De Hyundai Santa Fe rijdt al meer dan 20 jaar in Nederland rond. Bleef de SUV tot nu toe design-technisch onzichtbaar, deze keer hebben de ontwerpers echt alles uit de kast gehaald om hem op te laten vallen. En opvallen doet deze Santa Fe zeker, in alle opzichten.
De nieuwe Santa Fe is echt zo’n auto waar iedereen iets van vindt. Je houdt ervan – vindt ‘m vet – of je vindt ‘m juist afzichtelijk. Maar zelfs als je geen fan bent, kun je niet ontkennen dat hij opvalt. Hij ziet er totaal anders uit dan andere SUV’s. En eerlijk? Ik ben fan. Juist omdat hij anders is.
Ontworpen in coronatijd
Dat unieke design komt doordat Hyundai het deze keer anders heeft aangepakt. Normaal ontwerpen ze eerst de buitenkant, maar bij deze Santa Fe zijn ze van binnenuit begonnen. De invloed van de Amerikaanse markt is ook duidelijk, vooral omdat hij daar veel populairder is dan in Europa. Ontworpen in coronatijd, met het idee dat als je eropuit trekt (en Koreanen doen dat graag), de auto echt een verlengstuk van die buitenbeleving moet zijn.
Qua vorm is hij vooral… vierkant. De koplampen en achterlichten lijken zo uit Minecraft geplukt. Motorkap, achterkant, wielkasten – alles is hoekig. Onze testauto, een ‘Black Line’-versie, maakt het extra stoer met mat donkerbruine lak en zwarte accenten. Geen chroom, geen kleurtjes, zelfs de wielbouten zijn zwart.
Soepel en comfortabel
Hyundai produceert alle soorten en maten personenauto’s. Allemaal zijn het – voor hun klasse betaalbare – kwalitatief hoogwaardige voertuigen. Met name deze Santa Fe, tikt in hoge mate het premium segment aan. Zodra je instapt, zie, voel en ruik je de luxe en comfort. De stoelen zitten heerlijk, het instrumentenpaneel en instrumentarium is overzichtelijk, alle materialen voelen degelijk aan en de afwerking is top.
De Santa Fe Plug-in Hybrid heeft een 1.6-liter benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor. Samen goed voor 265 pk. Dat betekent niet dat je als een raket wegschiet, maar je hebt altijd genoeg kracht tot je beschikking. De auto rijdt soepel en comfortabel. En dankzij de semi-elektrische aandrijving is hij bijna geruisloos. Ook tijdens onze rit naar Duitsland is de verbrandingsmotor op topsnelheid nauwelijks hoorbaar.
Hoe zuinig is ‘ie echt?
In theorie zou je zo’n 50 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden. In de praktijk ligt dat eerder rond de 40 kilometer, afhankelijk van het weer en je rijstijl. Als je dagelijks korte ritten maakt en vaak oplaadt, kun je bijna zonder benzine rijden. Rij je langere ritten, dan schakelt de auto vanzelf over op de benzinemotor en dan wordt hij vanzelfsprekend minder zuinig.
Het verbruik ligt in de praktijk rond de 1 op 15 als je niet vaak oplaadt. Voor een auto van dit formaat en gewicht is dit een zeer gunstig verbruik. Laad je wél regelmatig op, dan kun je makkelijk 1 op 50 halen. Dat is best indrukwekkend voor zo’n grote auto.
Mini-vakantiehuis op wielen
De Santa Fe is groot. Heel groot. Hij heeft vijf (optioneel zeven) ruime zitplaatsen en een enorme bagageruimte. Ga je met het hele gezin op vakantie? Geen probleem, alles past erin. De tweede zitrij is ook nog eens verschuifbaar, zodat je zelf kunt kiezen of je meer beenruimte of meer bagageruimte wilt.
Ook voorin zit je goed. Het dashboard heeft een groot touchscreen met alle moderne snufjes. Navigatie, smartphone-connectie, en zelfs een camera die in het instrumentenpaneel je blinde hoek laat zien als je richting aangeeft.
Rijhulpsystemen: slim en veilig
Hyundai heeft de Santa Fe volgestopt met slimme rijhulpsystemen. Hij houdt automatisch afstand tot je voorganger, blijft keurig binnen de lijnen en kan zelfs zelfstandig inparkeren. Handig als je zo’n grote auto spannend vindt in de stad.
Wat extra opvalt, is de dodehoekcamera. Zodra je je richtingaanwijzer gebruikt, krijg je op het scherm een live beeld van wat er naast de auto gebeurt. Dat voelt in het begin gek, maar is superhandig en voorkomt gevaarlijke situaties.
Conclusie: een eigenzinnige topper
De Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid is geen auto voor mensen die op zoek zijn naar een standaard SUV. Hij is groot, hoekig en opvallend. Maar hij is ook ruim, comfortabel en zit vol slimme technologie.
Rijd je veel korte stukjes en kun je vaak opladen? Dan is hij verrassend zuinig. Moet je vaak lange afstanden rijden? Dan is een gewone hybride misschien een beter idee. Eén ding is zeker: met deze Santa Fe val je op en kun je het ultieme buitenleven beleven.
Aandrijving 1,6-liter benzine viercilinder Plug-In Hybride, 252 pk en 367 Nm, vierwielaandrijving
Gewicht in kg (rijklaar) 2.050
0-100 in sec 9,3
Top in km/h 180
Vanafprijs in euro 59.995,-