De Yamaha MT-09 is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Listig is een groot woord, maar je moet wel met zijn temperamentvolle karakter om leren gaan. Iets wat de hardcore naked-rijder met luid gejuich zal ontvangen.

Even dacht ik dat een 900 niet giftiger kon zijn dan de Kawasaki Z900, maar niets is minder waar. De Kawa is, hoe je het ook wendt of keert, meer een allemansvriend dan de Yamaha.

Venijnig karakter

Dat de MT-09 venijnig is, merk je al bij het wegrijden. Het blok reageert snel en fanatiek op de gashendel. Minutieus doseren is hier het devies en dat heb je als je rijdt snel onder de knie. Let echter op, als je de motor de volgende dag weer pakt, kun je weer opnieuw beginnen met het finetunen. De Yamaha blijft je verrassen met zijn snelle en felle reactie. Door na het starten en voor het wegrijden een andere mapping te kiezen, kun je de scherpe randjes van de MT-09 echter wel een beetje bijschaven. Maar fel blijft ie. 

Zijn scherpe karakter maakt de MT op hogere toerentallen wat nerveus en schokkerig, alsof je een aan/uit schakelaar aanraakt. Maar het is verbazingwekkend hoe sterk het blok in de lage toeren-regionen is. Hierdoor kun je ook op lage snelheden in een hoge versnelling rijden, waardoor de scherpe kantjes verdwijnen en de motor heerlijk soepel wordt.

Gepeperde voorremmen

Nadat je bent bijgekomen van de pittige reactie op de gashendel, komt er altijd een moment dat je moet remmen. En ook hier verraste de naked me. Zelfs de lichtste aanraking van de remhendel resulteerde in het gevoel alsof ik bijna een stoppie maakte. Een tikje met een van je vingers tegen de hendel is al genoeg om de motor razendsnel af te remmen. Dat de motor zo snel remt is natuurlijk fijn, maar ook hier is aardig wat gewenning nodig.

Zorgen dat je voor de bocht de juiste snelheid hebt is altijd belangrijk, maar bij de Yamaha des te meer. Remmen in een bocht is (sowieso) vrijwel geen optie, maar bij de MT-09 al helemaal niet. Door zijn bijtende remkracht raak je snel uit balans en dat wil je liever niet, of het moet je hobby zijn. Naarmate ik langer met de motor reed, ging ik steeds vaker de achterrem gebruiken om de vertraging wat minder agressief te maken. Het standaard aanwezige ABS systeem is daarbij een welkome helper. De importeur laat weten dat het bijterige gedrag mede te ‘danken’ is aan de nieuwe remblokken.

Sportieve fun-factor

Op de Yamaha MT-09 is het belangrijk dat je er perfect op zit en één geheel kunt vormen met zijn temperamentvolle karakter. En dat lukt, de zithouding is prima in orde, ondanks een kleine onvolkomenheid. Het zadel loopt van achter naar voor namelijk iets schuin af naar beneden. Daarbij is de voorkant van het zitgedeelte smaller dan de achterkant waardoor je, zeker tijdens het remmen, iets naar voren glijdt. Hierdoor leun je als het ware wat meer tegen het stuur en moest ik regelmatig even omhoog komen om mezelf weer naar achteren te drukken. Het past echter wel bij de sportieve fun-factor die de MT je geeft.

De vorm en positie van het zadel maakt de MT-09 wel lekker laag en ook toegankelijk voor kleinere personen. Het motorblok is wel vrij breed waardoor ik er -met name in het begin- af en toe met mijn voeten tegenaan kwam. Als je stilstaat is het brede blok ook even wennen omdat je er snel met je onderbenen tegenaan komt.

Conclusie

De 2017 Yamaha MT-09 is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, je moet even leren om met zijn pittige karakter om te gaan. Hij is temperamentvol en moet continue getemd worden, echt een uitdaging voor de hardcore naked-rijder. Maar als je dat eenmaal voor elkaar hebt, nodigt de MT je continu opnieuw uit voor een uitdagend ritje. Als de relatie tussen jou en de motor eenmaal in balans is, ligt een goed en lang huwelijk voor je in het verschiet.    

Informatie

Merk: Yamaha
Model: MT-09
Motortype: Vloeistofgekoelde, 3-cilinder lijnmotor
Cilinderinhoud: 847 cc
Overbrenging: Ketting
Vermogen: 115 pk
Koppel: 87,5 Nm
Gewicht: 193 kg (rijklaar)
Prijs vanaf: 10.699,- euro
Prijs gereden model: 13.815,- euro incl. alle accessoires en inclusief kosten rijklaar maken

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: