Eerder reed ik op de makkelijke, wendbare Yamaha MT-07 Moto Cage, die mij erg beviel. Ditmaal ben ik op stap gegaan met zijn grote broer, de Yamaha MT-09 Sport Tracker.

[grwebform url=”http://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

Aan de naam te zien verwacht je eenzelfde motor als de 07, alleen dan met een grote motorinhoud. Maar daar zit je dan echt naast: de MT-09 is een totaal andere motor, met een ander motorblok en een ander karakter. En als je dan net als ik ook nog met de Sport Tracker op stap gaat, heb je helemaal iets anders.

Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 2Drie in plaats van twee

Het begint al direct bij het motorblok. Want in de MT-09 zit geen 900 cc tweecilinder – wat je misschien wel verwacht na de heerlijke Twin van de MT-07 – , nee hier ligt een 847cc driecilinder in. En laat ik alvast met het leukste beginnen: wat een ongelooflijk goed motorblok is dat. Met 115 pk en 87,5 Nm is het misschien geen powerhouse, maar wat rijdt dit lekker! Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat een deel van de techniek afkomstig is van de race machine van Valentino Rossi. De altijd beschikbare kracht van deze driecilinder combineert echt het vermogen bij lage toeren van een tweecilinder met de power van een viercilinder, heerlijk.

Wat is dit blok bij de les zeg!

Door een drive-by-wire systeem is de gasreactie in te stellen in drie verschillende standen: STD, wat de standaard stand is, A, de snelle stand, en B, die we de regenstand kunnen noemen. Hoewel het blok in de standaard stand al snel reageert, wordt ie pas echt fel in de A stand. Je hoeft maar naar het gas te kijken en de motor schiet vooruit. Wat is dit blok bij de les zeg!

Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 5Supermoto of naked?

Bijgekomen van het felle karakter, wordt het tijd de motorfiets eens goed te bekijken. De Yamaha MT-09 lijkt een beetje een middenweg te voeren tussen een naked en een supermoto, zeker in deze Sport Tracker uitvoering. Deze speciale editie van de 09 is voorzien van aluminium nummerplaten aan de zijkant en een klein scherm in hetzelfde metaal aan de voorzijde. Een tweekleurig zadel, rubberen knee pads en een (optioneel gemonteerde) hoge Akrapovic uitlaat maken het geheel af.

Ook de zitpositie lijkt een beetje op dat van een supermoto. Je zit meer op de motor dan erin, zoals bij de kleinere MT-07.  Met je voeten op de extra grote voetsteunen en het brede stuur makkelijk in je handen, voel je alsof je de motor alles kan laten doen wat je wilt, wat ook klopt.

Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 3Bochten, bochten en nog eens bochten

De MT-09 is namelijk gemaakt voor bochten, welke bochten dan ook. Snelle bochten, langzame of gemiddelde, het maakt hem niet uit. Als met een supermoto val je de bocht in, waar je dankzij de smeuïge driecilinder weer keihard uit knalt. De felle gasreactie is hierbij wel even wennen. Vooral midden in de bocht waar je nog niet vol gas wilt geven, is de respons misschien iets te. Maar na een weekje rijden wen je hier aan en kun je het nagenoeg perfect doseren.

Gelukkig is de 09 voorzien van stevige dubbele voorschijven, waardoor je ook weer op tijd kunt stoppen, uiteraard met ABS. Voor je heb je een volledig digitaal display, dat een hoop informatie weergeeft in wel wat kleine lettertjes. De eerste paar keer moet je goed kijken wat wat is, maar wanneer je dit eenmaal gewend bent, werk het naar behoren.

Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten 4

Conclusie

Is de Yamaha MT-09 Sport Tracker dan een perfecte motor? Dat ligt er een beetje aan. Zoek je een motor waar je hard bochten mee kan aanvallen, waar je je vrienden op hun supersports het nakijken wilt geven op dijkweggetjes, dan heb je hier een hele goede aan. Je zult je geen dag vervelen. Zoek je echter een motorfiets voor dagelijks gebruik met een veelzijdig karakter, dan kun je em beter laten staan. Want niet alleen is het geen motor voor langere afstanden, het felle karakter kan op dagelijkse basis net effe iets te zijn.

Bekijk meer foto’s van de Yamaha MT-09 op onze Facebook pagina.

Technische gegevens
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 847 cc
Vermogen: 115 pk
Koppel: 87,5 Nm
Versnellingsbak: 6 versnellingen
Gewicht: 191 kg
Prijs vanaf: 10.199,00- euro
Plus
+ Zeer goed in bochten
+ Fel
+ Coole unieke look

Min
– Niet geschikt voor lange afstanden

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met 2 en 4 wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Sinds 2013 is hij onderdeel geworden van Driving-Dutchman. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto’s als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: