Peugeot vind dat autorijden zo veilig mogelijk moet zijn en ontwikkelde de i-Cockpit, een instrumentenpaneel met alle conventionele informatie gecombineerd met entertainment. Om de informatie in de cockpit goed te kunnen zien, moest het stuur kleiner gemaakt worden. Het kleine stuur dat niet boven het instrumentenpaneel uitkomt, vinden we onder andere ook terug in de Peugeot 308 waar we twee jaar geleden mee reden.   

    Een bijkomstig voordeel is volgens Peugeot dat een klein stuur voor meer rijplezier zorgt. Zelf zeggen ze dit er over: “Een compact stuur verhoogt de wendbaarheid en het rijgenot. Hierdoor wordt autorijden nog makkelijker. De armen zijn minder gespreid, manoeuvreren vergt minder beweging en reageren gaat sneller zodat de bestuurder meer ontspannen rijdt.”

    Dat kan, maar bij mij is dit niet het geval, hoe graag ik het ook zou willen. Overigens zorgt het kleinere stuur ook niet voor minder rijplezier, maar het is wel steeds enorm wennen aan het gameconsole achtige formaat.

    Wat vind jij van de i-Cockpit?

    Het head-up instrumentenpaneel in de cockpit, geeft alle informatie weer in het gezichtsveld van de bestuurder. Zo kan de bestuurder zich volledig blijven concentreren op het verkeer en hoeft hij zijn blik niet af te wenden van de weg. De i-Cockpit wordt gecompleteerd door een groot touchscreen midden op het dashboard. Op het display worden alle bedieningsfuncties waaronder de radio en airconditioning overzichtelijk gegroepeerd. Dit draagt zo bij tot een intuïtieve bediening van alle functies die met knoppen onder het display worden bedient. 

    Ik kan wel leven met de i-Cockpit, al blijf ik het kleine stuur wat onwennig vinden. Persoonlijk denk ik dat het futuristische geen lang leven beschoren is en dat mensen voorlopig toch de voorkeur aan een conventioneel informatiedisplay geven. We zijn ook benieuwd naar jouw mening. Heb je hier een mening over en wil je er iets over kwijt, dan kan dat als reactie onder dit artikel, op onze Facebook pagina of via ons Twitter account. We zijn benieuwd!  

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBMW R nineT Racer, extreem (leuk)!
    Next Article Mazda3 GT-M balanceert tussen comfortabel en sportief

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 18:53

      Ik heb nog wel niet in een Peugeot met i-cockpit gereden, dus of ik een objectieve reactie schrijf is maar de vraag.
      Beter zou zijn als Peugeot rijders die op the driving dutchman zitten een reactie geven,
      Ik kan alleen vanuit wat ik zie iets vinden.

      En nou ben ik niet vies van futurisme in personenwagens. Ik hou van eigenwijze snufjes van de bedenkers en makers.
      Dat je je ogen op de weg moet houden, ok dat is veilig. Maar het hoeft nou ook weer niet te worden overdreven.
      Een slecht afleesbare teller in een frivole Alfa Romeo zal mij niet de Gulietta uitjagen. In tegendeel, ik zal dol zijn op de auto. Maar evengoed kan ik in mijn sas zijn met een zakelijke Volkswagen Jetta.

      Qua stuurwielen is er bij mij een torenhoge favoriet, het stuur in een Porsche 911 van de 991 reeks.

      Reply
    2. Bram on 13-07-2017 13:29

      Ik heb er wel mee gereden en het kleine stuur is inderdaad wennen. Ik vind het altijd fijn om echt ‘in’ een auto te zitten, en bij de peugeot lijkt het alsof je wat hoger zit. Niet per se fijn.
      Ik snap ook het argument niet dat je steeds wisselt met naar de weg kijken en naar je meter. Je rijdt met cruisecontrol (hebben al die peugeootjes wel) of je rijdt met het andere verkeer mee. Hoe vaak check je daadwerkelijk je snelheid op een lang stuk?

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?