“The legend is back. The sports car for the family that will inject some soul into the world of EVs.” Zo kopte Ford de herintroductie van de Capri in 2024 af. Ford heeft de Capri gereanimeerd en terug onder het volk gebracht. Ik reed met de Extended Range RWD Premium versie.
De naam Capri brengt bij vele autominnende personen nostalgische gevoelens naar boven. Stoer en sportief, een auto waar je indruk mee maakte. Tot op de dag van vandaag zijn die gevoelens aanwezig, en die leidden bij velen tot onbegrip en afkeer, Maar lang niet bij iedereen. In ieder geval maakt Ford met de nieuwe Capri de tongen los. En linksom of rechtsom, het is reclame.
Clean design
Vooropgesteld; iedereen mag zijn mening hebben. Ik heb er geen moeite mee dat een naam uit de oudheid gebruikt wordt in het heden. “We hebben niet de intentie gehad om met de Capri een retro model neer te zetten. Stel we waren nooit gestopt met de Capri, en de auto had door de decennia de trends van lage auto’s naar MPV’s en SUV’s gevolgd, dan is de huidige Capri ineens logisch. Een ruime coupe achtige SUV met een knipoog naar het verleden”, aldus de public relations manager.
Als je naar de Ford Capri kijkt, zie je een ferme suv, eind c-, begin d-segment. Ford positioneert de Capri ook tussen de Volkswagen ID.4 en ID.5. Hoewel auto’s in grote lijnen veel op elkaar lijken, heeft Ford de Capri met unieke design details toch een eigen gezicht weten te geven. Vloeiende in elkaar overlopende rondingen laten de auto er fors uitzien en dat is hij ook best wel.
Binnenin de Ford is het clean, bijna Zweeds minimalistisch en je wordt niet afgeleid door fysieke knoppen en schakelaars. Een klein rechthoekig instrumentenpaneel priemt parmantig achter het boven en onder afgevlakte, bijna vierkante stuur. De informatie op het kleine display is goed afleesbaar en vertelt je zonder afleidende onnodige informatie precies wat je weten wil.
Haptische aanraakknoppen
Daarboven ‘zweeft’ een soundbar-achtig op een spaceship lijkend speakersysteem van Bang & Olufsen. Het geluid in de Ford is in orde, maar klinkt op hogere decibels wat blikkerig. Kwestie van instellen en smaak. Het geluidsniveau bedien je overigens op het middenconsole, haptische aanraakknoppen laten je voelen dat je iets aan het doen bent.
In het midden wordt het strakke dashboard verdeeld door een groot controlecentrum voor alles wat je in de oer Capri met schuifjes en draaiknoppen deed. Heel efficiënt, overzichtelijk en intuïtief. Je hebt niet lang nodig om het systeem door te krijgen. Bovendien kun je de bediening en apps personaliseren en favoriete snelkoppelingen maken waardoor je alles geheel naar eigen smaak in kunt stellen.
Het scherm werkt ook als deksel van een soort dashboardkastje. Het scherm is beveiligd met de centrale portiervergrendeling en de positie kan naar voorkeur worden aangepast om bijvoorbeeld direct zonlicht te vermijden. Achter het scherm is genoeg ruimte voor spullen zoals zonnebrillen of autopapieren. Handig voor alles wat je uit het zicht wilt hebben als je de auto verlaat.
In de Capri heb je meer dan genoeg ruimte. De sportieve, kuipvormige voorstoelen zijn stevig, maar zitten ook op lange ritten comfortabel. Achterin is er verrassend veel plek, zelfs voor langere mensen. De bagageruimte is royaal en slim ingedeeld, met een opbergbak voor spullen die je niet vaak nodig hebt maar wel wilt meenemen. Daarnaast is er een handig vakje aan de zijkant van de kofferruimte, perfect om de laadkabel netjes op te bergen zodat die niet door de kofferbak slingert.
Conclusie
De Ford Capri EV rijdt in de normale stand een beetje alsof je met een aan-uit schakelaar rijdt. Het voelt wat direct en misschien niet heel soepel aan. Maar zet je ‘m in de eco-stand, dan merk je meteen verschil. Alles gaat veel vloeiender, en dat rijdt gewoon een stuk relaxter.
Het vermogen van 286 pk en koppel van 545 Nm worden goed door de achterwielen op het wegdek overgebracht. Ford geeft als actieradius 731 km in de stad en 598 km gemiddeld op. We hebben niet zoveel kilometers kunnen rijden, maar de laatste is realistischer dan de eerste. Het onderstel is stevig, waardoor de auto goed op de weg ligt. Maar als je over een drempel rijdt, voel je dat hij een beetje nadeint. Niet storend, maar wel iets wat je opvalt tijdens het rijden.
Met de nieuwe Ford Capri EV brengt Ford een iconische naam terug naar de moderne tijd. De Extended Range RWD Premium versie combineert sportiviteit, ruimte en geavanceerde technologie in een strak en minimalistisch design. De Capri biedt een comfortabele rijervaring, vooral in de eco-stand, en is ruim genoeg voor zowel inzittenden als bagage. Hoewel het stevige onderstel zorgt voor een stabiele wegligging, merk je bij drempels een lichte naschok.
Ford Capri Extended Range RWD Premium
Vermogen en prestaties: 286 pk (210 kW), koppel van 545 Nm
Topsnelheid van 180 km/h, Acceleratie 0-100 km/h in 6,4 seconden.
Actieradius: 598 km gemiddeld (WLTP), 731 km in de stad.
Ruimte: Bagageruimte van 572 tot 1.510 liter, inclusief slimme opbergvakken.
Leeggewicht van 2.098 kg
Aanhangergewicht geremd tot 1.200 kg, wielbasis van 2.770 mm.
Verbruik: Elektrisch verbruik van 14.6 kWh/km (WLTP).
Prijs vanaf 43.350 euro
Prijs gereden Premium Extended Range 51.850 euro