Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    By Rob Blom

    Autotest Ford Focus RS: geperfectioneerde performance voor de hardcore autoliefhebber!

    Auto 21-12-20173 Comments

    Een perfecte auto nog perfecter maken? Ford Performance kan dat en deed het met de hardcore Ford Focus RS die nu nog bloedstollender geworden is.

    Een hot hatch kun je ‘m al lang niet meer noemen. Hardcore hatch is de nieuwe omschrijving. Volgens Yuri zijn er maar weinig auto’s die een dergelijk perfecte combinatie tussen controle en speelsheid bieden zoals de Ford Focus RS, de ultieme trackday auto. En hij heeft gelijk. Omdat er echter klanten zijn die nog meer van een auto verwachten, introduceerde Ford voor hen een nieuw optiepakket. En dat mocht ik uitproberen.

    Hoewel je na een paar honderd kilometer weet hoe goed de Focus RS is en waar hij toe in staat is, heb ik denk ik toch eigenlijk minimaal twee jaar en zeker 40 trackdays nodig om er perfect mijn mening over te kunnen geven. Maar dat terzijde. Meer rijplezier, dat is wat Ford bij het nieuwe pakket beloofd.

    Hoe het rijplezier in de RS zonder optiepakket is, kan ik me op basis van Yuri’s enthousiasme alleen maar voorstellen. Al kun je volgens hem voor hetzelfde geld ook kiezen voor de Audi R8 uit 2008. De gigantische hoeveelheid pure lol die ik in de vier dagen Focus RS experience had, is bijna onbeschrijfelijk. Woorden als bizar, geweldig en perfect doemen bij mij op, hoewel dit bij lange na nog niet het geweldige gevoel van kracht en veiligheid reflecteert dat deze Focus je geeft.

    Quaife differentieel

    Dat gevoel wordt sinds mei 2017 versterkt door het Quaife mechanische gelimiteerde slip differentieel (QLSD). Hoe de RS zonder deze optie is weet ik niet, maar hoe dan ook, ik ben in ieder geval zwaar onder de indruk van de Focus mét LSD. Het begint al bij stilstand. Het inschakelen van de eerste versnelling gebeurt resoluut en is slechts een kwestie van een ferme klik waarbij je hoort dat de hele aandrijflijn vanaf de motor met alle vier de wielen in verbinding staat. Heerlijk.

    Als je de koppeling een klein beetje laat opkomen, stijgt het toerental zonder dat de auto gaat rollen. Alleen dit zorgt er al voor dat je hartslag stijgt en je bloed sneller gaat stromen. Je weet dat de auto klaar is voor actie. Laat de koppeling nog een beetje verder opkomen, en de Focus RS neemt alles, ja echt alles van je over. Vanaf dit moment weet je het, dit is een bom. Een enorme bom.

    Slechts op nat wegdek is de RS heel, echt heel even maar, op zoek naar grip. Die zoektocht corrigeren de vierwielaandrijving, sensoren en systemen feilloos en naadloos. Het gebrul van de 350 pk 2.3-liter viercilinder benzinemotor, het inlaat-geluid van het open luchtfilter en de dubbele uitlaatpijpen onder de dikke diffuser in de achterbumper vertellen je dat je in een meedogenloze machine zit die zelfs de meest extreme situaties aandurft en aankan. Oh man, als ik mocht en kon kiezen, zou dit toch de auto voor mijn dagelijkse ritjes die ik alleen doe worden.

    Al zou je er ook je hele familie in mee kunnen nemen. Er is ruimte genoeg aan boord. Hoewel de Recaro kuip-voorstoelen, die zitten goed, maar zijn gemaakt voor het circuit en missen het comfort van normale stoelen. Maar who cares? Ik in ieder geval niet. Ik ben alleen bang dat mijn vrouw het race-gevoel niet waardeert. De kinderen achterin zullen er geen probleem mee hebben, die zitten comfortabel en hebben ruimte genoeg. Al zal mijn dochter dan waarschijnlijk snel zeggen dat de auto wat hobbelig is. Ja schat, dat hoort bij dit soort auto’s. Mijn zoon zal alleen maar zeggen; harder pap. En; nog een keer!

