Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Jaguar XF 2.0 SC Sport Business Edition

    Auto 24-04-2014No Comments

    De huidige Jaguar XF werd in oktober 2012 geïntroduceerd. Ik reed in de jongste uitvoering met tweeliter turbobenzinemotor. De prestaties zijn bewonderenswaardig voor een auto met een basisprijs van bijna 52 duizend euro.

    Het uiterlijk van deze fraaie Jaguar spreekt mij en velen met mij enorm aan. Waar je ook met de XF komt, je krijgt gegarandeerd positieve reacties over zijn uiterlijk. De reusachtige stoere grille met Jaguar-logo en de fraaie coupé-achtige stroomlijn, eigenlijk klopt alles aan het uiterlijk van de sportsedan. En voor wie nog niet tevreden is over het uiterlijk van de standaard XF, is er ook nog een Aerodynamic Pack met een lager voorbumperprofiel, zwarte grille, speciale spoiler en gestroomlijnde dorpels.

    Autotest-Jaguar-XF-DrivingDutchman-01In de Jaguar XF heb je alles binnen handbereik

    Binnenin de XF wordt de sportiviteit voortgezet in de vorm van de koolstofvezelachtige details op het dashboard. De met leder beklede stoelen zijn heel geraffineerd en mooi gestikt. En ook het dashboard is voorzien van prachtig leer, dat zo goed aanvoelt dat je de neiging hebt er continu over heen te wrijven. Als je eenmaal zit heb je ook alles wat je als bestuurder maar kan wensen binnen handbereik. De Jaguar XF is van binnen en buiten een super strakke auto en biedt zowel voor- als achterin een zee aan ruimte. Ik ben minder positief over de voorstoelen. Die hadden meer zijdelingse steun mogen bieden en het kostte mij aardig wat tijd om ze in de juiste positie te krijgen.

    De met leder beklede stoelen zijn geraffineerd en mooi gestikt, maar hadden wat meer zijdelingse steun mogen beiden. 

    Vooral mijn onderrug liet op ritten langer dan een uur weten dat ik van positie moest veranderen. Meerijders op de passagiersstoel vertelden mij na ongeveer dezelfde tijd hetzelfde. Hoewel de XF eruit ziet als een degelijke auto, heb ik toch een puntje van kritiek: als je de portieren dichtgooit, klinkt er een blikkerig geluid. Net alsof de deuren heel licht zijn, misschien wel net iets té licht. Ik heb dit tot nu toe bij geen enkele andere auto van boven de 30 duizend euro meegemaakt. Sterker nog, ook niet bij heel veel auto’s van onder de 30 duizend euro.

    De tweeliter turbo viercilinder voldoet prima in XF

    Motorisch is de tweeliter turbo viercilinder benzine prima voor het formaat van de XF. Het vermogen en koppel zijn ruim voldoende, waardoor je makkelijk van je plek komt en genoeg power hebt om op hogere snelheid rap te accelereren tijdens een inhaalactie. De tweeliter heeft een opvallend gunstig brandstofverbruik voor dit formaat auto. Op de snelweg rond 130 kilometer per uur rijdt de Jag gemiddeld 1 op 13. Op binnenwegen stijgt dit snel naar ongeveer 1 op 10 en in de stad verbruikt de XF gemiddeld 1 liter benzine per 8 kilometer. De 2.0 benzinemotor is wel sterker, maar ook merkbaar minder soepel dan zijn evenknie, de 2.2 diesel.

    Boven de 4.500 toeren per minuut wordt de tweeliter wat losser en gebeurt er iets fijns onder de motorkap.

    Op lage snelheid tot 40 kilometer per uur heeft de benzineversie in de standaard Drive-modus wat tijd nodig om lekker op het gaspedaal te reageren. Dit ondervang je simpel door over te schakelen naar de Sport-modus. De motor reageert dan wat beter op de bestuurder. Boven de 4.500 toeren per minuut wordt de soepele XF wat losser en gebeurt er iets fijns onder de motorkap. De 240 pk’s en 340 Nm trekkracht worden op dat moment maximaal benut en zorgden bij mij voor een flinke glimlach. Heerlijk! De XF stuurt licht en lijkt vooral op comfort te zijn afgestemd. Toch voel je goed wat er met de banden op de weg gebeurt en dat geeft vertrouwen.

    Autotest-Jaguar-XF-DrivingDutchman-InterieurJaguar XF maakt je meester van de weg

    Rijden in de Jaguar is een rustgevende ervaring. Naar mijn idee komt dat omdat de auto een autoriteit uitstraalt waardoor medeweggebruikers je met iets meer respect behandelen. Alsof ze zelfs even wachten en je voor laten gaan om te kunnen zien wat er aan komt. Dit laat je een meester van de weg voelen. De XF staat vanaf bijna 52 duizend euro bij je op de oprit. Dit is geen hoofdprijs als je naar de concurrentie kijkt. En het is weer eens wat anders om een Jaguar-sleutelhanger op de bar te leggen dan die van een meer standaard keuze zoals een Audi, BMW of Mercedes. Ik weet zeker dat als bestuurders van deze Duitsers een keer de Jag zouden pakken ze zich misschien nog wel eens achter de oren zouden krabben. Goodbye SIR.

    Autotest-Jaguar-XF-DrivingDutchman-linksTechnische gegevens Jaguar XF 2.0

    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.999 cc
    Cilinders: 4
    Max. vermogen: 177 kW/240 pk bij 5.500 t.p.m.
    Max. koppel: 340 Nm bij 2.000 t.p.m.
    Acceleratie: 0-100 km/h: 7,9 sec
    Topsnelheid: 209 km/h
    Transmissie: 8-traps automaat
    Gewicht: 1.660 kg
    Prijs gereden uitvoering: € 57.860

    Plus
    + Uiterlijk
    + Brandstofverbruik
    + Afwerking interieur
    + Binnenruimte

    Min
    – Zithouding
    – Gasreactie in Drive-modus

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleScootertest Sym 2014, scooterrijden is best cool!
    Next Article Roetfilter verstopt door verkeerde nokkenas

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?