Welke Peugeot 308 moet je kiezen? De Peugeot 308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 pk, of de Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 pk?

Die beslissing is voor mij niet moeilijk: als ik er vooral in Nederland mee ga rijden definately de 1.2 PureTech. Niet omdat de diesel niet goed is. Integendeel, maar de 308 1.2 PureTech is simpelweg meer dan voldoende en de 2.0 BlueHDi te veel van het goede.

Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchmanEen positieve kwaliteitsslag maakte Peugeot al heel lang geleden, zeg maar zo’n beetje vanaf de 205. Qua comfort zijn het altijd al een hele fijne auto’s geweest. Al moet ik zeggen dat de onderstellen sinds mijn vertrek in 1998 flink stugger zijn geworden. Dit is geen nadeel, eerder een sportieve vooruitgang. Het overall comfort van de nieuwe modellen is nog steeds prima.

Peugeot is goed met de designtijd meegegaan en loopt met het enigszins futuristische en minimalistische design van de 308 wel iets vooruit in de tijd. Feit is dat iedereen die ik deze auto heb laten zien en er over gesproken heb er zeer positief over is. Zowel over het interieur als de buitenkant. Die buitenkant is mooi rond en ziet er, vooral in het wit met zwarte accenten zeer snel en sportief uit.

Hele relaxte zithouding

Het interieur van de 308 GT is erg modern en met in scherpe punten en hoeken uitlopende vormen futuristisch. Het zijn rustige vormen waardoor je je in de stille en nagenoeg windstille cockpit snel op je gemak voelt. Het dashboard is minimalistisch en herbergt maar weinig knoppen en schakelaars. De meeste functies zoals die van het multimediasysteem, de navigatie (dat af en toe wat traag reageert) en klimaatbediening bedien je met het iPad-achtige display dat onder alle omstandigheden duidelijke informatie verstrekt.

Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-interieurEven wennen is het kleine stuur in de 308 dat het formaat en vorm heeft van een Thrustmaster TX Racing Wheel voor de Xbox One. In de 308 moet je over het stuur heen naar het instrumentenpaneel kijken. Normaal gesproken doe je dat door het stuur heen. Het stuur kan erg laag gepositioneerd worden en je zit ook lager in de auto. Het instrumentenpaneel is in verhouding tot andere auto’s hoger geplaatst. Deze configuratie zorgt ervoor dat je minder met je ogen en hoofd van de weg naar het instrumentenpaneel en vice versa hoeft te bewegen. En dat moet op zijn beurt weer zorgen voor een relaxtere zithouding. En ik kan dat nu bevestigen.

Het stuur heeft het formaat en vorm van een Thrustmaster TX Racing Wheel voor de Xbox One.

De stoelen in zowel de GT-line als GT zitten goed en geven goede steun rondom de zit- en leunvlakken. Ik vond wel dat de bestuurdersstoel van de GT aan de voorkant iets te ver naar boven stond (of de achterkant iets te ver naar beneden). Dit is niet instelbaar en zorgt dat mijn bovenbenen met mijn zithouding relatief dicht bij het stuur net niet voldoende steun hadden.

Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-blueRuimte is er overal in overvloed in beiden stationwagons. Achterin hebben lange mensen ruimte voor benen en hoofd. Peugeot zegt het zelf niet, maar ik noem het interieur waarvan alle materialen mooi en van heel goede kwaliteit zijn, premium. Audi en BMW, eat your heart out! De Fransen komen terug en zijn bezig met een enorme inhaalslag.

En dan nu het rijden

Rijden met de Peugeot 308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 pk en GT 2.0 viercilinder diesel (in 2013 reden we al met de 1.6 e-HDI 115 pk) is een genot. Beide motoren hebben twee rijmodi, standaard en sport. Standaard zijn de motoren al lekker vlot, maar vooral stil. In de sportmodi krijgen de motoren duidelijk voelbaar veel meer pit.

Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-stuurDe driecilinder maakt in de sportstand wonder boven wonder best een leuk geluid. Ja, je hoort het me echt zeggen. De diesel doet daar nog een schep bovenop, brult dan als een leeuw en spoort je aan nog meer gas te geven. De kinderen ook trouwens. Na een paar keer flink brullen ben je het geluid zat en schakel je automatisch weer over naar de standaard modus. Lekker rustig, we zitten niet op het circuit.

Beide zestraps automatische versnellingsbakken schakelen heerlijk soepel, reageren goed en snel en zijn alert op plotselinge snelheidsveranderingen. Als je zelf de schakelmomenten wilt bepalen kun je de flippers achter het stuur of de schakelpook in sportstand gebruiken. Ook hierop reageert de bak lekker snel. Bij de tweeliter diesel geeft de bak vanuit stilstand een klein schokje, maar die moet dan ook wat meer trekkracht verwerken.

Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-achterkantConclusie

De Peugeot 308 SW GT-line 1.2 benzine en de 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 pk zijn twee hele fijne (reis)auto’s die onder de meest voorkomende omstandigheden precies doen waar ze voor gemaakt zijn plus een beetje meer. De prestaties van de 1.2 PureTech zijn voor velen al meer dan voldoende, die van de tweeliter voor velen ver boven de maat. Er is ook nog een 1,6-liter benzine met 155 pk, en dat is een mooi tussenstation. 

Bekijk meer foto’s van de Peugeot 308 SW GT en GT-line op onze Facebook pagina.

Plus
+ Design
+ Zithouding
+ Kwaliteit materialen

Min
– Bestuurderszitting GT
– Navigatiesysteem

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: