Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Yamaha presenteert nieuwe R1

    Motor 04-11-2014Geen reacties

    Yamaha heeft op de Eicma in Milaan de nieuwe R1 gepresenteerd. Bij de ontwikkeling van de motor hebben de ingenieurs en designers de complete vrijheid gekregen, zo lang de motor maar het DNA van de R1-reeks bezat. Dit heeft geresulteerd in een compleet nieuwe motorfiets.

    Wat meteen opvalt bij het doorworstelen van het 25 pagina’s lange persbericht zijn de vele technische snufjes die het voor iedereen mogelijk zou moeten maken om met deze motorfiets snelle rondetijden op welk circuit dan ook neer te zetten. Hét GP-motor gevoel zoals Rossi dat al jaren mee mag maken ligt nu ook voor de gewone sterveling binnen handbereik.

    Straatlegaal naar het circuit

    De straatlegale R1 is toch vooral bedoeld als een motor welke je een keer of wat per jaar mee neemt naar het circuit om daar lekker je rondjes te rijden met het gevoel dat je naast Rossi op het podium zou kunnen staan. Gelukkig is er voor de dagelijkse boodschapjes, het rondje midden Nederland of de zondagse koffie bij oma te kiezen tussen een Street of Track modus in het uitgebreide menu. In het display verschijnt er van alles: welke versnelling, brandstof verbruik, odometer, tripmeters en of de TCS en SCS bijvoorbeeld ingeschakeld zijn. Ben je in de Track modus aan het rijden, dan zie je weer compleet andere dingen op het display. Dan komen de rondetijd, rondenummer en de stopwatch in beeld. Alles wordt ook nog eens opgeslagen in het geheugen zodat achteraf een complete –van ronde tot ronde- analyse is te maken.

    Yamaha-R1-2Slimme motor

    De R1 is uitgerust met een digitaal systeem (IMU) dat op driedimensionale manier allerlei registraties doet tijdens het rijden. Hier wordt vervolgens in fracties van seconden op gereageerd door de ECU die de inspuiting en de timing etc regelt. Niet alleen is de IMU handig voor de acties die de ECU neemt inzake de brandstof, de IMU levert alle data die nodig is om een motor als de R1 met echte GP technologie uit te rusten zoals het Slide Control System (SCS) en het Traction Control System (TCS).

    Het lijstje is nog niet af: op de R1 zit ook nog Front Lift Control System (LIF) welke je neus op de grond moet houden met hard accelereren, Launch Control System (LCS) voor een soepele start van 0 tot zo hard je kan tot de eerste bocht, Quick Shift System (QSS) voor het soepele schakelen, Power Mode Selection (PWR) met 4 opties voor de regeling van o.a. de gasklepstand en het Yamaha Ride Control System (YRC) met een paar simpele knoppen op het stuur om alle elektronische systemen aan te passen aan bepaalde omstandigheden.

    Yamaha-R1-31Snelle lichtgewicht

    Naast alle elektronische hoogstandjes is er natuurlijk ook gekeken naar gewicht en PK’s. Het nieuwe crossplane viercilinder motorblok geeft deR1 maar liefst 200pk! Die 200pk worden losgelaten op een motor die maar 199 kilo weegt met vloeistoffen en een drooggewicht van 179 kilo. Deze cijfers komen tot stand door het gebruik van een aluminium tank, magnesium wielen en zelfs een magnesium subframe.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-AMG en MV Agusta kondigen samenwerking aan
    Next Article KTM onthult bereikbare 1050 Adventure

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?