Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Achterste differentiëel Volvo XC 90 maakt irritant bijgeluid

    Techniek 21-02-20145 Comments

    Wat kan een mens gelukkig worden van een Volvo XC90 met zo’n lekkere vijfcilinder diesel. De nieuwbakken eigenaar was dan ook een tevreden mens, ondanks het feit dat het een tweedehands exemplaar was met 145.000 kilometer op de teller.

    Die kilometerstand is bij geen enkele Volvo reden tot zorg, en het begin van jarenlang rijplezier. Ware het niet dat er na twee maanden een moeilijk te definiëren bijgeluid ontstond.

    Irritant bijgeluid rond 1.800 toeren

    Rond de 1.800 toeren ontstond ergens een bijgeluid, aanvankelijk niet noemenswaardig, maar eveneens lastig te negeren. Na verloop van tijd groeide het bijgeluid uit tot een zeer irritant geluid dat niet meer te negeren was. Uiteindelijk besloot de eigenaar het euvel aan de dealer voor te leggen, en die was erg blij met de komst van deze klant. De dealer nam de tijd voor een gedegen proefrit en benoemde na afloop een aantal mogelijke oorzaken en de daarbij behorende herstelprocedures.

    Op de offerte stond een eindbedrag van 4.300 euro. Inclusief btw, dat dan weer wel.

    Volgens de dealer zou de AOC vervangen moeten worden. Dit is de Active On demand Coupling, beter bekend als de Haldex koppeling. Deze koppeling bevindt zich bij een XC90 net voor het achterste differentieel (zie afbeelding). Onder normale omstandigheden is de XC90 AWD voorwielaangedreven, als de Haldex-koppeling geactiveerd wordt, worden de achterwielen ook aangedreven. En hier zat volgens de dealer de oorzaak van het geluid.  Als het vervangen van de AOC / Haldex koppeling geen verbetering zou opleveren, moest ook de elektronische regeleenheid vervangen moeten worden. Op de offerte stond een eindbedrag van 4.300 euro. Inclusief btw, dat dan weer wel.

    Positie-Haldex-koppelingTechspertise bij garantieverzekering

    Dat was even slikken, en de eigenaar besloot een zoekslag op internet te maken, maar hij vond weinig alternatieven. Er zijn genoeg gespecialiseerde bedrijven, maar per saldo leverde de speurtocht op internet meer vragen op dan er beantwoord werden. Gelukkig had de eigenaar bij aanschaf wel een garantieverzekering afgesloten, al wilde hij niet na twee maanden al aanspraak op die verzekering maken. Na enige overpeinzing nam hij toch contact op met de garantieverzekeraar, die op vervolgens mijn hulp inriep om poolshoogte te nemen. Zo gebeurde het dat ik een proefrit met de Volvo XC 90 maakte en dat ook ik tot de Haldex-koppeling als belangrijkste verdachte aanwees.

    Na enig speuren en aandachtig luisteren werd de dader gevonden.

    Groot prijsverschil

    Zo’n diagnose kun je echter niet stellen op één enkele proefrit. Ik besloot de hulp in te roepen van een Gelders bedrijf dat zijn sporen op het gebied van aandrijftechniek ruimschoot verdiend heeft. De Volvo ging op de brug, de motor werd gestart, en de versnellingsbak werd ingeschakeld. De specialist luisterde met een stethoscoop naar alle componenten van de aandrijflijn. Hij kwam al snel tot de conclusie dat het bijgeluid niet uit de Haldex kwam.

    Verrassend, maar waar kwam het geluid dan wel vandaan? Na enig speuren en aandachtig luisteren werd de dader gevonden: het geluid kwam uit het achterste differentiëel. Een revisie bleek noodzakelijk en de eigenaar besloot het door dezelfde specialist te laten uitvoeren.

    Niet goedkoop, maar wel goedkoper dan de dealer: voor net geen 1.200 euro kreeg de XC 90 een zo goed als nieuw, gereviseerd achterste differentiëel. De XC 90 reed weer als nieuw, en de eigenaar kan weer lachend kilometers vreten. Al was het alleen maar om het prijsvoordeel van 35 procent.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMotortest Ducati Multistrada 1200 S Granturismo [video]
    Next Article Riley Elf: een merkwaardige Mini

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 5 Reacties

    5 Comments

    1. Anjo de Ruiter on 26-08-2015 10:20

      Goedemorgen,

      Bovenstaande verhaal hoor ik net van de Volvogarage, wij hebben nl. een irritant bijgeluid sinds een paar maand…..even op de brug ……4 man er omheen en een telefoontje dat het minimaal € 4000.00 kost en dan hebben ze maar 10% marge op het materiaal werd er direct bij verteld.
      Graag wil ik in contact komen met bovengenoemd bedrijf.
      Zal mij benieuwen!

      bvd mvrgr Anjo de Ruiter

      Reply
      • Driving-Dutchman on 27-08-2015 11:04

        Beste Anjo,

        Dankjewel voor je reactie. Je kunt Bert hierover bellen op nummer 0651360265.

        Mvg,
        Driving-Dutchman

        Reply
    2. Anjo de Ruiter on 17-09-2015 07:52

      Goedemorgen,

      Beste Driving Dutchman, beste Bert,

      Hartelijk dank voor de input die ik van jullie heb gekregen zodat ik de juiste vragen kon stellen bij de verschillende revisie bedrijven.
      Was er al snel achter dat de aandrijftechniek van een auto, een vak apart is.
      Uiteindelijk met de revisievraag naar Bastiaan Techniek in ‘s Heerenbroek gegaan,of zij wisten waar ik het beste de Haldex koppeling kon laten reviseren.
      Lachend vertelde de eigenaar dat zij nog nooit iets niet voor elkaar gekregen hadden op revisie gebied en hij vroeg mij of ik de auto wilde laten staan……….Een prijs kon hij mij niet afgeven………..Het kwam dus op vertrouwen aan vanaf mijn kant! Ik wist natuurlijk ook wel dat hij voor de genoemde € 4000.00 bij de Volvo garage, heel wat kon versleutelen.
      Gistermiddag een belletje dat de auto klaarstond.
      Tijdens een testritje in onze XC 90 vertelde Henk ( eigenaar van Bastiaan Techniek), dat ze buiten het reviseren van de AOC koppeling ook nog een lager hadden vervangen die er op een of andere manier weer voor deze koppeling zit, In gedachten hoorde ik al een kassalade rinkelen……….
      Tot mijn grote verbazing heb ik een factuur van nog geen € 1000.00 incl btw arbeid en materialen!
      Begin nu ook te begrijpen dat alle ambulances bij ons uit de buurt bij dit bedrijf in onderhoud zijn, gewoon weg een top bedrijf!
      Zo kun je maar zien dat je nooit over 1 nacht ijs moet gaan!

      Nogmaals bedank en met vriendelijke groet, Anjo de Ruiter

      Reply
      • Rob Blom on 17-09-2015 21:10

        Dankjewel voor je leuke, informatieve en positieve reactie Arno!

        Reply
    3. Bert Pennock on 17-09-2015 09:29

      Goed nieuws Arno, revisie is vaak een aantrekkelijke optie tov. het uitruilen van een compleet component.
      Succes en veel probleemloze km’s gewenst!

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?