Pebble Beach in de Amerikaanse staat California is ieder jaar het toneel voor de allermooiste klassieke en prototype auto’s. BMW grijpt het Concours d’Elegance dit jaar aan om BMW 3.0 CSL Hommage R aan het publiek te tonen. De BMW Hommage R roept een boel vragen op waar wij de antwoorden op hebben. 

Zes antwoorden op vragen over de BMW 3.0 CSL Hommage R1. Waarom showt BMW de Hommage op Pebble Beach?

Omdat het 40 jaar gelden is dat BMW North America, de eerste officiële BMW verkooporganisatie buiten Europa, haar deuren opende en als eerbetoon aan de vele autosportsuccessen van de BMW 3.0 CSL uit 1975. In hetzelfde jaar debuteerde de 3.0 CSL in de BMW Motorsport kleuren het IMSA United SportsCar Championship en won de auto de 12 uurs-race op het circuit van Sebring en de constructeurstitel.

Zes antwoorden op vragen over de BMW 3.0 CSL Hommage R2. Waarom heeft Adrian van Hooydonk de 3.0 CSL Hommage R ontworpen?

Volgens de Nederlandse Vice President BMW Group Design Adrian van Hooydonk werden races in 1975 bepaald door de samenwerking tussen mens en machine. “Technische innovaties hebben het effect hiervan alsmaar vergroot. Met de BMW 3.0 CSL Hommage R laten we zien hoe die samenwerking in de toekomst kan worden verbeterd.”

Zes antwoorden op vragen over de BMW 3.0 CSL Hommage R3. Hoe verbetert de 3.0 CSL Hommage R die samenwerking dan?   

Allereerst door de berijder centraal te stellen en de bestuurderspositie te perfectioneren. Het belang van de perfecte bestuurderspositie is volgens BMW belangrijker dan het ontwerp van het interieur. Deze aanpak dwingt ontwerpers eerst aandacht te besteden aan bijvoorbeeld de helm, de race-outfit en de stoel van de berijder.

4. Waarom doet BMW het met de 3.0 CSL op deze manier?

Omdat deze werkwijze volgens de Duitsers traditionele interieurfuncties veranderen. Het doel is om de interactie tussen de berijder en de auto te vergroten en optimaliseren.

Zes antwoorden op vragen over de BMW 3.0 CSL Hommage R5. Wat is er zo revolutionair aan de BMW 3.0 CSL Hommage R

Het vizier van de helm functioneert in samenwerking met de auto als informatiedisplay waarin je zaken zoals snelheid en toerental af kunt lezen. Nog Starwars-achtiger is de door Puma ontworpen raceoverall waarvan delen van de mouwen oplichten als de bestuurdersinformatie vanuit de stuurkolom naar de helm wordt gestuurd.

Zes antwoorden op vragen over de BMW 3.0 CSL Hommage R6. Waarom is de 3.0 CSL Hommage R de perfecte raceauto?

Onder andere omdat veel onderdelen waaronder de kuipstoelen met zespuntsgordels van koolstofvezel gemaakt zijn en de auto lichtgewicht is. Vanuit de onderrug kan de berijder volgens BMW perfect voelen en daardoor sneller reageren.

Zes antwoorden op vragen over de BMW 3.0 CSL Hommage RDe BMW 3.0 CSL Hommage R is ook racy omdat de koolstofvezel rolkooi is geïntegreerd in de carrosserie van de auto en de basis van een minimalistisch interieur –dat voornamelijk uit koolstofvezel en hout bestaat- vormt waarin alleen noodzakelijke functies te vinden zijn. Een compact maar geavanceerd eBoost informatiedisplay laat daarnaast zien hoe het circuit eruit ziet en laat zien waar de rempunten zijn.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: