Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Alles over de Ford Mustang Mach-E

    Auto Elektrisch 14-05-2021Geen reacties

    De elektrische Ford Mustang Mach-E heeft veel stof doen opwaaien. Waar velen de nieuwe SUV kunnen waarderen om zijn gespierde uiterlijk en moderne interieur, hebben anderen meer moeite met het gebruik van de naam Mustang. Door deze iconische naam te gebruiken, hebben de Amerikanen natuurlijk nogal wat verwachtingen opgewekt. Aan ons bij Driving-Dutchman de taak om te kijken of deze nieuwe auto hieraan kan voldoen.
    De mooiste

    Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: wij vinden de Mach-E de mooiste elektrische SUV van dit moment. De proporties zijn precies goed en het design klopt aan (bijna) alle kanten. De voorkant voelt groot en sterk, hoewel er van ons wel een echte grille in had gemogen in plaats van de dichte Tesla-achtige neus. Ja we weten dat deze niet nodig is bij een elektrische auto, maar het had een mooie extra knipoog naar de oude Mustang geweest.

    Verder verbinden mooie sterke lijnen de voorzijde met de elegante en sportieve achterkant. En door het slim toepassen van een zwart carrosseriedeel boven de C-stijl, lijkt de auto veel meer op een coupé, dan hij in feite is.
    Details

    Overal vind je verwijzingen naar het design van ‘klassieke’ Mustang, zoals de drie verticale achterlichten. Maar ook de lange neus- in de Mach-E totaal niet nodig want hier huist geen brandstofmotor- is een verwijzing naar die heerlijke Amerikaanse sportauto.

    En let ook op de mooie details, zoals het ontbreken van een normale handgreep. Door middel van een druk op een kleine knop, duwt de deur zichzelf open. Bij de voordeuren heb je vervolgens een fraai handgreepje waarmee je de deur zeer gemakkelijk kan openen. Overigens heb je de sleutel niet meer nodig, want je kunt de auto ontsluiten met je telefoon.
    Interieur

    Het interieur van de Mustang Mach-E is ruim en minimalistisch met simpele, rustige lijnen en mooie materialen. Het midden van het dashboard wordt gedomineerd door een enorm 15,5 inch rechtopstaand touchscreen, waarmee je praktisch de gehele auto bedient, waarover zo meer. 

    De stoelen zitten buitengewoon comfortabel en het dikke sportstuur ligt prima in de hand. Een klein digitaal scherm achter het stuur geeft de meest relevante rijinformatie weer. Al met al een geslaagd interieur, waar je met alle plezier lange tijd in vertoeft.
    Aandrijving en bereik

    Er zijn verschillende opties als het gaat om de aandrijving. Zo is er keuze uit twee accupakketten, één van 75 kWh voor een theoretisch bereik van 450 km, en één van 99 kWh voor een theoretisch bereik van 610 km. Daarnaast heb je keuze uit twee- of vierwielaandrijving. Wij gingen op pad met de 99 kWh AWD-versie.

    Deze biedt een elektromotor op elke as met een totaal van 351 pk en 580 Nm die op ieder willekeurig moment volledig voor je klaar staan. Hiermee sprint de SUV in circa vijf seconden naar de 100 km/h met een top van 180 km/h. Het is daarmee zeker niet de snelste elektrische auto, maar later dit jaar komt Ford met de Mach-E GT, die in 3,7 seconden de 100 km/h moet halen.

    Het theoretische bereik van 610 kilometer voor het grote accupakket geldt volgens Ford alleen voor de tweewielaangedreven modellen. En in onze AWD bleven we hier dan ook mijlenver vandaan. Met een gemiddelde rijstijl inclusief snelwegkilometers kwam het reële verbruik ergens tussen de 350-400 km uit, wat in ons land ruim voldoende is. Met een maximale laadsnelheid van 150 KW, laad je vervolgens in zo’n drie kwartier tachtig procent bij.

    Hoe rijdt dat nou?

     Hoewel hij de naam Mustang heeft meegekregen, is de Mach-E geen sportauto. Daarvoor is hij te groot en met zijn 2.182 kilogram veel te zwaar. Maar voor een zware SUV stuurt hij een heel stuk beter en strakker dan je denkt. Omdat hij echter geen adaptief onderstel heeft (die komt waarschijnlijk wel op de GT) betekent dit wel dat de demping en vering wat aan de harde kant zijn. 

    Het allergrootste voordeel van de Mach-E is dat hij, waar andere elektrische auto’s nogal klinisch kunnen aanvoelen, een geheel eigen karakter heeft. En dat voel je direct. Zet hem bijvoorbeeld in de sportstand (Untamed), stuur in, geef wat extra ‘gas’ en het kontje komt direct een beetje om, waarbij je onmerkbaar gered wordt door de elektronische beschermengelen en je denkt dat je zelf een mini drift hebt gemaakt. Heerlijk speels en een echte Ford.

    Dat rijbeleving een belangrijk punt was, wordt ook duidelijk uit de keuze voor gefingeerd motorgeluid in het menu. Hiermee creëert de auto een donkere brom over de boxen (in de sportstand het hardst) die natuurlijk nep is, maar zo goed gedaan, dat het goed werkt.

    Systemen

    Uiteraard zit de Mach-E vol met de allerlaatste systemen van Ford. Naast dat de auto binnen de lijnen blijft, zorgt een tweede systeem er bijvoorbeeld voor dat hij ook in het midden van de rijbaan blijft rijden. Gecombineerd met een prachtig geleidelijk werkende adaptieve cruise control, hoef je zelf in principe niets meer te doen op de snelweg. Behalve zo nu en dan het stuur vastpakken. Verder zitten alle veiligheidssystemen erop en eraan, zoals Blind Spot Information System, Cross Traffic Alert, Pre-Collision Assist met Evasive Steering en automatisch grootlicht.

    Het infotainmentsysteem is volledig, maar helaas is de zeer uitgebreide menustructuur niet altijd even logisch. Het went echter snel. Heel fraai is dat op het grote touchscreen een fysieke knop is aangebracht om het volume te kunnen regelen. Onze Mustang was verder voorzien van een prima B&O systeem, dat een vol en helder geluid weergeeft, zelfs bij het afspelen van muziek via Android Auto.

    Conclusie

    Ford heeft zoals gezegd grote verwachtingen gekweekt door de naam Mustang te gebruiken voor Mach-E. Nee, het is zeker geen sportauto, dus in die zin klopt de naam niet, maar volgens ons moet je het anders zien. De Mach-E is veel meer de Mustang onder de EV’s. Hij is snel (met de GT écht snel), heeft een echt eigen (stuur-)karakter en is met een vanafprijs van 49.425,- euro voor de 75 kWh RWD (67.140,- euro voor de 99 kWh AWD) ook nog eens goed te betalen. Zeker gezien de hoeveelheid ruimte, luxe en gebruiksgemak. Dus wat ons betreft een geslaagde auto met een geslaagde naam.

    Ford Mustang Mach-E 99 kWh AWD

    Aandrijving Twee elektromotoren, 351 pk en 580 Nm, vierwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 99 kWh
    Max laadsnelheid 150 kW
    Reëel bereik ca. 350-400 kilometer
    Gewicht in kg (leeg) 2.182
    0-100 in sec 5
    Top in km/h 180
    Vanafprijs in euro 49.425,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEerste impressie nieuwe Jeep Compass
    Next Article Starthulp nekt computer Dethleffs camper

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?