Wheelies, ze zien er spectaculair uit en zijn gaaf om te doen, maar niet geheel zonder gevaar. Om de stabiliteit en veiligheid en het comfort van motorfietsen te verbeteren passen steeds meer motorfietsfabrikanten actieve wielophangingssystemen ofwel veersystemen toe. In dit artikel kijken we wat ze doen en hoe ze globaal werken.

Als je wel eens een wheelie maakt, ken je het gevoel dat je volledig achterover dreigt te klappen. Een aantal fabrikanten hebben daar iets op gevonden; een systeem dat ervoor zorgt dat de wielen de maximale aandrijfkracht krijgen. De elektronische systemen zijn zo geavanceerd, dat ze precies kunnen berekenen hoe hard je op kunt trekken, zonder dat je kentekenplaat het asfalt raakt. Sterker nog, je kunt vooraf instellen hoe hoog je het voorwiel de lucht in wil hebben.

Ducati Skyhook en BMW ESA

Alle systemen, waaronder het Ducati Skyhook Suspension en BMW ESA veersysteem, werken met een computer. De computer krijgt informatie van sensoren zoals acceleratiesensoren en sensoren die meten hoe veel de veren in en uit veren. De sensoren zijn gemonteerd op het geveerde frame en de onafgeveerde voorvork en achterbrug. Aan de hand van de data die deze sensoren analyseren, weet de computer wat de stand van het frame ten opzichte van de wielen is. Andere informatie die de computer van de actieve wielophanging krijgt is rijsnelheid en in sommige gevallen G-krachten die ontstaan tijdens remmen of in bochten.

Door de informatie te processen en te vergelijken met standaardwaarden, kan de computer bepalen of de motor (of berijder) niet iets doet wat niet hoort en gevaar op kan leveren. Als de computer bijvoorbeeld signaleert dat het voorwiel ten opzichte van het wegdek te veel afstand heeft, zal de brandstoftoevoer of ontsteking beperkt worden. De computer kan dit zo exact uitvoeren, dat je een wheelie kunt maken zonder te ver te gaan.

Veiligheid en comfort

De actieve wielophanging op motofietsen is er om de veiligheid en het comfort te verhogen. Dankzij het systeem kan de computer ook bereken hoe zwaar de motor beladen is. De schokdempers zijn een essentieel onderdeel van het actieve veersysteem van een motor. Door de demping van de dempers met elektrisch aangestuurde kleppen soepeler of juist steviger te maken, kan de computer bereken wat de juiste comfortabele en veilige stand van de vering moet zijn.

Bekijk hier de video over het BMW ESA-systeem

Door de demping harder of zachter te maken, kan de computer de ideale rijmodus en compromis tussen veilig en comfortabel rijden bepalen. Het actieve veersysteem is meestal gekoppeld aan het ABS antiblokkeersysteem en de traction control systemen. Samen zorgen ze dat je een stuk veiliger kunt motorrijden. Handig met bagage, in de regen en tijdens wheelies.

Er is nog veel meer te vertellen over de actieve wielophanging van een motorfiets, maar we hopen je met dit artikel iets meer inzicht te hebben gegeven. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen en meningen over de systemen. Je kunt ze hieronder achterlaten of posten op onze Facebook pagina. We wensen je veel veilige kilometers toe!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: