Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Opel Mokka kachel doet het niet Driving-Dutchman
    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Auto Techniek 14-10-2022Geen reacties

    De Audi Q7 diesel uit 2012 in dit artikel is gestrand met een losgelopen verstuiver. Na de reparatie gaat het motormanagement echter in noodloop en verschijnen foutcodes P0651 en P2127. Het autobedrijf kan de oorzaak van het probleem echter niet vinden en de hulp van Automotive Techline van onderdelenleverancier MijnGrossier wordt ingeroepen.   

    In de werkplaats wordt de bedrading van de sensoren gecontroleerd. Volgens de monteur is dat in orde en op basis van deze diagnose besluit hij om de ECU te demonteren en op te sturen voor controle door een extern bedrijf. 

    Voeding tweede gaspedaalsensor mist

    Ondertussen is Automotive Techline bij het probleem betrokken. De helpdesk vraagt de monteur om nog even te wachten met het versturen van de regeleenheid. Op verzoek van Automotive Techline plaatst de monteur de ECU weer terug om een paar nieuwe metingen te doen.

    Uit de nieuwe meting blijkt toch dat er iets niet goed is, er mist namelijk een voeding op de stekker van de tweede gaspedaalsensor. Als de voedingsdraad uit de stekker wordt losgenomen en de voeding van sensor 1 wordt aangesloten, werkt het gaspedaal weer en kan de bijbehorende foutcode gewist worden. De fout op de referentiespanning blijft echter wel aanwezig.

    Omdat de voeding voor de gaspedaalsensor nog meer componenten van stroom voorziet, wordt gevraagd of de monteur verder nog afwijkende meetwaarde tegenkomt in de datalijst. Op basis hiervan worden ook positie 1 van de EGR klep sensor en positie 5 van de turbodrukregeling stekker gecontroleerd omdat de monteur de meetwaarde voor de EGR positie als vreemd beoordeelde. Beide hebben een spanning van vijf Volt wat in orde is, maar tot een dood spoor leidt.

    Kortsluiting of zware belasting

    Nu adviseert de helpdesk om de bedrading van de gaspedaalsensor weer origineel te maken, beide voedingen met elkaar door te verbinden en de fouten nogmaals uit te lezen. Als er een fout op referentiespanning A, C of D bijkomt, moet er een harde massasluiting in het elektrische circuit van referentiespanning B zitten.

    Nu blijkt dat, zodra de gaspedaalsensor doorverbonden wordt, beide voedingsspanningen op het gaspedaal naar 1,2 Volt zakken. Hieruit kan worden opgemaakt dat er ergens in het spanningscircuit B een kortsluiting of zware belasting aanwezig is. Door componenten los te nemen, kan worden gecontroleerd of de kortsluiting in de bedrading of in één van de sensoren zit.

    Door te graven in de historie van de auto, wordt ontdekt dat er in het verleden een reparatie is uitgevoerd aan de bedrading van de krukassensor. Gezien deze krukassensor ook een 5 Volt voeding heeft, wordt gevraagd de eerder gemaakte draad-reparatie te controleren.

    Grote temperatuurverschillen

    Tegelijkertijd wordt geadviseerd om de stekker van de drukverschilsensor van het roetfilter los te nemen. In de druksensoren voor het roetfilter ontstaan namelijk vaak storingen door vocht vanwege de grote temperatuurverschillen die hier ontstaan.

    Gemanipuleerde pompverstuivers Audi A6 TDI Driving-Dutchman

    De monteur maakt de stekker van de drukverschilsensor los, waarop de storing meteen verdween. De drukverschilsensor maakte kortsluiting tussen de voeding en massa van de sensor waardoor de gehele referentiespanning B uitvalt.

    Na de montage van een nieuwe drukverschilsensor is het probleem niet meer teruggekomen. Uit dit verhaal blijkt eens te meer dat er tegelijkertijd twee afzonderlijke en volledig op zichzelf staand

    Afbeeldingen Shutterstock, niet inherent aan beschreven auto

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    Next Article Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?