Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest BMW 320dA Touring

    Auto 14-10-2012No Comments

    Op de brochure van de BMW 3 Serie Touring prijkt de slogan “Er valt nog zoveel te ontdekken”. Dat treft, ervaringsdeskundige als we zijn met de vorige 3 Serie Touring. BMW Nederland heeft een 320d in Modern Line uitvoering in de combinatie Mineralgrau metallic met Oyster interieur voor ons klaargezet. Als de eerste indruk representatief is, kunnen het wel eens drie mooie dagen worden.

    Personalisatie

    BMW biedt de mogelijkheid om het interieur en exterieur te personaliseren door voor € 1.750 een van de drie Lines te kiezen. De Modern Line is de gulden middenweg die een aantal elementen van de meer uitgesproken Sport en Luxury Line combineert. Onderdeel van de pakketten zijn onder meer dorpel- en interieurlijsten, bekledingsvarianten in stof en leer, lichtmetalen velgen, zijruitomlijsting en details voor grille, bumpers en uitlaatpijpen.BMW 320dA Touring 01 Driving-DutchmanUiterlijk

    De nieuwe 3 Serie volgt de ontwerplijn van de laatste 5 Serie. Sterker, als je de 3 Serie in zijperspectief ziet, zie je zonder geoefend oog niet direct dat het hier het kleinere broertje betreft. De Dreier is tien centimeter gegroeid ten opzichte van de vorige versie en de wielbasis is vijf centimeter toegenomen. In combinatie met de lange en lage motorkap, iets lagere daklijn, prominente belijning op de zijkant en de uitstekende achterbumper maakt dit dat de auto extra lang lijkt.

    Zitcomfort

    De Modern Line is standaard niet voorzien van sportstoelen. Onze testauto had deze optie echter wel. Van de gewone stoelen hebben we eerder geconcludeerd dat de zitting vrij vlak is en de zijdelingse steun minimaal. Voor de sportstoelen geldt dat allerminst. De stoelwangen zijn, als je dit wilt, zo in te stellen dat je echt geen kant meer op kunt. Ook de bovenbenen worden door de verstelbare zitlengte goed ondersteund, ongeacht je lengte. Bij de Sport Line zijn deze stoelen standaard. Kies je een andere Line, vergeet ze dan niet aan te vinken op de optielijst.

    BMW 320dA Touring 02 Driving-DutchmanCockpit

    Dashboard en bedieningselementen stralen kwaliteit en eenheid uit. Aan de ergonomie is duidelijk aandacht besteed. Knoppen zijn goed bereikbaar en zitten op een logische plaats. De iDrive controller is nu beter te bereiken met je arm rustend op de middenarmsteun, dan in zijn voorganger het geval was. Persoonlijk zou ik de cockpit graag wat meer om de bestuurder gevormd zien, als in oudere generaties 3 Serie.

    BMW 320dA Touring 03 Driving-DutchmanRuimte

    Achterin biedt de auto meer beenruimte dan de vorige generatie. Ook de hoofdruimte is toegenomen. Hetzelfde geldt voor de laadruimte. Het volume is met 35 liter toegenomen tot 495 liter, met neergeklapte achterbank 1500 liter. Dit is marginaal meer dan de Duitse ‘premium’ concurrenten, maar ook deze 3 Serie koop je niet om de ruimte die hij biedt. Praktisch is dat het afdekrolscherm (met geïntegreerd bagagevangnet) in zijn geheel onder de laadvloer opgeborgen kan worden. Handig om ook de ‘hoogteliters’ volledig te kunnen benutten.

    BMW 320dA Touring 04 Driving-DutchmanUitrusting

    Het is een aantal op zichzelf kleine voorzieningen die duidelijk maken dat BMW naar de klant geluisterd heeft. Praktische zaken als een in verhouding 40:20:40 neerklapbare achterbank, skiluik, automatisch te openen en sluiten achterklep, meer opbergruimte in voor- en achterportieren en afsluitbare bekerhouders in de middenconsole behoren tot de verder volgens beproefd BMW-concept beperkte standaarduitrusting.

    Onze testauto in High Executive uitvoering was in totaal voorzien van ruim € 18.000 aan optiepakketten en opties. Het voert te ver om ze allemaal te noemen, maar vermeldenswaardig zijn de 18-inch lichtmetalen wielen in turbinestyling, de automatische sporttransmissie, head-up display, active cruise control, 8,8-inch navigatie inclusief Google kaartmateriaal met streetview, en comfort access (zonder sleutel openen en sluiten van portieren en openen bagageruimte via een sensor onder de achterbumper).

    BMW biedt tot eind 2012 een gratis upgrade aan van Executive naar High Executive uitvoering, inclusief onder meer xenon verlichting en lederen bekleding, om de meerprijs van opties iets te drukken.

