Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Dit moet je weten over remvloeistof Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Dit moet je weten over remvloeistof!

    Auto Motor Techniek 11-07-2018Geen reacties

    Remvloeistof is een van de belangrijkste onderdelen van een voertuig. Zonder remvloeistof remt een voertuig namelijk niet. En remvloeistof slijt en dat merk je meestal pas als het te laat is en je niet meer kunt remmen. Je trapt het pedaal in, maar er gebeurt weinig of, in het ergste geval, niets.  

    In remvloeistof zitten bestanddelen die de vloeistof hygroscopisch maken. Dit betekent dat de remvloeistof vocht aantrekt. Remvloeistoffabrikanten ontwikkelen remvloeistoffen die zo weinig mogelijk vocht aantrekken. Moderne remvloeistoffen bevatten steeds meer siliconen omdat deze stof minder vocht aantrekt dan polyethyleen glycol dat vroeger vaak in remvloeistof gebruikt werd. Hoewel de remvloeistoffen dus steeds beter worden, adviseren de meeste voertuigfabrikanten al vele jaren de remvloeistof iedere twee jaar te verversen.

    Kokende remvloeistof maakt remweg langer

    Als je remt, wordt het remsysteem met daarin de remvloeistof door de wrijving tussen de remblokken en remschijven heet. Heet water gaat op een gegeven moment koken. Hoe meer vocht er in de remvloeistof zit, hoe sneller het kookt. Als de remvloeistof kookt, reageert het remsysteem later op het intrappen van het rempedaal. En hoe trager het systeem reageert, hoe langer de remweg wordt.

    Remvloeistof het verschil tussen leven en doodDe hoeveelheid vocht in de remvloeistof bepaalt mede de remweg van het voertuig. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur (13,88 meter per seconde) zorgt een half met water verzadigde remvloeistof voor een vertraging in het remsysteem van 100 milliseconden. De remweg van bijvoorbeeld een personenwagen wordt hierdoor bijna anderhalve meter langer. Bij een snelheid van 100 kilometer is de remweg bijna drie meter langer en bij 120 kilometer per uur meer dan drie meter meer. Dit komt omdat de remblokken er langer over doen om tijdens het intrappen van het rempedaal bij de remschijven te komen.

    Doordat de remvloeistof, met daarin het water, gaat koken, ontstaat er vloeistofdamp waar lucht in zit. Goede remvloeistof zonder water is niet samendrukbaar en zorgt dat het remsysteem doet wat het moet doen; kracht overbrengen van het rempedaal naar de remblokken en remmen. Vloeistofdamp met daarin lucht is wel samendrukbaar. Als er te veel vloeistofdamp in het remsysteem zit, trap je uiteindelijk door de lucht en remmen heen.

    Naarmate de hoeveelheid water in remvloeistof toeneemt, neemt de krachtoverbrenging van het rempedaal naar de remblokken af. Als een auto korte tijd na vertrek vanuit stilstaande positie opnieuw moet remmen, is de kans dat de remmen het niet goed meer doen het grootst. Als er te veel lucht in het systeem zit, trap je door de rem heen. Dit proces heet ‘faden’.

    Slijtende remvloeistof is sluipmoordenaar

    ‘Slijtende’ remvloeistof merk je niet meteen. Als je alleen maar korte stukjes rijdt en nooit hard remt, zal het ook langer duren voor er iets fout gaat. Hoe harder en langer je moet remmen, hoe eerder je merkt dat er iets niet goed gaat. En wat te denken van een auto met een caravan of vouwwagen op vakantie in de bergen met je familie erin? Je moet er niet aan denken dat je wil stoppen, maar het niet lukt. 

    Remvloeistof het vreschil tussen leven en doodHet is duidelijk dat verse en goedwerkende remvloeistof belangrijk is voor jouw veiligheid en die van je omgeving. Vraag daarom jouw garage bij elke onderhoudsbeurt de remvloeistof te controleren en indien nodig te verversen. Het is geen duur, maar wel duurzaam en nodig onderhoud. En garage: neem het initiatief en verzeker de veiligheid van je klant en meet het kookpunt van de remvloeistof regelmatig met de speciale apparatuur die hiervoor beschikbaar is. Adviseer je klant de remvloeistof van zijn auto te laten verversen als dat nodig is.

    Remvloeistof kan het verschil betekenen tussen leven en dood. Veel veilige en plezierige kilometers!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticlePas op auto’s met slechte banden, het zijn er meer dan je denkt!
    Next Article Rijtest Opel Crossland X

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?