Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest: Hierom is de Renault Clio (Estate) TCE 120 EDC zo populair

    Auto 09-04-2018Geen reacties

    Het is een van de meest verkochte, en vorig jaar zelfs best verkochte auto’s, in Nederland: de Renault Clio. Ik reed met de 120 pk Estate stationwagen om te ontdekken waar deze Franse bestseller zijn magie aan te danken heeft.

    Renault is altijd al een eigenzinnig merk geweest en heeft in zijn bestaan een ware cultstatus opgebouwd. Louis Renault zette in 1898 zijn eerste voertuig in elkaar. Bijna 100 jaar later, in 1991, zag de Clio het levenslicht. De kleine Renault werd snel populair omdat hij zuinig, compact en daardoor de ideale auto voor stadsverkeer was.

    Zoals gezegd was Renault altijd al een merk met uitgesproken designs. Nu heeft de Clio niet een heel gedurfd ontwerp, maar wel uniek en onderscheidend. Aan de voorkant kijkt de compacte station agressief de wereld in. Sportieve lijnen die van voor naar achter over de auto lopen, laten ‘m meer op een, ik zou bijna zeggen (hot)hatchback dan op een stationwagen lijken. Ondanks de eenvoudige kont, maar dankzij de mooie diepzwarte kleur een paar fraaie, sportieve bijpassende lichtmetalen wielen zeg ik: Plus 1 voor het design van de Clio Estate.

    Eerste kennismaking met de Clio

    Hoewel de Estate compact oogt, zie je dit aan de binnenkant niet terug en merk je dat ook niet als je mensen en bagage meeneemt. Er is voor- en achterin voldoende ruimte voor volwassenen met gemiddelde Nederlandse afmetingen. Dankzij laaggeplaatste stoelen en banken en een hoge daklijn, krijg je niet snel een claustrofobisch gevoel. Ook over bagageruimte hoef je je geen zorgen te maken. Je hebt maar liefst 443 liter tot je beschikking. En met een volledig neergeklapte achterbankleuning multipliceert dit getal zich met drie. Ook hier zeg ik: Plus 1 voor de ruimte in de compacte Clio.

    Het interieur van de Clio ziet er goed uit, maar is eenvoudig en daar is niets mis mee. Het dashboard is overzichtelijk en straalt rust uit. De informatie op het instrumentenpaneel en infotainmentscherm is helder en goed leesbaar waardoor ik niet continue mijn leesbrilletje op hoefde te zetten. De schakelaars voor de ramen en spiegels zitten lekker hoog, waardoor je niet al te veel naar beneden hoeft te kijken om ze te bedienen. Het stuur is voor iedere zithouding goed af te stellen en de stoelen zitten Frans ‘bien’. Wederom Plus 1!

    Lees ook: Hier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 – 2019) koopt

    Om heel eerlijk te zijn, was mijn kennismaking met de Estate, op race Clio’s uit de Clio Cup na, mijn allereerste kennismaking met een Renault Clio überhaupt. Ik wist waar de sportieve hothatches op het circuit toe in staat waren en kreeg zowaar flashbacks. De stationwagen heeft namelijk een verrassend goede, sportieve wegligging. Het onderstel is goed in balans en geeft je een vertrouwd gevoel.

    Misschien wel iets te vertrouwd, want de auto nodigt je constant uit om snel op te trekken en bochtige weggetjes op te zoeken. De automatische versnellingsbak doet hierbij zo voortreffelijk zijn werk, dat je als echte autorijder een handbak niet eens mist. Een minpuntje: tijdens lage temperaturen rond het vriespunt, is de demping iets aan de stugge kant. Je hoort en voelt dan af en toe wel wat bonkjes en rammeltjes. Pluspuntje voor het sportieve rijgedrag. Een minpuntje voor het onderstel als het koud is.

    Pluspunten gaan ook naar de 1.200 cc, 120 pk viercilinder benzinemotor. Met 205 Nm trekkracht is dit echt een fijne aandrijving voor de bijna 1.200 kilo wegend Renault. Hoewel de motor niet heel groot is, hoor je ‘m bijna niet terwijl hij toch heerlijk sterk en soepel is. De automatische EDC zesversnellingsbak met dubbele koppeling reageert lekker snel en schakelt soepel. Alleen als de olie in de bak ‘s morgens koud is loopt het toerental aardig op. Ik vroeg mezelf op die momenten af of de bak überhaupt nog wel ging opschakelen. Na ongeveer een kilometer is de bak blijkbaar al voldoende op temperatuur en schakelt hij zoals het moet. Ondanks dit, toch Plus 1 voor de motor en automatische versnellingsbak.

    Renault Clio TCE 120 EDC

    De Renault Clio Estate positief verrast. Hij ziet er goed uit, is ruim, zit en rijdt goed en is ook nog eens sportief. Hij is er vanaf iets meer dan 17 duizend euro wat toch wel een flink bedrag is. Je hebt voor dat geld dan wel al flink wat veiligheid, luxe en comfort. Als je de Clio een beetje aan wil kleden en wat extra luxe wenst, kom je in het geval van onze testauto uit rond de 25 duizend euro.    

    Motor: 1.197 cc, viercilinder benzinemotor
    Vermogen: 120 pk bij 5.000 toeren
    Koppel: 205 Nm bij 2.000 toeren
    Transmissie: 6 versnellingen, automatisch met dubbele koppeling
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 192 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.170 kilogram
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,4 l/100 km
    CO2-uitstoot: 120 g/km
    Energielabel: D
    Basisprijs (rijklaar): 17.190 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 25.300,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest BMW i3, de auto van de toekomst
    Next Article Rossi over Marquez

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?