Alfa Romeo heeft op 24 juni 2015 op haar 105e verjaardag in de Italiaanse stad Arese de Giulia Quadrifoglio aan de wereld gepresenteerd. De Giulia Quadrifoglio is de opvolger van de Alfa Romeo 159 die tot 2011 geproduceerd werd.
Uiteraard is in het persbericht van de Italianen de auto volledig state-of-the-art en design-technische perfectie. Wij vinden de auto gewoon mooi en willen er zo snel mogelijk een keer mee rijden om te voelen of het inderdaad allemaal zo goed en geweldig is.
510 pk zescilinder, 3 kilo per pk
Toch geven we je hier alvast een paar high-lights van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Onder de motorkap debuteert een 510 pk sterke zescilinder. De technologie van de motor is gebaseerd op die we ook in zusterbedrijf Ferrari vinden. Het blok stuwt de Giulia in 3,9 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.
Om deze prestaties te bereiken hebben de Italianen ultralichte materialen zoals koolstofvezel, aluminium, aluminium composiet en kunststof gebruikt. Hiermee heeft Alfa Romeo een gewicht-vermogensverhouding van minder dan 3 kilo per pk gerealiseerd. En dat zijn fraaie cijfers!
Active Aero Splitter voor meer downforce
Om al dat vermogen en geweld op de weg te brengen zijn vierwielaandrijving en alle bekende moderne rijhulpsystemen toegepast. Alfa Romeo claimt verder een “perfecte gewichtsverdeling” van 50 procent over de voor- en achteras. Om de auto op hoge snelheid stabiel te houden is een Active Aero Splitter systeem voor de downforce toegepast. Dat klinkt heel gaaf, ik ben benieuwd hoe dit allemaal aanvoelt.
11 Comments
Mooi geschreven post met goede informatie. Dankjewel!
Graag gedaan Henk, bedankt!
Ik lees: “….zoals de modelaanduiding Quadrifoglio al zegt, vierwielaandrijving….”. Als je dit niet al meteen herkent in de fabrieksinformatie kan een beetje onderzoek geen kwaad! Quadrifoglio betekent “vier blaadjes”. De typeaanduiding in de zestiger jaren was “Qadrifoglio Verde” ofwel vier groene blaadjes = Klavertje vier! Dat heeft dus NIETS met aandrijving te maken.
Ik weet dus nog steeds niet of de nieuwe Giulia voor- (dat zal toch niet……?), achter- (graag!) of vierwielaandrijving 🙁 heeft maar dat zoek ik zelf wel uit.
Zodra we meer weten zullen we dat melden!
De “gewone” uitvoering krijgt achterwielaandrijving. Gelukkig. Er komen ook uitvoeringen met vierwielaandrijving en er komt geheel overeenkomstig de historie van het merk een “Qadrifoglio Verde”. Vroeger hield dat in: extra pk’s, lichtgewicht, etc. Die specificaties zijn nog niet bekend.
Dat geeft de mens hoop. Tnx. 🙂
Ik hoop ook voor de betrouwbaarheid van dit blog……..
We informeren alleen officiële informatie van de fabrikant. Aannames laten we aan anderen over.
“Officiële informatie”? Je schreef onzin over Quadrifoglio en verzon er vrolijk op los!
Ik heb de fout, de onzin en verzinsels verwijderd. Sorry voor de storende factoren.
Zo hoort het. Bedankt en succes met je blog.