Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest en introductie Skoda Fabia modeljaar 2015

    Auto 22-10-2014No Comments

    Hij is mooier, ruimer en volgens Skoda tot 17 procent zuiniger dan zijn acht jaar oude voorganger. De nieuwe Fabia hatchback staat vanaf medio 2015 in de showroom. De combi verschijnt een maand later en is 900 euro duurder.

    Qua uiterlijk is de Fabia nog steeds niet mijn eerste keus, maar voor zijn rijprestaties, ruimte, luxe, comfort en value for money zou ik wel overstag kunnen gaan. Ik denk dat de Skoda Fabia een goede kans maakt om het zijn directe concurrenten in het B-segment moeilijk te maken.

    Skoda heeft de derde generatie Fabia breder en lager gemaakt waardoor hij ‘dikker’ op zijn wielen staat.

    Skoda heeft de derde generatie van de B-segmenter breder en lager gemaakt waardoor hij volgens de Tsjechische fabrikant ‘dikker’ op zijn wielen is komen te staan en de aerodynamica beter is geworden. Volgens Skoda zorgen het nieuwe design, het lagere gewicht en aangepaste Volkswagen Groep motoren voor dat de nieuwe Fabia significant zuiniger is dan zijn voorganger.

    Skoda-Fabia-2015-rechtsvoor-DrivingDutchman999 cc zonder turbo verrassend sterk

    Vanaf bijna 13 duizend euro rijd je rond in een Fabia met 1-liter benzinemotor zonder turbo en met 60 pk. Dan zou je denken dat je met een niet al te snelle auto te maken hebt, maar niets is minder waar. Zelfs in de Portugese heuvels, die flink steil kunnen zijn, is de 999 cc MPI-motor met 95 Nm trekkracht verrassend sterk. Je bent wel iets meer aan het schakelen om de motor in het juiste vermogensgebied te houden, maar er is genoeg kracht om de auto een steile helling op te duwen.

    Er zijn ook nog een 1-liter benzine met 75 pk en een 1.2-liter benzine met 90 pk. De zuinigste Fabia wordt medio 2015 de 1.4 TDI met 75 pk. De Fabia 1.4 TDI met de lichtste (90 pk) diesel is er vanaf bijna 18 duizend euro. Alle motoren hebben in 2015 een bijtelling van 20 procent.

    De driecilinder diesels klinken en voelen als een viercilinder en hebben een trekkracht van 230 en 250 Nm.

    De driecilinder diesels klinken en voelen als een viercilinder en hebben een trekkracht van 230 en 250 Nm die wordt overgebracht door een soepel schakelende versnellingsbak met langeversnellingen. De trekkracht is al vanaf een laag toerental beschikbaar, maar de meeste kracht is er tussen de 3.000 en 3.250 toeren. Zowel de benzine- als dieseluitvoeringen hebben een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Alle motoren voldoen aan de Euro 6 regelgeving.

    Skoda-Fabia-2015-dashboard-DrivingDutchmanSportief comfortabel onderstel

    Het onderstel van de Fabia krijgt van mij extra punten. Zowel de benzine- als de dieselversies sturen neutraal. Je voelt in het prettig aanvoelende en met leer beklede stuur goed wat er met de banden op de weg gebeurt. De wielophanging houdt de carrosserie in bochten mooi vlak en recht op de weg. Op bochtige wegen is de Fabia niet zomaar van zijn koers te brengen. Hierdoor ervaar ik de rijeigenschappen als sportief, maar ondanks het sportieve onderstel is de auto comfortabel en soepel.

    Briljant is, net als bij iedere andere Skoda, de ruimte in de iets langer en breder geworden Fabia. Achter het stuur, ernaast en achterin zit je bijna net zo riant als in de grotere Octavia. Binnen voelt de Fabia ruimer aan dan dat hij er aan de buitenkant uitziet. Ik miste in de stoel wel een lendensteun en tijdens stationair draaien voel je de resonantie van de motor in je zitvlak. Het is echter niet irritant en tijdens het rijden is het trillen verdwenen.

    Skoda-Fabia-2015-stoelen-DrivingDutchmanHard plastic is overal aanwezig en zichtbaar in het enigszins sobere maar verder wel functionele interieur. Door de goede kwaliteit en passing van de panelen geeft het geheel echter geen goedkope indruk. In de kofferbak groeide de ruimte van 315 naar 330 liter en als je de achterbank neerklapt, vergroot je die ruimte tot 1.150 liter.

    Hard plastic is overal aanwezig en zichtbaar in het enigszins sobere maar verder wel functionele interieur.

    Skoda heeft de nieuwe Fabia veel comfort- en veiligheidsopties gegeven die normaal alleen beschikbaar zijn voor luxere modellen. Handig en nieuw van Skoda is MirrorLink waarmee je de weergave van je smartphone op een full color display kunt laten zien en bedienen.

    Conclusie

    Skoda heeft de Fabia een flinke opfrisser gegeven. Het is een nog ruimere en efficiëntere auto geworden die door zijn praktische maten en indeling geschikt is voor verschillende gezinsvarianten met en zonder kinderen. Tijdens de introductie van de Fabia in en rondom de Portugese hoofdstad Lissabon heb ik genoten van het rijden met zowel de benzine- als dieselversies. De Skoda Fabia oogt goed en is met zijn fijne motoren en onderstellen fun to drive geworden.

    Skoda-Fabia-2015-1.0-MPI-DrivingDutchmanBekijk meer foto’s van de Skoda Fabia op onze Facebook pagina. 

    Plus
    + Ruim
    + Wegligging
    + Motoren

    Min
    – Stoelen
    – Sober interieur

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest BMW X6 xDrive50i
    Next Article Autotest Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?