Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Achtergrond stijgend aantal verkeersdoden

    Auto 03-05-2017Geen reacties

    Het CBS heeft het nieuws vrijgegeven dat er in 2016 wederom een stijging te zien is in het aantal verkeersdoden in het verkeer in ons land. En meteen worden er discussies gevoerd over elektronische snelheidbegrenzingssystemen, meer controleren op overtredingen en verlaging van de maximum snelheid. Maar wat is nu de achtergrond van deze cijfers?

    Acht 
    Dit is het aantal verkeersdoden die meer zijn gevallen in 2016 ten opzichte van 2015, wat het totaal brengt op 629 dodelijke ongevallen. Natuurlijk is het lot van ieder van deze mensen tragisch en te betreuren. Maar we hebben het hier over een stijging van 1,2 %. Een stijging die je ook zou kunnen zien als een standaarddeviatie.

    Maar hoe zijn deze cijfers verdeeld? Verreweg het merendeel van de slachtoffers viel in de auto, waar 231 mensen kwamen te overlijden. Verder vielen er ook 189 fietsers, 51 voetgangers, 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 38 scootmobielgebruikers slachtoffer in het verkeer. 
    Waar?
    Uit de cijfers blijkt ook dat de wegen buiten de bebouwde veel meer slachtoffers eisen dan de snelwegen. De verklaring hiervoor is dat men op de snelweg allemaal dezelfde kant op rijdt, terwijl op de 80-kilometer wegen ook tegenliggers en kruisend verkeer bestaat. Tevens valt op dat er in de 30-kilometer zones nog altijd veel slachtoffers vallen, terwijl hier de snelheid op z’n laagst is. 

    Leeftijd
    Uit de leeftijden van de slachtoffers valt ook meteen dat er een piek te zien is bij zeer jonge bestuurders. De verklaring hiervoor is  te vinden in de onervarenheid van de jonge weggebruiker, die zichzelf vaak overschat en het gevaar onderschat.

    Maar er is ook een duidelijke piek te zien onder oudere bestuurders. Omdat deze groep tegenwoordig een stuk fitter en actiever is dan vroeger en we leven in een vergrijzing, bevinden zich steeds meer ouderen op de weg, die sowieso steeds drukker wordt. En feit is dat de wat oudere bestuurder meer moeite heeft met de snelheid van het moderne verkeer en vaak een lagere reactiesnelheid heeft. Daarnaast overlijden ouderen sneller na een ongeluk dan jongeren. Alleen dit al zou een verklaring kunnen zijn voor de stijging van het aantal doden.
    Oplossingen
    Natuurlijk moet er altijd nagedacht worden over de veiligheid van het verkeer en zou het ideaal zijn als er geen doden meer vielen. Maar het verkeer is nu eenmaal een potentieel gevaarlijke plek en ongelukken zijn daar een onderdeel van. En als je bedenkt hoeveel mensen zich dagelijks in het verkeer begeven in ons kleine volgebouwde landje, dan gaat het eigenlijk best erg goed.

    Toch grijpen instellingen als Veilig Verkeer Nederland en de politiek deze lichte stijging met beide handen aan om te pleiten voor strenger controleren van de automobilist en motorrijders. Meer snelheidscontroles, lagere maximum snelheden en hogere boetes.

    Rijopleiding
    Wat misschien een veel betere oplossing zou zijn, gezien de cijfers, zijn betere en strengere rijopleidingen. Het zijn namelijk de jongeren die kennelijk niet afdoende voorbereid zijn op het verkeer en de ouderen die het verkeer niet goed meer aankunnen. Zorg voor deze beide groepen voor strengere en betere (vervolg-)opleidingen en je vangt al een hoop op. En staar je niet blind op de snelheid, want 70 % van alle ongevallen vond plaats terwijl men de toegestane snelheid reed. 

    Het is duidelijk dat men een relatief kleine stijging gebruikt om oude wensen weer nieuw leven in te blazen. En zoals altijd wordt de schuld direct bij automobilist en motorrijder neergelegd. Maar als je de achtergrond van de cijfers bekijkt, zijn er tal van andere nieuwe oplossingen te verzinnen, die wellicht een beter effect hebben op het aantal verkeersdoden in ons land.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit wist je nog niet over de populairste muscle cars aller tijden
    Next Article Nieuwe Isuzu D-MAX 1.9, downsizen zonder concessies

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?