Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Alfa Romeo Giulietta Veloce, che bella!!

    Auto 18-09-2017No Comments

    De Alfa Romeo Giulietta Veloce is de opvolger van wat vroeger de Giulietta Quadrifoglio heette. Ondanks deze treffende nieuwe naam die ‘snel’ betekent, is het concept hetzelfde gebleven en dat is mooi. Want van de vorige versie ging mijn auto liefhebbende hart een stuk sneller kloppen. Biedt deze nieuwe uitvoering dezelfde beleving?

    Ouder maar nog lang niet afgeschreven
    Dat de Giulietta al weer een tijd meedraait sinds haar introductie in 2010 is de auto niet echt aan te zien. Nog altijd is het design fris en sexy, zeker met de kleine subtiele veranderingen die deze macchina ontving in 2016. Tijdloze ontwerpen maken is altijd wel besteed aan de mensen van Alfa Romeo.

    We moeten het bij de Veloce doen zonder het iconische klavertje vier op de flanken, die vervangen is door het woord Veloce. Maar dat betekent niet dat de auto minder potent is. Nog altijd is zij voorzien van een 1.750 cc viercilinder turbomotor met 240 pk gekoppeld aan Alfa’s TCT-transmissie met dubbele koppeling.
    Serieus Veloce
    Mede door deze razendsnelle schakelende semi-automatische transmissie en het dikke koppel van 340 Nm dat al vanaf lage toeren beschikbaar is, knalt de Giulietta er lekker veloce vandoor.  Gelukkig is het verlaagde sportonderstel goed in staat om met deze kracht om te gaan.

    Sowieso is de Giulietta een fijn sturende auto, maar de Veloce stuurt net even iets scherper en strakker, geholpen door het Q2 elektronische sperdifferentieel. Ook de remmen zijn op deze sportieve Italiaan aangepakt en worden geleverd door het eveneens Italiaanse Brembo. 
    Het echte Alfa DNA

    Zoals we gewend zijn bij Alfa Romeo heeft de Giulietta Veloce ook de befaamde DNA-knop waarmee je een aantal karakteristieken van de auto kunt aanpassen. De A(ll weather) stand is voor gladde en regenachtige omstandigheden, N(atural) voor dagelijks gebruik en D(ynamic) voor lekker sportief sturen. In deze laatste stand heb je alle power, een zeer felle (lees: lekkere) gasrespons en een zwaardere stuurbekrachtiging.

    Tevens staan in deze stand de remmen op Pre Fill, wat inhoudt dat de remblokken al bijna tegen de schijven aanstaan zodat er amper vertraging is tussen het rempedaal intrappen en daadwerkelijk afremmen. En het moet gezegd worden, de remmen werken erg goed en zijn zeer goed te doseren.
    Gameplay
    De vraag was echter of deze Veloce net zo begeerlijk is als de Quadrifoglio’s van voorheen. En niet verbazingwekkend is het antwoord daarop Ja. De turbomotor is lekker fel en krachtig, het onderstel is misschien niet het allerstrakste op de markt, maar het stuurgevoel is typisch Alfa: heerlijk. Dit is echt zo’n auto waar je om gaat rijden om wat extra bochten te nemen.

    Is er dan niets nieuws? Jazeker. In de Veloce vind je het nieuwe Uconnect infotainmentysteem met een lekker groot scherm met daarop navigatie, muziek en de telefoon. Maar echt leuk is het gameplay-achtige Uconnect Live waarmee je de auto koppelt aan je smartphone. In deze auto krijg je dan allerlei gave features zoals een 0-100 timer, waarmee je kunt zien hoe snel je optrekt. Dankzij het snelle schakelen haalde ik keer op keer 5,8 seconden.
    Toch wat grijze haren?
    Maar het systeem biedt veel meer, zoals een enorme batterij aan extra meters met oliedruk, olietemperatuur, turbodruk en hoeveel pk je gebruikt.  Je kunt zelfs de GPS gebruiken om routes te creëren en te delen met andere leden van de community.

    Dit alles geeft deze nieuwe Giulietta Veloce een modern gevoel, maar niet alles is up-to-date. Eigentijdse features die verkrijgbaar zijn op veel concurrenten, zoals keyless entry, Lane Departure Control, Adaptive Cruise Control en een dodehoeksensor zijn niet verkrijgbaar. Geen zaken die afdoen aan de aantrekkelijke rijervaring, maar wel een indicatie van de leeftijd van deze schone dame.

    Conclusie
    De Alfa Romeo Giulietta Veloce is net als haar voorgangers een zeer begeerlijke auto. Een krachtige turbomotor, een fijn onderstel en typische Alfa stuurgevoel creëren een echte rijervaring. En nog altijd heeft de Giulietta een wulps en aantrekkelijk ontwerp. De koppeling met je smartphone maakt haar ook weer voor een jong publiek aantrekkelijk, hoewel de grijze haartjes hier en daar wel beginnen te tonen. Voor mijn testauto met een Bose geluidssysteem, Bi-xenon lampen en verwarmbare en elektrische leren stoelen betaal je 47.925,- euro. Niet weinig maar je rijdt dan wel in een echte snelle Alfa Romeo, wat voor een liefhebber (like me) onbetaalbaar is. 

    Informatie
    Merk: Alfa Romeo
    Model: Giulietta
    Type: Veloce
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.750 viercilinder
    Vermogen: 240 pk
    Koppel: 340 Nm
    Topsnelheid: 244 km/h
    0-100: 5,8 seconden
    Versnellingsbak: TCT semi-automaat
    Gewicht: 1.395 kg
    Prijs vanaf: 39.995,- euro
    Prijs gereden model: 47.925,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDit zijn de zes meest futuristische auto interieurs ooit
    Next Article Ford Focus Limited, koopje of niet?

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?