    Perfectionisme geperfectioneerd

    Grip is het sleutelwoord bij deze auto. Hoe je ook rijdt, waar je ook bent, hoe de ondergrond ook is. De Ford Focus RS heeft altijd en overal grip, dankzij het Quaife-LSD differentieel. Zodra de grip op een van de voorwielen minder is, stuurt het systeem koppel naar het wiel dat de meeste grip heeft waardoor wielslip gecompenseerd wordt en de acceleratie en stabiliteit altijd optimaal zullen zijn.

    Dynamic Torque Vectoring (DTV) en Torque Vectoring Control (TVC) zijn termen waar niet iedereen iets mee kan. Maar in gewone mensentaal betekent het dat de elektronische systemen samen met de remmen continu de gigantische trekkracht van de motor en afhankelijk van het rijgedrag en de ondergrond, binnen tienden van een seconde gelijkmatig tussen de vooras en achteras verdeeld worden. En al snap je niets van deze termen, zodra je met de RS gaat rijden, weet je wat er bedoeld wordt.

    Om je te helpen zo hard en spectaculair mogelijk te rijden, zijn er verschillende rijmodi aan boord. De Drift Mode omschrijft zichzelf al, hiermee kun je dwars gaan. Heel dwars. En om zo snel mogelijk op de gewenste snelheid te komen, wordt je geholpen door de launch modus die je binnen 4,7 seconden naar 100 kilometer per uur lanceert. Begin je je al zorgen te maken over de remmen? No worries, de vier Brembo remklauwen remmen de Focus zo gigantisch hard af dat je het gevoel krijgt alsof je tegen een muur rijdt. Wow!

    Op de openbare weg zul je hier allemaal niet veel aan hebben, al kan het met regen en sneeuw goed van pas komen. Nee, je merkt de toegevoegde waarde van de perfect samenwerkende systemen pas echt als je op een circuit rijdt. Of misschien mooier nog, op een rally-track. Hard optrekken, remmen en slippen, Ford heeft van deze auto echt een pareltje gemaakt en geeft een fraai visitekaartje af.

    Ik kan nog uren doorgaan over hoe geweldig ik de Ford Focus RS vind, maar ik moet nu stoppen. Iedere letter die ik meer over deze auto typ, maken me verdrietig. Verdrietig omdat ik één van de gaafste auto’s waar ik ooit mee gereden heb, niet altijd tot mijn beschikking kan hebben. Ik denk dat ik toch maar ga sparen. 53 duizend euro moet toch in een paar jaartjes bij elkaar geschraapt kunnen krijgen. En is er dan dan niets mis met de Ford Focus RS? Nee, er is niets mis met de Ford Focus RS. Deze auto is perfect.

    Ford Focus RS

    Motor: 2.253 cc viercilinder benzine met turbo
    Vermogen: 350 pk bij 6.000 toeren
    Koppel: 440 Nm bij 2.000 toeren (470Nm tijdelijk bij overboost)
    Transmissie: handgeschakeld, zes versnellingen
    Aandrijving: voorwielen en achterwielen
    Topsnelheid: 266 km/h
    Acceleratie 0 – 100: 4,7 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.460 kilo
    Gemiddeld verbruik: 7,7 l/100 km
    CO2-uitstoot: 175 g/km
    Energielabel: G
    Uitstootniveau: Euro 6
    Basisprijs (rijklaar): 56.600 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 59.815 euro

    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Ford Focus RS Driving-Dutchman autotest rijtest performance
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Nissan Qashqai Tekna+ modeljaar 2017
    Next Article Autotest Dacia Duster Energy TCe 125 Comfort 4×4 overtreft zichzelf

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 3 Reacties

    3 Comments

    1. Jas Van Tul on 23-12-2017 13:00

      Bestaan er geen hot hatchbacks met een automaat, zodat men die de vrouw kunt “verkopen” als een leuk klein en veilig 4×4 autootje?

      Reply
      • Driving-Dutchman on 23-12-2017 20:21

        Ja hoor Jas. Bijvoorbeeld de Dacia Duster.

        Reply
        • Jas Van Tul on 30-12-2017 14:07

          Vind ik een mooie auto, maar voor een HOT hatchback komt ie toch een 100 pk te kort (naar mijn idee).

          Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?