Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Wordt het de Peugeot 308 SW GT-line 1.2 benzine of GT 2.0 diesel..?

    Auto 01-04-2015Geen reacties

    Welke Peugeot 308 moet je kiezen? De Peugeot 308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 pk, of de Peugeot 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 pk?

    Die beslissing is voor mij niet moeilijk: als ik er vooral in Nederland mee ga rijden definately de 1.2 PureTech. Niet omdat de diesel niet goed is. Integendeel, maar de 308 1.2 PureTech is simpelweg meer dan voldoende en de 2.0 BlueHDi te veel van het goede.

    Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchmanEen positieve kwaliteitsslag maakte Peugeot al heel lang geleden, zeg maar zo’n beetje vanaf de 205. Qua comfort zijn het altijd al een hele fijne auto’s geweest. Al moet ik zeggen dat de onderstellen sinds mijn vertrek in 1998 flink stugger zijn geworden. Dit is geen nadeel, eerder een sportieve vooruitgang. Het overall comfort van de nieuwe modellen is nog steeds prima.

    Peugeot is goed met de designtijd meegegaan en loopt met het enigszins futuristische en minimalistische design van de 308 wel iets vooruit in de tijd. Feit is dat iedereen die ik deze auto heb laten zien en er over gesproken heb er zeer positief over is. Zowel over het interieur als de buitenkant. Die buitenkant is mooi rond en ziet er, vooral in het wit met zwarte accenten zeer snel en sportief uit.

    Hele relaxte zithouding

    Het interieur van de 308 GT is erg modern en met in scherpe punten en hoeken uitlopende vormen futuristisch. Het zijn rustige vormen waardoor je je in de stille en nagenoeg windstille cockpit snel op je gemak voelt. Het dashboard is minimalistisch en herbergt maar weinig knoppen en schakelaars. De meeste functies zoals die van het multimediasysteem, de navigatie (dat af en toe wat traag reageert) en klimaatbediening bedien je met het iPad-achtige display dat onder alle omstandigheden duidelijke informatie verstrekt.

    Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-interieurEven wennen is het kleine stuur in de 308 dat het formaat en vorm heeft van een Thrustmaster TX Racing Wheel voor de Xbox One. In de 308 moet je over het stuur heen naar het instrumentenpaneel kijken. Normaal gesproken doe je dat door het stuur heen. Het stuur kan erg laag gepositioneerd worden en je zit ook lager in de auto. Het instrumentenpaneel is in verhouding tot andere auto’s hoger geplaatst. Deze configuratie zorgt ervoor dat je minder met je ogen en hoofd van de weg naar het instrumentenpaneel en vice versa hoeft te bewegen. En dat moet op zijn beurt weer zorgen voor een relaxtere zithouding. En ik kan dat nu bevestigen.

    Het stuur heeft het formaat en vorm van een Thrustmaster TX Racing Wheel voor de Xbox One.

    De stoelen in zowel de GT-line als GT zitten goed en geven goede steun rondom de zit- en leunvlakken. Ik vond wel dat de bestuurdersstoel van de GT aan de voorkant iets te ver naar boven stond (of de achterkant iets te ver naar beneden). Dit is niet instelbaar en zorgt dat mijn bovenbenen met mijn zithouding relatief dicht bij het stuur net niet voldoende steun hadden.

    Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-blueRuimte is er overal in overvloed in beiden stationwagons. Achterin hebben lange mensen ruimte voor benen en hoofd. Peugeot zegt het zelf niet, maar ik noem het interieur waarvan alle materialen mooi en van heel goede kwaliteit zijn, premium. Audi en BMW, eat your heart out! De Fransen komen terug en zijn bezig met een enorme inhaalslag.

    En dan nu het rijden

    Rijden met de Peugeot 308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 pk en GT 2.0 viercilinder diesel (in 2013 reden we al met de 1.6 e-HDI 115 pk) is een genot. Beide motoren hebben twee rijmodi, standaard en sport. Standaard zijn de motoren al lekker vlot, maar vooral stil. In de sportmodi krijgen de motoren duidelijk voelbaar veel meer pit.

    Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-stuurDe driecilinder maakt in de sportstand wonder boven wonder best een leuk geluid. Ja, je hoort het me echt zeggen. De diesel doet daar nog een schep bovenop, brult dan als een leeuw en spoort je aan nog meer gas te geven. De kinderen ook trouwens. Na een paar keer flink brullen ben je het geluid zat en schakel je automatisch weer over naar de standaard modus. Lekker rustig, we zitten niet op het circuit.

    Beide zestraps automatische versnellingsbakken schakelen heerlijk soepel, reageren goed en snel en zijn alert op plotselinge snelheidsveranderingen. Als je zelf de schakelmomenten wilt bepalen kun je de flippers achter het stuur of de schakelpook in sportstand gebruiken. Ook hierop reageert de bak lekker snel. Bij de tweeliter diesel geeft de bak vanuit stilstand een klein schokje, maar die moet dan ook wat meer trekkracht verwerken.

    Peugeot-308-SW-GT-line-1.2-benzine-of-GT-2.0-diesel-DrivingDutchman-achterkantConclusie

    De Peugeot 308 SW GT-line 1.2 benzine en de 308 SW GT 2.0 BlueHDi 180 pk zijn twee hele fijne (reis)auto’s die onder de meest voorkomende omstandigheden precies doen waar ze voor gemaakt zijn plus een beetje meer. De prestaties van de 1.2 PureTech zijn voor velen al meer dan voldoende, die van de tweeliter voor velen ver boven de maat. Er is ook nog een 1,6-liter benzine met 155 pk, en dat is een mooi tussenstation. 

    Bekijk meer foto’s van de Peugeot 308 SW GT en GT-line op onze Facebook pagina.

    Plus
    + Design
    + Zithouding
    + Kwaliteit materialen

    Min
    – Bestuurderszitting GT
    – Navigatiesysteem

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleCarwrap: wie doet het en waarom?
    Next Article Jeep Renegade: zeer onderscheidend

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?