Het is een van de meest verkochte, en vorig jaar zelfs best verkochte auto’s, in Nederland: de Renault Clio. Ik reed met de 120 pk Estate stationwagen om te ontdekken waar deze Franse bestseller zijn magie aan te danken heeft.

Renault is altijd al een eigenzinnig merk geweest en heeft in zijn bestaan een ware cultstatus opgebouwd. Louis Renault zette in 1898 zijn eerste voertuig in elkaar. Bijna 100 jaar later, in 1991, zag de Clio het levenslicht. De kleine Renault werd snel populair omdat hij zuinig, compact en daardoor de ideale auto voor stadsverkeer was.

Zoals gezegd was Renault altijd al een merk met uitgesproken designs. Nu heeft de Clio niet een heel gedurfd ontwerp, maar wel uniek en onderscheidend. Aan de voorkant kijkt de compacte station agressief de wereld in. Sportieve lijnen die van voor naar achter over de auto lopen, laten ‘m meer op een, ik zou bijna zeggen (hot)hatchback dan op een stationwagen lijken. Ondanks de eenvoudige kont, maar dankzij de mooie diepzwarte kleur een paar fraaie, sportieve bijpassende lichtmetalen wielen zeg ik: Plus 1 voor het design van de Clio Estate.

Eerste kennismaking met de Clio

Hoewel de Estate compact oogt, zie je dit aan de binnenkant niet terug en merk je dat ook niet als je mensen en bagage meeneemt. Er is voor- en achterin voldoende ruimte voor volwassenen met gemiddelde Nederlandse afmetingen. Dankzij laaggeplaatste stoelen en banken en een hoge daklijn, krijg je niet snel een claustrofobisch gevoel. Ook over bagageruimte hoef je je geen zorgen te maken. Je hebt maar liefst 443 liter tot je beschikking. En met een volledig neergeklapte achterbankleuning multipliceert dit getal zich met drie. Ook hier zeg ik: Plus 1 voor de ruimte in de compacte Clio.

Het interieur van de Clio ziet er goed uit, maar is eenvoudig en daar is niets mis mee. Het dashboard is overzichtelijk en straalt rust uit. De informatie op het instrumentenpaneel en infotainmentscherm is helder en goed leesbaar waardoor ik niet continue mijn leesbrilletje op hoefde te zetten. De schakelaars voor de ramen en spiegels zitten lekker hoog, waardoor je niet al te veel naar beneden hoeft te kijken om ze te bedienen. Het stuur is voor iedere zithouding goed af te stellen en de stoelen zitten Frans ‘bien’. Wederom Plus 1!

Om heel eerlijk te zijn, was mijn kennismaking met de Estate, op race Clio’s uit de Clio Cup na, mijn allereerste kennismaking met een Renault Clio überhaupt. Ik wist waar de sportieve hothatches op het circuit toe in staat waren en kreeg zowaar flashbacks. De stationwagen heeft namelijk een verrassend goede, sportieve wegligging. Het onderstel is goed in balans en geeft je een vertrouwd gevoel.

Misschien wel iets te vertrouwd, want de auto nodigt je constant uit om snel op te trekken en bochtige weggetjes op te zoeken. De automatische versnellingsbak doet hierbij zo voortreffelijk zijn werk, dat je als echte autorijder een handbak niet eens mist. Een minpuntje: tijdens lage temperaturen rond het vriespunt, is de demping iets aan de stugge kant. Je hoort en voelt dan af en toe wel wat bonkjes en rammeltjes. Pluspuntje voor het sportieve rijgedrag. Een minpuntje voor het onderstel als het koud is.

Pluspunten gaan ook naar de 1.200 cc, 120 pk viercilinder benzinemotor. Met 205 Nm trekkracht is dit echt een fijne aandrijving voor de bijna 1.200 kilo wegend Renault. Hoewel de motor niet heel groot is, hoor je ‘m bijna niet terwijl hij toch heerlijk sterk en soepel is. De automatische EDC zesversnellingsbak met dubbele koppeling reageert lekker snel en schakelt soepel. Alleen als de olie in de bak ‘s morgens koud is loopt het toerental aardig op. Ik vroeg mezelf op die momenten af of de bak überhaupt nog wel ging opschakelen. Na ongeveer een kilometer is de bak blijkbaar al voldoende op temperatuur en schakelt hij zoals het moet. Ondanks dit, toch Plus 1 voor de motor en automatische versnellingsbak.

Renault Clio TCE 120 EDC

De Renault Clio Estate positief verrast. Hij ziet er goed uit, is ruim, zit en rijdt goed en is ook nog eens sportief. Hij is er vanaf iets meer dan 17 duizend euro wat toch wel een flink bedrag is. Je hebt voor dat geld dan wel al flink wat veiligheid, luxe en comfort. Als je de Clio een beetje aan wil kleden en wat extra luxe wenst, kom je in het geval van onze testauto uit rond de 25 duizend euro.    

Motor: 1.197 cc, viercilinder benzinemotor
Vermogen: 120 pk bij 5.000 toeren
Koppel: 205 Nm bij 2.000 toeren
Transmissie: 6 versnellingen, automatisch met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 192 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.170 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,4 l/100 km
CO2-uitstoot: 120 g/km
Energielabel: D
Basisprijs (rijklaar): 17.190 euro
Prijs testauto (rijklaar): 25.300,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: