Het is warm, de wegen zijn niet overal even netjes en overzichtelijk en het wordt steeds drukker op de weg. Gevaar loert overal en altijd. We kunnen je niet genoeg waarschuwen en krijgt van ons zes cruciale tips om zo lang en veilig mogelijk van het motorrijden te kunnen genieten!

1. Vooruitkijken

Regeren is vooruitzien, en dat is bij motorrijden niet anders. Om zo veilig, relaxt en soepel mogelijk te kunnen rijden, moet je weten wat je te wachten staat. Dat kun je vooral doen door ver vooruit te kijken en tijdig te anticiperen op wat komen gaat. Met name in bochten is het belangrijk om zo ver mogelijk vooruit te kijken en vooraf te bepalen op welk punt je uit wil komen. Je moet ook vooral niet te hard willen rijden, soepel en constant rijden geeft een veel lekkerder gevoel. Probeer het maar eens.

6 Belangrijke tips waardoor motorrijden nóg veiliger én leuker wordt Driving-Dutchman

2. Regen

Personenauto’s, bestelwagens, tractoren, trucks en motoren vervuilen door lekkages en afvoer van reststoffen de weg met brandstofresten en olie. Op plekken waar voertuigen stilstaan zoals voor verkeerslichten, rotondes en voorrangswegen, hoopt dit vuil zich voornamelijk precies in het midden van de weg op. Als het mooi en droog weer is, wil je hier al niet met je tweewieler op terecht komen. En al helemaal niet als het regent of pas geregend heeft. Het is dan namelijk spekglad. Blijf zoveel mogelijk uit het midden van de weg en let ook op als en waar je je voeten neerzet als je stilstaat. Let ook goed op in bochten op op- en afritten en klaverbladen. Voertuigen verliezen brandstof, het gebeurt echt en daar wil je niet op terechtkomen. Kijk of je kleurverschil in het wegdek zit, of iets ziet glinsteren.

3. Opvallen

Er zijn veel meer auto’s en vrachtwagens dan motorfietsen op de weg. Om deze reden ‘herkennen’ sommige bestuurders motorrijders niet. Motorrijders staan simpelweg niet op hun persoonlijke radarscherm waardoor ze -meestal onbedoeld- genegeerd worden met soms tragische gevolgen. Zorg dat je goed zichtbaar bent. Fluoricerende kleding helpt, maar rij ook ‘in de spiegel’ en het zichtveld van je medeweggebruikers. Teveel snelheidsverschil zal je ook niet helpen om opgemerkt te worden. Pas je snelheid aan en wees duidelijk over wat je van plan bent en waar je naartoe wil.

4. Dodehoek

Motorfietsen zijn klein en soms onzichtbaar in de dodehoek van andere, grotere voertuigen. Raam- en deurstijlen, ze belemmeren op sommige plekken het zicht van de bestuurders, en daar kun jij met je motor net achter zitten. Ook bosjes, schuttingen, andere voertuigen en allerlei andere obstakels kunnen ervoor zorgen dat je onzichtbaar bent. Je kunt ongelukken voorkomen door zoveel en zo ver mogelijk bij andere voertuigen uit de buurt te blijven. Rij in de buurt van plekken waar het zicht belemmert is rustig, let goed op en kijk nog een keertje extra voor je van rijbaan of richting veranderd.

5. Gezichtsbedrog

Omdat een motorfiets klein is, kan het lijken dat hij verder weg is dan het lijkt. Door zijn kleine afmetingen is het voor je medeweggebruikers moeilijk in te schatten hoe hoog jouw snelheid is. Je begrijpt dat dit voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Tip voor de bestuurders van voertuigen: als je een motorrijder ziet, ga er dan vanuit dat hij dichterbij is dan het lijkt.

6. Afremmen

Motorfietsen remmen al sterk af door terug te schakelen of het gas los te laten. Hoewel je snel afremt, betekent dit niet dat je remlicht gaat branden. Achteropkomend verkeer heeft dus geen duidelijk visuele indicatie dat je langzamer gaat rijden en dat kan voor vervelende situaties zorgen. Je kunt het rijden voor jouw en je omgeving in deze situatie een stuk veiliger en leuker maken door heel lichtjes je remhendel of rempedaal aan te tippen. Je remlicht gaat al branden voordat de remblokken de schrijven raken.

Dit waren weer een paar tips om veiliger en leuker te kunnen motorrijden. We hopen dat je er iets aan hebt en mee kunt, en wensen je heel veel rijplezier!

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: