Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Dacia Duster Energy TCe 125 Comfort 4×4 overtreft zichzelf

    Auto 22-12-2017No Comments

    Dacia presenteerde in september de nieuwe Duster. Driving-Dutchman was al fan van het oude model, reed in december tijdens de nationale perspresentatie on- en offroad met de auto en we zijn nog verliefder geworden.

    Allereerst vroegen we ons af waarom je een Duster zou willen hebben en we bedachten de volgende redenen. De Duster is een ruime C-suv voor de prijs van een B-segmenter zoals de Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Suzuki S-Cross en Kia Sportage. De techniek is daarbij beproefd en goed en, als je in een Duster rijdt, maak je hoe dan ook een statement en hebt schijt aan wat anderen van je vinden en over je denken. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom je de Duster wel, maar ook juist niet zou willen hebben.

    Op het platform na, is de Duster van buiten en binnen significant vernieuwd. De opdracht aan het design-team onder leiding van Nederlander Laurens van den Acker kreeg de volgende opdracht: verjong de auto zonder dat hij zijn DNA verliest. En dat is wat ons betreft gelukt, en goed ook.

    Gezichtsbedrog

    Een nieuwe, modernere grille, naar de uiterste hoeken verplaatste koplampen met LED dagrijverlichting, welvingen in de motorkap en grotere skid-plates maken de nieuwe Duster een stuk frisser, robuuster en stoerder dan zijn voorganger. Hij lijkt langer geworden te zijn dankzij zijn verhoogde taillelijn en 10 centimeter naar voren geplaatste voorruit. De dikkere wielkasten maken ‘m ogenschijnlijk breder, terwijl de afmetingen buiten en binnen nauwelijks veranderd zijn.

    En de onveranderde afmetingen zijn geen probleem, want de Duster biedt binnenin nog steeds veel zit- en opbergruimte. Hoewel de materialen van het dashboard en de deurpanelen nog steeds hard plastic zijn, doen ze het qua looks niet eens heel gek. Het ruwe en rauwe past zelfs goed bij de ‘fuck it all’ uitstraling van de Duster.

    Fijn is het licht naar de bestuurder gerichte infotainmentsysteem waardoor het beter afleesbaar is. Het dashboard is verder overzichtelijk en herbergt alles wat je minimaal nodig hebt. Het ‘lekkere’ stuur is optimaal in hoogte en diepte verstelbaar, waardoor je in de voelbaar verbeterde en goed zittende stoelen snel een goede zitpositie gevonden hebt.

    Beter 

    Maar dat is niet het enige wat beter geworden is aan de Duster. Hij rijdt ook een stuk fijner dan zijn voorganger. Die oude was niet slecht, maar wat ruw, stug en rumoerig. De nieuwe doet dit alles een stuk beter, hij is soepeler en vooral een stuk stiller. De 125 pk viercilinder benzinemotor is lekker pittig en heeft al bij een laag toerental aardig wat trekkracht. Hierdoor presteert de auto ook goed in het terrein. Hij stuurt daarbij dankzij zijn elektronische en snelheidsafhankelijk stuurbekrachtiging fijn en goed. Ook veert de auto heerlijk comfortabel zonder dat de wegligging daardoor negatief beïnvloed wordt. Eigenlijk is niets op de rij-prestaties van de Dacia aan te merken.

    We reden met de vierwielaangedreven uitvoering. Die kost drieduizend euro meer dan de tweewielaangedreven instapper van 19 duizend euro. En de 4WD is zeer aanbevelenswaardig. Het conventionele systeem doet eenvoudig precies wat het moet doen; tractie en grip bieden. Om dat te testen, werden we door Dacia de blubber ingestuurd. Weliswaar met all-season banden, maar als je die er onder hebt, is er onwaarschijnlijk veel mogelijk met de Duster. Heerlijk voor de wintersport, of het rijden met een aanhanger. Alle Dusters hebben een 125 pk benzinemotor en mogen 1.500 kilo meesleuren, dat is een flinke caravan of paardentrailer.

    Over zijn uiterlijk en niet-premium interieurmaterialen kun je twisten, prestationele nadelen heeft de Dacia Duster niet. Helaas is er geen automaat verkrijgbaar. In 2018 krijgt de Duster ook en bi-fuel benzine/gas uitvoering. Daardoor wordt de uitstoot lager en… de auto goedkoper. De nieuwe Duster is een paar flinke klappen mooier, comfortabeler en luxer dan zijn voorganger. Het robuuste DNA is gebleven, de Duster is nog steeds een Duster en je krijgt drie jaar en 100 duizend kilometer garantie. Wij zijn nog steeds fan!

    Dacia Duster Energy TCe 125

    Motor: 1.199 cc viercilinder benzine met turbo
    Vermogen: 125 pk bij 5.300 toeren
    Koppel: 205 Nm bij 2.300 toeren
    Transmissie: handgeschakeld, zes versnellingen
    Aandrijving: voorwielen en achterwielen
    Topsnelheid: 179 km/h
    Acceleratie 0 – 100: 11,0 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.387 kilo
    Gemiddeld verbruik: 6.4 l/100 km
    CO2-uitstoot: 145 g/km
    Energielabel: D
    Uitstootniveau: Euro6
    Basisprijs (rijklaar): 19.280 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 22.280 euro

    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Dacia Duster Driving-Dutchman autotest rijtest 2018
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Ford Focus RS: geperfectioneerde performance voor de hardcore autoliefhebber!
    Next Article Rijtest Citroën Spacetourer, de luxe minibus

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?