    Aandrijving

    Het leveringsprogramma van de 3 Serie Touring is momenteel nog beperkt, in vergelijking met dat voor de Sedan. Voor benzinerijders is er de 245 pk sterke 328i. De 320d, waarmee wij reden, is voorzien van een viercilinder TwinPower turbomotor van 2,0 liter en levert 184 pk. Vooralsnog is deze motor niet beschikbaar als (licht geknepen) Efficient Dynamics Edition in combinatie met 20% bijtelling, zoals voor de sedan. De 330d met 258 pk is ook reeds beschikbaar voor de Touring. Alle motoren kunnen naar wens gecombineerd worden met een 8-traps automatische sporttransmissie.

    Driving Experience Control

    BMW noemt de knoppen waarmee je de gewenste rijstand kiest ‘Driving Experience Control’. Wil je sportief rijden, dan kies je voor Sport of Sport Plus. In die standen is de besturing en gasrespons directer. Comfort is de standaardinstelling. In de Eco Pro-stand is alles gericht op een maximale brandstofbesparing. De automaat schakelt (veel) sneller op, de gasrespons is minder fel en de airconditioning houdt zich wat rustiger.

    De boordcomputer waarschuwt als je het gas onverhoopt toch te diep indrukt en een verbruiksbesparingsindicator laat je zien hoeveel kilometers je hebt bespaard. Dit werkt motiverend, maar toch is de Eco Pro-modus binnen de bebouwde kom niet prettig. Eenmaal op kruissnelheid op de snelweg is het prima, al geldt dit voor alle rijstanden.

    ‘Freude am Fahren’ ervaar je ook in de Comfort-stand nog niet volledig, omdat ook dan besturing en gasrespons nog vrij indirect en gezapig zijn. In Sport en Sport Plus geeft het stuur meer weerstand, reageert de automaat precies wanneer je het wilt en levert de 320d wat hij op papier belooft.

    Prestaties

    De 3 Serie is gegroeid. En dat merk je. Waar je de vorige generatie ‘aantrok’ als een strak maatpak, is de nieuwe iets minder scherp gesneden. Zelfs in Sport en Sport Plus is de besturing lichter en is de vering minder hard dan bij zijn voorganger. BMW spreekt hiermee een groter publiek aan. De 3 is iets afstandelijker en minder lichtvoetig geworden, maar blijft een rijdersauto. De 8-traps automaat die ook handmatig te schakelen is via de pook of optionele stuurwielflippers, doet hier zeker geen afbreuk aan. De bak schakelt haast onmerkbaar op en terug.

    BMW 320dA Touring 05 Driving-DutchmanDe cockpit is goed geïsoleerd. Het motorgeluid is nooit storend aanwezig, behalve bij de automatische stop-startfunctie. Deze is allesbehalve geraffineerd en zorgt bij het aanslaan van de motor voor een storende trilling die door de hele auto trekt. De viercilinder diesel presteert afgezien daarvan uitstekend en levert al vanaf 1.750 toeren per minuut zijn maximale koppel van 380 Nm. Je hoeft dus zeker niet als een bezetene op het gaspedaal te trappen om het maximale uit de motor te halen.

    De zescilinder 330d biedt ongetwijfeld nog meer rijplezier, maar we missen het extra vermogen en de trekkracht niet. Nou ja, in elk geval niet genoeg om de kleine € 15.000 extra te rechtvaardigen.

    Verbruik

    BMW belooft voor de 320d een verbruik van 4,7 liter per 100 km (1:21). In de praktijk halen we 6,5 liter per 100 km (1:15), waarbij de meeste kilometers in de Comfort-rijstand zijn gemaakt. Indien vaker in Eco Pro-modus gereden wordt, is een lager verbruik absoluut mogelijk.

    Conclusie

    De nieuwe 3 Serie Touring toont duidelijk dat BMW naar haar klanten heeft geluisterd. Hij biedt meer ruimte voor passagiers en bagage en heeft een aantal handige voorzieningen. Qua rijgedrag minder uitgesproken sportief dan de vorige generatie en meer gericht op comfort en functioneel dagelijks gebruik. Iets minder spannend dus, maar in plaats daarvan veelzijdigheid en meer praktisch gebruiksgemak. Voor de zakelijke markt blijft het vooralsnog wachten op een 20%-versie, of toch kiezen voor de minder praktische sedan. Ook geen straf natuurlijk.

    Bekijk meer foto’s van de BMW 320dA Touring op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: B/25%
    Gem. verbruik: 4,7 l/100 km
    CO2 uitstoot: 124 g/km
    Cilinderinhoud: 1.995 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 135 kW/184 pk bij 4.000 tpm
    Max. koppel: 380 Nm bij 1.750–2.750 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 7,6 sec.
    Topsnelheid: 226 km/h
    Transmissie: 8-traps automatische sporttransmissie
    Gewicht: 1.565 kg
    Prijs basisversie: € 43.129
    Prijs gereden uitvoering: € 61.511

    Plus
    + Interieurruimte
    + Gebruikte materialen
    + Zitcomfort sportstoelen

    Min
    – Zitcomfort reguliere stoelen
    – Bijtellingspercentage (25%)
    – Ongeraffineerd stop-start systeem

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Audi A3 1.8 TFSI
    Next Article Autotest Opel Ampera

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?