Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Alfa Romeo MiTo QV: Sportieve prestaties en een beetje brutaal?

    Auto 13-08-2015Geen reacties

    In de brochure wordt hij paginagroot geïntroduceerd: de Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde. Gevolgd door de trotse ondertitel “170 pk”, met ernaast het klavertje vier dat sinds de Targa Florio van 1923 de meest prestigieuze Alfa’s als geluksbrenger siert.

    De speciale chique-sportieve kleur Mat Grigio Magnesio, strak lichtmetaal in dezelfde tint plus felrode remklauwen, en de QV-badges op zijn flanken tonen aan dat het deze MiTo menens is. Binnenin uitstekend zittende sportstoelen met groene stiksels, dashboard- en deurafwerking in carbon look en een klavertje vier tussen de klokken en op de dorpels. De bestuurder zal weten dat hij niet zomaar een MiTo rijdt.

    Alfa Romeo MiTo QV 02 Driving-DutchmanNormaal is niet normaal

    Is het rijden in de MiTo QV net zo adembenemend als zijn uiterlijke en innerlijke verfraaiingen? Nou nee, tenminste niet als je de schakelaar van het Alfa D.N.A. systeem, waarmee je de gewenste rijstand / rijkarakteristiek kiest, op standje Normal laat staan. De versnellingsbak voelt stroperig aan en schakelt soms onnatuurlijk snel op en dan weer juist te traag, waardoor je ook met de motorisering van de QV soms even te weinig trekkracht hebt. Dan is de irritatiegrens snel bereikt. Mirco Rácz van Alfa Romeo geeft als reactie op deze bevinding aan dat “het doel van de N-stand juist is om de scherpte eraf te halen en zo het brandstofverbruik te drukken”.

    Maar goed, als je leest dat de auto in Normal is afgestemd op comfort en een laag brandstofverbruik… Daarvoor koopt geen hond een MiTo in QV-trim. Dus direct door naar standje D – Dynamic.

    Maar goed, als je leest dat de auto in Normal is afgestemd op comfort en een laag brandstofverbruik… Daarvoor koopt geen hond een MiTo in QV-trim. Dus direct door naar standje D – Dynamic. Nu reageren motor en remmen directer op de wensen van de berijder, is de besturing meer communicatief en doen de elektronisch geregelde schokdempers beter hun werk. Alfa Romeo lijkt beseft te hebben dat dit de enige juiste stand is voor deze MiTo want indien eenmaal geselecteerd, blijft deze rijstand na opnieuw starten actief. Weg irritatie!

    Alfa Romeo MiTo QV 03 Driving-DutchmanMaatpak

    De cockpit van de MiTo sluit om je heen als een strak maatpak. Zeker met panoramadak is de hoofdruimte net aan. Gelukkig zitten de handmatig goed verstelbare sportstoelen ook met de zitting op de laagste stand aangenaam. Het vijf inch entertainmentsysteem met een fraai geïntegreerd – maar wel gedateerd – TomTom navigatiesysteem werkt goed. Het dikke sportstuur ligt goed in de hand.

    Het Bose geluidssysteem inclusief op het reservewiel vastgeschroefde subwoofer laat een redelijk geluid horen, maar een concerthal is het niet. Achterin geen zee aan ruimte maar een kinderstoeltje kun je er prima kwijt. De bagageruimte meet 270 liter. Zware tassen moet je wel een aardig stukje optillen om over de hoge tildrempel te komen.

    Alfa Romeo MiTo QV 04 Driving-DutchmanSportief en brutaal

    De Italiaanse laat een lekkere sonore brom horen uit het vooronder, passend bij het beoogd karakter. De automatische zesversnellingsbak doet bij snel optrekken zijn werk onopgemerkt noch feilloos, maar kan het nu in ieder geval wat beter bijbenen dan in de normaalstand. Het motorgeluid op ’s lands A-wegen dringt sterk door in de cockpit, waar het samen met de ook tamelijk aanwezige windruis na verloop van tijd wat veel van het goede is. Ik heb de neiging nog even de plus-flipper aan te tikken richting een denkbeeldig zevende verzet.

    Na een paar dagen rijden in deze bella betrap ik me erop dat het best een tikkeltje rauwer, gekker en sneller had gemogen.

    Dan maar wat bochtige B-wegen op. Daar laat de MiTo zien graag een bocht om te willen en je daarbij voldoende terugkoppeling te geven via het stuurwiel. Al had dat nog wel een tikkeltje zwaarder mogen zijn. Logischerwijs is de lage MiTo wat minder gek op de helaas alomtegenwoordige drempels: voorzichtig aan dus. De auto is stevig geveerd, maar biedt voor mij voldoende comfort om niet terug te verlangen naar de N-rijstand.

    Alfa Romeo MiTo QV 05 Driving-DutchmanConclusie

    Met een 0-100 kilometer per uur tijd van 8,2 seconden is de MiTo niet echt een snelheidswonder. Dat is natuurlijk maar een cijfer op papier, maar na een paar dagen rijden in deze bella betrap ik me erop dat het best een tikkeltje rauwer, gekker en sneller had gemogen. Waarom niet de heerlijke tbi-motor uit de Giulietta QV (en 4C) ook in de MiTo gelepeld?

    “Sportieve prestaties, beetje brutaal”, zo beschrijft Alfa Romeo het instapmodel, de MiTo Junior. Maar juist deze QV had wat sportiever en brutaler mogen zijn, om dat klavertje vier écht volledig te verdienen. Met een prijskaartje vanaf 27.150 euro (32.800 euro voor de testauto), mogen we best zo kritisch zijn om dat te stellen.

    Alfa Romeo MiTo QV 06 Driving-DutchmanTechnische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.368 cc
    Gem. opgegeven verbruik: 5,4 l/100 km
    Vermogen: 170 pk
    Koppel: 250 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,2 sec.
    Topsnelheid: 219 km/h
    Versnellingsbak: semi-automatische zesvernellingsbak met dubbele koppeling
    Gewicht: 1.145 kg
    Prijs vanaf: € 15.950 

    Plus
    + Stijlvolle uiterlijke en innerlijke verfraaiingen
    + Rijgedrag in Dynamic rijstand

    Min
    – Rijgedrag in Normal rijstand
    – Versnellingsbak houdt het net niet goed bij

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAudi ontwikkelt samen met LG en Samsung een elektrische SUV
    Next Article Mercedes-Benz breidt C-Klasse uit met coupé

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?