You love it or you hate it, de i-Cockpit van moderne Peugeot’s. Maar wat is het, hoe is het ontstaan en wat doet het eigenlijk? In dit artikel ga ik daar dieper op in en probeer achter het nut ervan te komen.

Een aantal jaar geleden tijdens een bezoek aan de Autosalon van Genève, kwam ik voor het eerst in aanraking met de verrassende i-Cockpit. Een klein stuur -formaat kart- waarvan de bovenkant niet boven het instrumentenpaneel uitkomt en zelfs uit mag en kan komen. Je kan het stuur wel hoger zetten, maar dan is het onmogelijk om de informatie te lezen.  

Liever eerst de video bekijken?

Lange vermoeiende rit

Terwijl ik mij zat te verbazen over de constructie, werd ik benadert door een Peugeot productmanager. Die vertelde mij eerst hoe ik mijn zitpositie het beste in kan stellen. Allereerst de hoogte en rugleuningstand van de stoel en vervolgens de hoogte van het stuur. De bovenkant van het stuur is plat en moet onder het instrumentenpaneel blijven.

De reden was volgens de uitlegger een engineer van Peugeot. De man reed op een dag in een Peugeot zonder i-Cockpit een lange rit in Frankrijk. Tijdens de rit moest hij, zoals bij alle auto’s met een conventionele cockpit continue omhoog naar de weg en dan weer omlaag naar de snelheidsmeter te kijken. Dit proces vermoeide de man en hij bedacht zich dat het anders moest.

Zo kwam hij op het idee om de zitpositie ten opzichte van het instrumentenpaneel zo laag en de positie van de cockpit zo hoog mogelijk te maken. Op deze manier hoefde zijn ogen geen grote bewegingen te maken waardoor hij minder snel moe werd en alerter bleef. Bovendien waren zijn ogen langer op de weg gericht waardoor het rijden veiliger werd. Het is een apart verhaal en misschien is het niet eens waar, maar de productmanager kwam zo overtuigend over, dat ik hem geloofde.  

Info- en entertainment

Het bleef echter niet bij dit ene idee van de ontwerper. Ook Peugeot vind dat autorijden zo veilig mogelijk moet zijn en ontwikkelde de i-Cockpit, een instrumentenpaneel met alle conventionele informatie gecombineerd met entertainment. Om de informatie in de cockpit goed te kunnen zien, moest het stuur kleiner gemaakt worden. Het kleine stuur dat niet boven het instrumentenpaneel uitkomt, vinden we onder andere ook terug in de Peugeot 308 waar we twee jaar geleden mee reden.   

Een bijkomstig voordeel is volgens Peugeot dat een klein stuur voor meer rijplezier zorgt. Zelf zeggen ze dit er over: “Een compact stuur verhoogt de wendbaarheid en het rijgenot. Hierdoor wordt autorijden nog makkelijker. De armen zijn minder gespreid, manoeuvreren vergt minder beweging en reageren gaat sneller zodat de bestuurder meer ontspannen rijdt.”

Dat kan, maar bij mij is dit niet het geval, hoe graag ik het ook zou willen. Overigens zorgt het kleinere stuur ook niet voor minder rijplezier, maar het is wel steeds enorm wennen aan het gameconsole achtige formaat.

Wat vind jij van de i-Cockpit?

Het head-up instrumentenpaneel in de cockpit, geeft alle informatie weer in het gezichtsveld van de bestuurder. Zo kan de bestuurder zich volledig blijven concentreren op het verkeer en hoeft hij zijn blik niet af te wenden van de weg. De i-Cockpit wordt gecompleteerd door een groot touchscreen midden op het dashboard. Op het display worden alle bedieningsfuncties waaronder de radio en airconditioning overzichtelijk gegroepeerd. Dit draagt zo bij tot een intuïtieve bediening van alle functies die met knoppen onder het display worden bedient. 

Ik kan wel leven met de i-Cockpit, al blijf ik het kleine stuur wat onwennig vinden. Persoonlijk denk ik dat het futuristische geen lang leven beschoren is en dat mensen voorlopig toch de voorkeur aan een conventioneel informatiedisplay geven. We zijn ook benieuwd naar jouw mening. Heb je hier een mening over en wil je er iets over kwijt, dan kan dat als reactie onder dit artikel, op onze Facebook pagina of via ons Twitter account. We zijn benieuwd!  

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: