Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Zo werkt Lane Departure Warning of rijbaanassistentie

    Auto Techniek 13-06-20174 reacties

    Steeds meer auto’s worden standaard uitgerust met Lane Departure Warning of, in het Nederlands, rijbaanassistentiesystemen om het aantal verkeersongevallen te verminderen. Maar wat is rijbaanassistentie eigenlijk en hoe werkt het? Dat gaan we je in dit artikel uitleggen met behulp van informatie van Continental, die behalve banden, ook systemen ontwikkelt en produceert om auto’s veiliger te maken.

    Lane Departure Warning is een systeem dat wegmarkeringen herkent en begrijpt. Het gebruikt deze informatie om een bestuurder te waarschuwen als deze zichtbaar onbedoeld van baan wisselt of zelfs op de verkeerde weghelft rijdt. Uitgebreidere systemen kunnen deze informatie zelfs gebruiken om de auto autonoom binnen een rijbaan te houden, de eerste stappen naar zelfrijdende auto’s.Zo werkt Lane Departure Warning

    De technologie maakt gebruik van camera’s en software die continu de ‘weg en de markeringen lezen’.  Als de auto over de wegmarkeringen rijdt en op een andere rijbaan terecht komt zonder dat er richting aangegeven is, krijgt de bestuurder een aantal verschillende waarschuwingen. Dit kunnen geluidssignalen, visuele signalen of zelfs haptische signalen via het stuur of de stoel zijn.

    Waarom is Lane Departure Warning ontworpen? 

    Een veelvoorkomende oorzaak van verkeersongevallen komt door auto’s die van hun rijbaan afwijken. Er zijn verschillende redenen waarom dit gebeurt. De bestuurder kan bijvoorbeeld slaperig zijn en zijn auto niet volledig onder controle hebben. Of hij is met zijn gedachten ergens anders dan bij het autorijden als hij bijvoorbeeld het infotainmentsysteem bedient en niet doorheeft dat hij op de verkeerde rijbaan terecht komt.

    Hoe is rijbaanassistentie ontworpen?

    De volgende logische ontwikkeling in rijbaanassistentiesystemen is een systeem dat er voor zorgt dat je automatisch weer op de goede weghelft terecht komt. Lane Keep Assist doet dit door de rijbaanassistent actief te laten samenwerken met de stuurinrichting. De hierop volgende stap is Active Lane Keep Assist wat voorkomt dat de auto ongewild zijn rijbaan verlaat door zelf te sturen. Tesla heeft zijn geavanceerde Autopilot rijbaanassistent zelfs al gecombineerd met het adaptieve cruise control systeem dat automatisch afstand tot zijn voorliggers bewaart.       

    Hoe werkt rijbaanassistentie in detail?

    Lane Departure Warning telt een of twee camera’s die normaal gesproken bovenin de voorruit of in de binnenspiegel gemonteerd zijn. De camera’s scannen de weg voor de auto en maken gebruik van beeldprocessingsoftware om de wegbelijning voor en aan aan beide zijden van de auto te zien. Er zijn ook al doorontwikkelde systemen waarmee de auto de weg waar hij op rijdt kan ‘leren’ kennen. 

    Hoe effectief is rijbaanassistentie?

    In de Verenigde Staten wordt geschat dat Lane Departure Warning 50 procent van alle frontale aanrijdingen kan voorkomen. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de meeste rijbaanassistentiesystemen pas gaan werken bij snelheden boven de vijftig kilometer per uur. Dit is gedaan omdat er bij lage snelheden in bijvoorbeeld de bebouwde kom en op parkeerplaatsen veel rijbaanmarkeringen zijn.

    Hierbij moet opgetekend worden dat Lane Departure Warning ongelukken niet per se zullen voorkomen, maar bedoelt is om onoplettende of in slaap vallende automobilisten te waarschuwen. Lane Keep Assist kan ongelukken daarentegen wel actief ongelukken voorkomen, zeker als het wordt toegepast in combinatie met blinde hoek detectiesystemen.

    In het volgende filmpje kun je de verschillen tussen de twee systemen zien.

    Hoe is het om met een rijbaanassistent te rijden?    

    Onder perfecte omstandigheden zijn rijbaanassistentiesystemen en afgeleiden daarvan opmerkelijk effectief. Computers kunnen echter niet improviseren, ze hebben regels nodig. In het geval van Lane Departure Warning of Lane keep Assist hebben ze duidelijk zichtbare wegbelijning en markeringen nodig. Bij (half) weggevaagde, smerige of besneeuwde lijnen werken de systemen niet. De systemen kunnen ook in de stress raken op smalle wegen. Als je op een smal landweggetje over de belijning moet rijden, krijg je continue irritante waarschuwingen.

    Nu we de ins en outs over Lane Departure Warning of rijbaanassistentiesystemen kennen, zijn we benieuwd naar jouw ervaringen met of meningen over het systeem. Laat je reactie achter onder dit bericht of deel het met ons via Facebook of Twitter.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    Next Article BMW R nineT Racer, extreem (leuk)!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 4 Reacties

    4 reacties

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 21:23

      Nog ver weg, en over 20 jaar zie ik zoiets in een auto die ik dan gekocht heb.

      Reply
    2. Willem Willemsen on 04-10-2018 13:41

      Ik ervaar de optie als irritant omdat ik mijn rit altijd start over een stuk dijk waarop virtuele fietspaden aangegeven staan. Elke tegenligger dwingt mij dan over de streek langs het virtuele fietspasd te gaan met alle irritante gevolgen van dien. Het zou een oplossing zijn als de snelheid wanneer het systeem begint te werken kan worden opgehoogd naar bv 90 km/h. Op de snelweg kan ik het systeem namelijk wel waarderen.

      Olst

      Reply
    3. Thämer on 29-06-2020 12:05

      Hallo,

      Heeft u enig idee waarom het Lane Departure Warning System niet werkt als je iets op de trekhaak hangt.
      Bij mijn Citroën wordt het uit geschakeld en bij navraag bij de garage vertelde men mij dat dat bij meerdere merken het geval is.
      Tot nu toe geen echt antwoord gehad, misschien kunt u mij een antwoord geven.

      Reply
      • Driving-Dutchman on 29-06-2020 13:24

        Hoi, bij sommige voertuigen wordt Lane Assist-systeem automatisch uitgeschakeld als er iets aan de trekhaak hangt omdat de breedte van de aanhanger kan verschillen met de breedte van voertuig waarin hij gekoppeld is. Of het systeem uitgeschakeld wordt verschilt per fabrikant en model.

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?