Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Alfa Romeo Stelvio diesel, een echte Alfa?

    Auto 07-03-2018No Comments

    Op pad met de Stelvio, de eerste SUV van Alfa Romeo, is voor een alfaliefhebber een uitdagende stap, zeker als deze ook nog eens aangedreven wordt door een dieselmotor. De vraag die meteen opkomt is: is het wel een echte Alfa?
    Alfa Romeo Stelvio diesel 1

    Alfa in mijn bloed

    Al sinds ik me kan herinneren, zit ik in Alfa Romeo’s. Doe ik mijn ogen dicht, dan kost het mij weinig moeite beelden voor me te halen van mezelf als klein jongetje achterin de blauwe Alfa 33 van mijn ouders, het raam open, genietend van de wind die al rijdend mijn warme gezicht afkoelde in de heuvels rond Rome. Mijn eerste meters rijden waren illegaal achter het stuur van een donkergroene Alfa 145 en mijn eerste eigen auto was een niet bijzonder goede maar in mijn ogen foutloze klassieke felrode Alfa Spider. Het objectief bekijken van Alfa Romeo testauto’s is voor mij dan ook een dubbele ervaring: aan de ene kant kijkt mijn Alfisto hart al snel over eventuele onvolkomenheden heen, aan de andere kant moet iedere nieuwe Alfa Romeo het opnemen tegen mijn romantische beeld van dit iconische merk.

    Vaak ben ik licht huiverig, zoals iedere echte Alfaliefhebber, als het merk een compleet nieuw model toont. ‘Is het een echte Alfa?’, is de vraag die door onze hoofden gonst, ‘Laat het een echte Alfa zijn’. Met de komst van de Stelvio hielden wij onze harten vast. Een SUV van Alfa Romeo, als dat maar goed gaat. Gelukkig bleek al snel dat de Italianen hun diepgewortelde traditie van het maken van gepassioneerde auto’s met een sportieve inborst als leidraad hadden gehouden bij het maken van dit voor hen compleet nieuwe type. Iets wat mijn collega Rob aan den lijve kon ondervinden met de 280 pk sterke benzine uitvoering tijdens een uitgebreide test oktober vorig jaar.
    Alfa Romeo Stelvio diesel 1Geen benzine maar diesel

    Maar nu was het mijn beurt en in plaats van de hitsige benzinemotor waarmee Rob zichzelf een week lang plezierde, was ‘mijn’ Stelvio voorzien van een diesel. Een motor die bij mij al snel associaties oproept van in alle rust duizenden kilometers snelweg afleggen in plaats van sportief bochten aan elkaar rijgen, zoals de naam van deze SUV wel suggereert. Wat stond mij te wachten?
    Alfa Romeo Stelvio diesel 1Met de sleutel in mijn zak, die daar ook bij het openen van de auto kan blijven, stond ik te kijken naar de grote grijze Stelvio met idem grote grijze velgen. Maar ondanks al dat monotone grijs, stond hier overduidelijk een Alfa Romeo mij aan te kijken, herkenbaar aan de typische grille en de gespierde maar elegante lijnen van zijn carrosserie, gelukkig! 

    De eerste keer is het wat vreemd om omhoog in te stappen in een Alfa, maar met hetzelfde interieur als de Giulia, voel je je al snel thuis. Wel moet ik zeggen dat een grijze Stelvio met zwarte stoelen en het toch wel vrij strakke zakelijke moderne interieur enig Italiaanse flair mist. Daar moeten dan toch op z’n minst cognac-kleurige stoelen in of een meer in het oog springende carrosseriekleur om je het gevoel van het gepassioneerde Italië te laten ervaren.

    Alfa Romeo Stelvio diesel 1

    Echt zo snel?

    Met een druk op de startknop op het stuur, ik dacht heel even in een raceauto te zitten, sloeg de 2.2-liter turbodiesel met 220 pk aan en rommelde bescheiden wat op de achtergrond. De stoelen zitten goed en zijn op allerlei manieren in te stellen, wat mij meestal een minuut of tien kost voordat ik echt lekker zit. Voor me begaf zich een groot sportief stuur met daarachter flippers, maatje pizza grande, waarmee je de razendsnelle achttraps automaat bedient, en diep daar achter duidelijke en sportieve tellers, lopend tot 260 kilometer per uur. Echt zo snel?
    Alfa Romeo Stelvio diesel 1Om deze nieuwe telg in het Alfa geslacht de beste kans van slagen te geven- natuurlijk wilde ik dat ie fenomenaal goed was- draaide ik de DNA-knop in standje D van Dynamic, ofwel zo sportief mogelijk. De motor zou dan het felst moeten reageren, maar werkt dat ook bij een diesel? Maar bij de eerste paar meters krulden de hoeken van mijn mond zich omhoog en verdween de twijfel ogenblikkelijk: dit is lekker, maar vooral dit is Alfa Romeo! Bij de miniemste beweging van mijn rechtervoet schoot de Stelvio vooruit, surfend op een tsunami van koppel.

    En ook in de bochten stelde hij niet teleur. Ik kan een heel technisch verhaal vertellen over de ideale 50/50 gewichtsverdeling, over hoe de engineers het gewicht laag hebben weten te houden met onder andere een volledig carbon aandrijfas en hoe de krachten continu over alle vier de wielen verdeeld worden, maar veel belangrijker is te weten dat de Stelvio rijdt als een veel kleinere en echte Alfa Romeo.
    Alfa Romeo Stelvio diesel 1

    Conclusie

    Het is mooi dat bepaalde dingen in het leven niet veranderen, grote en kleine dingen waaraan je je vast kunt houden en je koers op kunt varen. En voor Alfisti, waaronder ik mezelf zeker reken, is dat dat alle nieuwe modellen van hun merk dezelfde DNA houden; passie, elegantie en sportiviteit. En ik kan jullie gerust stellen: ondanks een nieuwe koers, een diesel en een compleet nieuw model, is de Alfa Romeo Stelvio een heuse echte Alfa. We kunnen weer rustig ademhalen en erop vertrouwen dat de wereld nog even blijft zoals hij was, fijn hé?

    Alfa Romeo Stelvio diesel 8

    Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD 210pk AWD Super

    Motor: 2.143 cc viercilinder diesel met turbo
    Vermogen: 210 pk bij 3.750 toeren
    Koppel: 470 Nm bij 1.750 toeren
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 235 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.634 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 4.8 l/100 km
    CO2-uitstoot: 127 g/km
    Energielabel: D
    Basisprijs (rijklaar): 54.650,- euro
    Prijs testauto (rijklaar): 64.945,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-AMG bouwt Panamera killer: GT 4-Door Coupé
    Next Article Beeldschone Tatiana Calderón testcoureur bij Alfa Romeo Sauber Formule 1 team

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?