Stel: je bent net als ons verliefd op de nieuwe Alfa Romeo Giulia, maar je weet nog niet welke versie je moet nemen? Benzine of diesel, automaat of handgeschakeld, rood of grijs? De antwoorden hierop en nog veel meer vind je in deze vergelijkingstest.Welke kleur?

Dat de Giulia een beauty is, of bellezza moet ik natuurlijk zeggen, daar kunnen weinig mensen iets op inbrengen. Een imposant front met een nieuwe grille en logo, sensueel welvende lijnen die uitkomen op een stel mooie heupen en een lekker kontje. Hier staat een echte Italiaanse schone. En hoewel Duitse concurrenten ook mooie auto’s bouwen, moeten zij duidelijk hun esthetische meerdere in de Giulia erkennen. In welke kleur je de auto moet nemen, is natuurlijk zeer persoonlijk. In het grijs metallic is hij zeer gedistingeerd, in het fel rood wat stouter en sportiever.

Ook het interieur is naar mijn mening bijzonder geslaagd. Strakke lijnen zonder veel fratsen maar toch met flair. Prachtige leren stoelen, die zelfs in hun meest simpele vorm erg goed zitten, ook op de lange afstand. Ook hier is duidelijk het Italiaanse design in te herkennen. Daarnaast is alles van mooie materialen en is de afwerking van de Giulia van een bijzonder hoog niveau.
Hoe mooi kan autorijden zijn?

Duidelijk is dat de Italianen van hun nieuwe Giulia een echte stuurauto hebben willen maken en dat is ze erg goed gelukt. Het begint al bij de perfecte zitpositie, diep in de auto met het heerlijke stuur in je handen. Bij het wegrijden merk je al heel snel dat de auto sportief is. Niet dat hij geen comfort biedt, want dat doet hij zeker, maar hij voelt sportiever dan een Audi A4 of Mercedes-Benz C-klasse.

En zodra je bochten tegenkomt, ben je verloren. Het stuurgevoel van deze Giulia is ongeëvenaard. Nog nooit heb ik een auto uit dit segment gereden die zoveel gevoel doorgeeft via het stuur, briljant! Het insturen in een bocht geeft oprecht een prettige sensatie. Dat de auto daarbij ook nog eens een fenomenale wegligging heeft, maakt het feest compleet. Strak, rustig en precies rijg je bochten aan elkaar, hoe mooi kan autorijden zijn!
Diesel of Benzine

Alfa levert verschillende motoren in de Giulia. Qua benzine is er de 2.0 turbo met 200 pk, en de AWD 280 pk. Bovenaan staat de extreme Quadrifoglio met 510 pk. Dieselen kan met een 2.2-liter met 136, 150, 180 en 210 pk. Voor deze vergelijkingstest ging ik op pad met de 180 pk diesel en de 200 pk benzine.

Als eerste was de 2.2 JTDm diesel met 180 pk en 380 Nm, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, aan de beurt. Deze motor kenmerkt zich door een enorme elasticiteit en een bijzonder gunstig verbruik. De 2.143 cc diesel biedt al bij lage toeren een hoog koppel en blijft die tot ongeveer 3.750 toeren leveren. Dat maakt rijden hiermee heerlijk lui, waarbij je ongemerkt harder rijdt dan je denkt. En met een gemeten gemiddeld verbruik van 1 op 17,5 rij je in één ruk naar Zuid-Europa.

Na de diesel was het tijd voor de 2.0-liter turbo benzine met 200 pk gekoppeld aan de nieuwe 8-traps semi-automatische transmissie. Deze motor verandert de Giulia van een rustige cruiser in zeer sportieve auto. De turbo zorgt dat je al vroeg veel power tot je beschikking hebt, maar nu kan je em doortrekken tot bijna 7.000 toeren. Hierbij zit je al snel in de toerenbegrenzer omdat er geen enkele dip in power te voelen is, wat een heerlijke motor. Voor al deze passievolle kracht moet je wel inleveren op zuinigheid. Want met stevig doorrijden -en dat ga je doen- is het beste wat je kan halen qua verbruik 1 op 10.
Handgeschakeld of automaat

De handgeschakelde bak schakelt precies en met korte slag, goed passend bij een sportieve auto als de Giulia. Het pookje is lekker kort en zo zelf schakelen maakt zelfs van een diesel een sportieve rijervaring.

Maar hoe goed deze bak ook is, degene die je wilt hebben is de nieuwe 8-traps semi-automatische transmissie, zeker als deze vast zit aan een potente motor. In automaat schakelt hij feilloos en bijna onopmerkzaam maar het leukste is deze zelf te bedienen met de altijd bereikbare flippers achter het stuur. Met dikke klappen schakel je op en neer alsof je rondes over Monza aan het doen bent, heerlijk!

Conclusie

Hou je van echt autorijden en van Italiaanse passie, dan is de Alfa Romeo Giulia jouw auto. Met zo’n prachtig uiterlijk en gebouwd op een dergelijk hoog niveau en met zulke mooie materialen, was het al een goede keuze. Maar gooi daar het goddelijke stuurgevoel en de briljante wegligging bij en je twijfels zijn weggenomen. Welke kleur je moet kiezen, mag je zelf beslissen. Qua motor ligt het vooral aan waarvoor je em gebruikt. Wil je rust, neem een sterke diesel, wil je echte sportiviteit neem de benzine. Maar kies in ieder geval altijd voor de nieuwe semi-automaat. Laat je ons weten welke Giulia je gekocht hebt?
Informatie

Merk: Alfa Romeo
Model: Giulia
Uitvoering: 2.2 JTDm H6 (180) Super
Aandrijving: Diesel
Cilinderinhoud: 2.143 cc viercilinder
Vermogen: 180 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 7,2 seconden
Topsnelheid: 230 km/u
Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
Prijs vanaf: 41.030 euro
Prijs gereden model: 54.885 euro

Merk: Alfa Romeo
Model: Giulia
Uitvoering: 2.0 T A8 (200) Super
Aandrijving: Benzine
Cilinderinhoud: 1.995 cc viercilinder
Vermogen: 200 pk
Acceleratie tot 100 km/u: 6,7 seconden
Topsnelheid: 235 km/u
Versnellingsbak: 8-traps semi-automaat
Prijs vanaf: 41.030 euro
Prijs gereden model: 54.710 euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: