De Porsche 911 kent vele uitvoeringen, verschillende motoren en vier- en achterwiel-aangedreven modellen, maar allen zijn echte sportauto’s. Vaak komt de vraag op welke 911 nu het snelst is op een circuit, een hardcore racer zoals de GT3 RS of een enorme snelle luxe cruiser als de Turbo S. De mannen van Evo zochten het uit en het resultaat zal je verbazen.

De cijfers

De Turbo S is een vierwielaangedreven 911 die 580 pk en met overboost 750 Nm uit een geblazen 3,8 liter zescilinder boxermotor haalt. Hiermee heeft dit beest een topsnelheid van 330 km/u en raast in 2,9 seconden naar de 100.

De GT3 RS is de meest extreme hardcore 911 waar je ook de weg mee op kan. Achterwielaangedreven, haalt deze 911 500 pk en 460 Nm uit een ongeblazen 4 liter zescilinder boxermotor. Hij heeft een topsnelheid van 310 km/u en doet er 3,3 seconden over om de 100 te halen. Hoewel deze cijfers lager zijn, is de GT3 RS volledig gefocust op het circuit en weegt bijna 300 kilogram minder dan de Turbo S.

Een gelopen race?

Met zoveel minder gewicht en zoveel meer focus op het circuit, is het logisch dat de GT3 RS gehakt van een Turbo S maakt zodra ze beide de racebaan op gaan….of niet?

Voor een Turbo S betaal je in ons land vanaf € 243.500, een GT3 RS kost je vanaf € 248.600, dus zelfs qua prijs lopen deze twee Porsches niet ver uit elkaar.

 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: