In Europa moeten alle nieuwe auto’s getest worden op de uitstoot van vervuilende stoffen, CO2 en het brandstofverbruik volgens de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure (WLTP) die de oude NEDC test vervangt. Om de nieuwe test duidelijk en inzichtelijk te maken, heeft autobranche belangenbehartiger RAI Vereniging een verduidelijkende animatie voor consumenten gemaakt. 

Er zijn grenzen gesteld aan de maximale uitstoot. Daarnaast kan de consument auto’s op een eerlijke manier met elkaar vergelijken. Tot 1 september 2017 werden alle nieuwe auto’s in Europa getest in een laboratorium volgens de NEDC testmethode. In de praktijk bleek echter dat het werkelijke verbruik en de uitstoot van auto’s te veel afweken van de NEDC resultaten.

WLTP methode

Daarom is er nu in Europa de WLTP methode, de Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure. Deze test geeft een realistischer beeld van het werkelijk verbruik en de uitstoot van personenauto’s. De onderzoekmethode is drastisch gemoderniseerd en uitgebreid met nieuwe variabelen zodat de test meer een gemiddelde autorit in de praktijk evenaart. Naast de WLTP laboratoriumtest worden auto’s nu ook op de weg getest.

Deze Real Driving Emissiontest is bedoeld om de uitstoot van vervuilende stoffen in de praktijk te meten. In Nederland zijn deze testen belangrijk om te zorgen dat we de lucht schoon houden, om het brandstofverbruik en daarmee de CO2 uitstoot te meten, en om de hoogte van de aanschafbelasting te bepalen. Hoe meer CO2 een auto uitstoot, hoe hoger de BPM.

Onder de WLTP methode vallen de gemeten CO2 waardes voor veel auto’s iets hoger uit. In september 2018 zijn alle nieuwe auto’s WLTP getest. In 2019 komen er nieuwe BPM tabellen zodat automobilisten niet meer belasting gaan betalen als gevolg van de WLTP invoering.

De nieuwe testen zijn een belangrijke stap om de prestaties van ons wagenpark beter in beeld te krijgen. Bovendien help dit fabrikanten om schonere en zuinigere auto’s te ontwikkelen. Op die manier bouwen we samen aan een duurzame samenleving.

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft (en ook een beetje op zijn kinderen). Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten.

Rob heeft een passie voor klassieke auto’s en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem zakelijk van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: