Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Abarth 124 spider, heftig, snel en sportief

    Auto 10-02-20171 reactie

    De Fiat 124 Spider was heerlijk om mee te rijden, typisch zo’n auto om lange afstanden door prachtige landschappen mee te toeren. Maar voor wie houdt van meer sportiviteit, meer beleving en performance, bleef er altijd een verlangen naar meer. Maar maak je geen zorgen, voor jullie is er de Abarth 124 spider, in basis dezelfde auto als de Fiat maar door vele slimme aanpassingen in de praktijk totaal verschillend.

    Wat is er dan anders?

    De mensen van Abarth namen de Fiat Spider en overgoten deze met hun speciale en prettig gestoorde sausje. De buitenkant kreeg door de slimme toepassing van twee kleuren – bij mijn testauto rood en zwart – een sportiever gezicht, mede geholpen door de gave velgen. Ook in het interieur werden aanpassingen gedaan, zoals twee sportieve kuipstoelen en het rijkelijk rondgestrooide Alcantara-leer op het dashboard.

    De 1.4 turbomotor werd voorzien van een krachtigere Garett turbo waardoor het vermogen met 30 pk steeg naar 170 pk. Gecombineerd met het lage gewicht van 1.060 kilogram zorgt dit voor een zeer gunstige gewicht-vermogensverhouding van 6,2 kg/pk. Al deze kracht werd in het testexemplaar via een strak schakelende handmatige zesversnellingsbak op de achterwielen overgebracht. Er is echter ook een automatisch zesversnellingsbak met flippers achter het stuur beschikbaar.
    Technisch zwaar aangepakt

    Meer power is leuk, maar het moet ook gecontroleerd kunnen worden en ook daar hebben de mensen van Abarth veel werk aan gedaan. De Abarth spider is voorzien van unieke sportieve vering en dempers van Bilstein, die voor een veel strakkere wegligging zorgen. De auto wordt hierbij geholpen door het Abarth D.M.S. – Mechanisch Limited Slip differentieel, die een betere verdeling van de kracht over beide achterwielen verzorgt.

    De remmen komen van het befaamde Brembo en het uitlaatsysteem van de firma Monza, die bekend staat om zijn luidruchtige dempers, zo ook in de Abarth spider. Zodra je de auto start, komt er dat bekende, heerlijke en vrij harde Abarth geluid te voorschijn. Keer op keer blijft verbazen dat een 1.4 turbo motor zo’n indrukwekkend geluid kan produceren. Voor sommigen is het misschien te hard en aanwezig, maar mij is het geen enkel moment gaan vervelen.
    Hoe vertalen al deze aanpassingen zich op de weg?

    Zoals ik in de inleiding al aangaf: hoewel de Abarth als basis de Fiat heeft, is het in de praktijk een totaal andere auto. Dat begint al zodra je de auto start en het sportieve geluid hoort, dat direct duidelijk maakt dat je met iets aparts op weg bent. En bij de eerste keer stevig gas geven merk je niet alleen dat de motor feller en scherper reageert, maar ook dat die 30 pk zorgen voor een aanzienlijke snellere acceleratie. Althans dit is je ervaring, want de Abarth sprint slechts 0,8 seconden sneller van 0-100 km/u dan de Fiat. Toch voelt dit in de praktijk vele malen sneller aan. De topsnelheid van de Abarth ligt op 231 km/u ( 16 km/u hoger).

    Het grootste verschil met de Fiat komt naar voren in bochten. Want wat ligt deze Abarth strak op de weg en wat kun je hier heerlijk bochten mee nemen! Met het merendeel van het gewicht tussen de wielen, achterwielaandrijving, de sportieve vering/demping en het Abarth differentieel hebben de Italianen een smakelijk pakket samengesteld, waarmee je rijdend in Nederland direct verlangt naar slingerende Alpenwegen. Gasgevend in bochten merk je hoe de auto zich steeds scherper vastbijt, waarbij de Abarth in de sportmodus (waarin je hem altijd hebt staan natuurlijk) een klein drift toestaat. Zet je de Traction Control uit, dan heb je een heerlijke maar ook listige speelauto. Geef iets te veel gas, ga iets te schuin en de schorpioen steekt je met z’n angel.
    Conclusie

    De Abarth 124 spider mag dan wel gebaseerd zijn op de Fiat, in de praktijk zorgen de vele technische aanpassingen voor een totaal andere en vooral veel sportievere auto. Voor de versie met de handgeschakelde versnellingsbak betaal je vanaf 47.595 euro, wat 11.620 euro duurder is dan de Fiat. Een hoop geld maar gezien de hoogwaardige technische componenten valt dit reuze mee. En zodra je de Abarth start, gas geeft en bochtige wegen vindt, dan ben je die meerprijs compleet vergeten, dan ben je eigenlijk alles vergeten. Behalve het puur genieten van autorijden.

    Informatie:

    Merk: Abarth
    Model: 124 spider
    Uitvoering: 1.4 MultiAir Turbo 170
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.368 cc viercilinder
    Vermogen: 170 pk
    Koppel: 250 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 6,8 seconden
    Topsnelheid: 231 km/u
    Versnellingsbak: handgeschakelde zesversnellingsbak
    Gewicht: 1.060 kg
    Prijs vanaf: 47.595 euro
    Prijs gereden model: 50.965 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe 4 mooiste banen als testrijder van supercars
    Next Article Dit zijn de redenen om de nieuwe Hyundai i30 te overwegen

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. carspotnlsc on 15-02-2017 12:06

      was zeker een gaaf ding!

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?