Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Honda Insight Hybride

    Auto Elektrisch 23-12-2009No Comments

    Het eerste dat opvalt als je in de Honda Insight stapt, is de zichtbare kwaliteit en voelbare degelijkheid. Rijtechnisch heeft Honda een compromis gezocht tussen comfort en stabiliteit en deze gevonden. Het onderstel is aan de stugge kant en dat is vooral voelbaar en hoorbaar op slechte wegen.

    De stugheid komt de wegligging van de Insight op hogere snelheid weer ten goede. Het is opmerkelijk hoe stil de Insight van binnen is. De relatief lichte motor met ‘slechts’ 88pk (5.800tpm) en een koppel van 121Nm (4.500tpm) is sterk genoeg om in gemiddeld verkeer mee te komen. Tijdens normaal en snel accelereren, schiet de elektromotor te hulp. Ook op de Duitse autosnelweg kan de Insight prima meekomen, al is de acceleratie vanaf 120km/h naar topsnelheid niet al te snel.

    Honda-Insight-Hybride_01

    Toch haalden we, zij het eenmalig, een topsnelheid van 191km/h. De Insight is geen snelheidsmonster en nodigt ook niet uit om hard te rijden. Honda’s ECO Assistent laat je op het dashboard zien hoe efficiënt je met de brandstof omgaat. De berijder wordt met bloemblaadjes beloond naar gelang de rijprestaties. Wij maakten er een sport van om zoveel mogelijk blaadjes te ‘laten groeien’ en dat lukt alleen maar door echt rustig te rijden. Als je niet efficiënt genoeg met de brandstof omgaat, verdwijnen de blaadjes weer.

    Honda-Insight-Hybride_02

    Aandacht

    De Honda ontwerpers hebben minimaal net zo veel aandacht aan het uiterlijk als aan de hybridemotor van de Insight besteedt. Het resultaat is een zakelijke, sportief ogende en moderne auto. Om een zo laag mogelijke luchtweerstand te bereiken is er op dit moment maar 1 vorm de meest optimale. Dat is de reden dat de Toyota Prius en Honda Insight op elkaar lijken. Een nadeel aan het ontwerp is de aan de achterzijde laag aflopende daklijn. Hierdoor is de toegang iets lager en een dreumes in de kinderstoel zetten vergt iets meer lenigheid (van de dreumes).

    De instap en zithouding achterin voor volwassen passagiers is goed. Een ander nadeel van het design is de dwarsbalk met geïntegreerde reflectoren tussen de gedeelde achterruit van de achterklep. Je ziet in de achteruitkijkspiegel wel dat er iemand achter je rijd maar je stoort je toch aan de belemmering van het zicht. De achteruitkijkspiegel geeft ook een vertekent beeld. Alle auto’s achter je zien er laag en breed uit. Het interieur van de Insight ziet er sportief uit. Montage van een trekhaak is niet mogelijk. Een allesdrager voor een bagagebox en fietsbevestiging is optioneel leverbaar.

    Honda-Insight-Hybride_04

    Hybridetechnologie

    Honda heeft op de Insight het Integrated Motor Assist (IMS) systeem toegepast. Deze unieke hybridetechnologie verlaagt het brandstofverbruik en spaart energie. Om dit te bereiken ondersteunen een elektromotor en accupakket de verbrandingsmotor. Hiernaast wordt energie die vrijkomt tijdens het remmen gebruikt om het accupakket op te laden. Ook schakelt de verbrandingsmotor zichzelf uit zodra de auto stopt, mits er voldoende stroom in het accupakket beschikbaar is. Het afslaan en starten van de motor gebeurt vrijwel onmerkbaar. Naast aandacht voor het milieu is er ook veel gedaan om de veiligheid te vergroten.

    Het Vehicle Stability Assist (VSA) systeem met tractie controle ondersteunt de bestuurder wanneer die in een kritieke situatie terechtkomt en zorgt ervoor dat de wielen niet slippen bij weinig grip of te veel gasgeven. Elektronische remkrachtverdeling (EBD) werkt samen met het ABS systeem en analyseert de gewichtsverdeling van de auto. Aan de hand van de gemeten gegevens berekent het systeem wat de maximale remdruk moet zijn om een zo kort mogelijke remweg te krijgen. Vanzelfsprekend voorkomt het ABS blokkeren van de wielen. Ook aan kinderen is gedacht. De Insight is uitgerust met het ISOFIX EN TOP TEHTER bevestigingssysteem voor kinderzitjes. Deze internationale norm vergroot de veiligheid van kinderen doordat het systeem voorkomt dat kinderzitjes onjuist bevestigd worden.

    Honda-Insight-Hybride_03

    Conclusie

    Voor een basisprijs van € 19.950,- inclusief btw koop je al een relatief complete auto. Al krijg je voor die prijs op de basisversie geen achterwisser terwijl klimaatcontrole, elektrisch bedienbare achterramen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel wel standaard aanwezig zijn. 5 euro deposit casino Voor de zakelijke rijder is de Honda Insight absoluut een aanrader. De duurste ‘Elegance’ uitvoering is met € 22.900,- niet veel duurder dan de ‘Basis’ versie maar wel veel completer door toepassing van ondermeer cruisecontrol, 16” lichtmetalen velgen, verlichtingssensor en een regensensor. Door het A-energie label is de Insight vrijgesteld van BPM, geldt er een bijtelling van ‘maar’ 14% en met ingang van 2010 volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Deze voordelen zorgen ervoor dat bedrijven en werknemers flink kunnen besparen op de vaste en doorgaans hoge voertuigkosten. Onze indruk van de Insight is positief.

    Plus
    + Degelijk
    + Stabiliteit / wegligging
    + Afwerking
    + Geluidsinstallatie (optioneel)

    Min
    – Koppel
    – Geluidsopbrengst claxon
    – Zicht in achteruitkijkspiegel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Next Article Autotest Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE

    Related Posts

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota GR86

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?