Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury

    Auto Elektrisch 08-03-2022No Comments

    Als autofabrikant kun je niet meer achterblijven in de transitie naar elektrisch rijden. Zo ook Mazda met zijn allereerste en tot nu toe enige vol-elektrische model de MX-30. Wij reden met de Luxury uitvoering van deze coupé-achtige crossover en vonden er iets van.    

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman

    Sportief, weinig poespas, stoer en door deze combinatie onderscheidend. Dat waren de eerste ingevingen zodra we de MX-30 zagen. Koplampen die strijdvaardig de wereld inkijken. De 3-Tone-samenstellingen waarbij het dak zwart is en de zijkanten zilver of donker geven de auto een moderne uitstraling. Achterlichten die niet strak in de carrosserie zitten, maar iets uitpuilen. Ook Mazda is het gelukt een eigentijdse EV neer te zetten. 

    Freestyle deuren

    Dankzij z’n imponerende uiterlijk en relatief hoge instap oogt de auto bijzonder ruim. Dit besef wordt versterkt door de freestyle achterdeuren die in tegenovergestelde richting openen. Vreemd is het aanblik van de ontbrekende middenstijl, een groot gapend gat staart je aan als zowel de voor- en achterdeur tegelijkertijd open staan.

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman

    Hoewel de instapruimte voldoende is, voegen de freestyle deuren praktisch niets toe. Integendeel, om de achterdeuren te openen moeten de voordeuren open staan, waardoor je klem komt te zitten tussen je eigen auto en de auto die naast je staat. Mazda maakt met de ‘zelfmoorddeuren’, zoals ze ook wel genoemd worden, echter wel een fraai design statement. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. 

    Milieuvriendelijk

    Als je in de MX-30 stapt voel je je meteen op je gemak. Mazda gebruikt naar eigen zeggen uitsluitend hoogwaardige materialen. De premium aanblik geeft het interieur met warme kleuren en zachte materialen een vertrouwd gevoel. Mazda denkt hierbij ook aan het milieu. Zo zijn de deurpanelen van gerecyclede petflessen gemaakt. Het milieuvriendelijke kurk in de deuren en op de middenconsole zijn een verwijzing naar de heritage van Mazda dat ooit als kurkfabrikant begonnen is.

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman

    De stoelen van de MX-30 zitten als gegoten en de zitpositie is perfect in te stellen. Het strakke en minimalistische interieur sluit nauw aan bij de rest van het design van de auto. Voorin heb je alle ruimte, achterin is het prima toeven als je niet al te lange benen hebt. Je zit daar relatief diep weggezakt in de stoelen waardoor er, ondanks de sterk aflopende daklijn, wel altijd voldoende hoofdruimte is. Met respectievelijk 366 en 1.171 liter kofferbakruimte kun je ook aardig wat bagage meenemen. 

    Soepel onderstel

    Het dashboard met instrumentenpaneel en de middenconsole zien er opgeruimd en netjes verzorgd uit. De audio, entertainment en navigatie bedien je via het stuur of rechtstreeks op het display op het dashboard. Andere functies zoals airco en klimaat bedien je met het paneel boven het middenconsole met daarin onder andere de snelheidskeuze-hendel.  

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman

    Als je met de Mazda gaat rijden, valt direct het soepele onderstel op. Oneffenheden worden mooi gladgestreken, onderstel-geluiden zijn er nauwelijks. Vanwege zijn gewicht van 1.620 kilo voelt de compacte crossover als een grote luxe auto. Omdat het zwaartepunt dankzij de accu laag is, helt de auto in bochten nauwelijks over.

    Helaas is niet alles rozengeur en maneschijn bij de Mazda. Hoewel Nederlanders gemiddeld maar 32 kilometer per dag rijden, houdt de gemiddelde actieradius tussen de 150 en 170 kilometer niet echt over. Zeker niet als je bedenkt dat de Mazda geladen wordt met een 1-fase lader en maximaal 40 kWh en er dus flink wat tijd nodig is om op te laden. Snelladen met 3-fase zou met een dergelijke kleine batterij geen overbodige luxe zijn.

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman

    Interessante investering

    Voordeel van het ontbreken van een grote accu en snellader zijn wel dat Mazda de prijs van de MX-30 ‘laag’ heeft weten te houden. Je rijdt namelijk al in een MX-30 vanaf bijna 34 duizend euro, en dat maakt de Mazda in zijn segment en in dit formaat een prijstechnisch interessante investering.

    Met 145 pk vermogen, 265 Nm trekkracht en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in 9,7 seconden is de Mazda MX-30 overduidelijk niet in de markt gezet om te patsen tijdens stoplichtsprintjes. Integendeel, alles gaat smooth in de Mazda. Het geeft je als bestuurder vooral heel veel gemoedsrust. 

    Autotest elektrische Mazda MX-30 Luxury Driving-Dutchman

    Mazda MX-30

    De Mazda MX-30 is een neusje van de zalm als het om comfort en voel- en zichtbare kwaliteit gaat. De bouwkwaliteit is perfect in orde, de gebruikte materialen in en op de auto zijn van hoogwaardige kwaliteit. Deze solide basis uit zich in prima rijeigenschappen en een hoog comfort in de auto. De relatief lage actieradius van 150 kilometer in de winter (in de zomer is 200 mogelijk) is een aandachtspunt.

    Aandrijving 1 elektromotor, 145 pk en 265 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 75 kWh
    Elektrisch verbruik (WLTP)190 Wh/km
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.620 kg
    0-100 in sec: 9,7
    Topsnelheid in km/h: 140
    Vanafprijs in euro 33.140,-
    Prijs testauto 39.900,- incl. btw en accessoires

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest MINI Electric
    Next Article Autotest elektrische Opel Mokka-e

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?