Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid

    Auto 12-11-20201 Comment

    Als je Jeep zegt, denk je aan ruig uitziende terreinwagens met brullende motoren, auto’s die eruitzien alsof ze de hele wereld aankunnen. Die wereld is met de komst van de Renegade 4xe Plug-in Hybrid flink veranderd. Wij reden met de optisch licht, maar technisch flink gefacelifte versie. 

    Wat niet veranderd is, zijn de positieve reacties over het uiterlijk van de auto. Veruit de meeste reageerders zijn positief en vinden de nieuwe Renegade onderscheidend, leuk, stoer en mooi. En dat is toch knap, want de huidige generatie dateert van alweer enkele jaren geleden en ook destijds waren de positieve reacties niet van de lucht.

    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman achterzijde

    Iconische verschijning

    Natuurlijk heeft de Renegade in de loop der jaren op detailniveau een aantal veranderingen ondergaan. De jongste facelift betreft een iets veranderde grille, die nog wel steeds de herkenbare zeven koelsleuven draagt. Daarnaast is de voorbumper verlaagd en heeft de Renegade nieuwe dakrails gekregen die het exterieur een frisse nieuwe uitstraling geven.

    Onderhuids zijn het met name de al dan niet bekende rijhulpsystemen die zijn toegevoegd. Op een kleine verandering van het paneel met de infotainment en kachelbediening na, is het interieur vrijwel ongewijzigd. We merken wel dat de gebruikte materialen er mooi uitzien en goed aanvoelen. Ze verhogen daarmee het algehele kwaliteitsgevoel dat je daarmee van de auto krijgt.

    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman dashboard

    Ongewijzigd blijft de immense binnenruimte. In de Jeep Renegade zitten alle inzittenden als vorsten en je kunt ook nog eens een flinke berg bagage meenemen. En dat is wat we tegenwoordig met z’n allen willen. Wat we liever niet willen is windgeruis en bandengeluid en daar is de Renegade helaas niet helemaal van verschoond. Wij vinden echter dat het een beetje bij het karakter van het vierkante terrein-vretende icoon hoort. Het mag. En eerlijk is eerlijk, heel heftig is het niet.

    Jeep met een stekker

    De belangrijkste technische vernieuwing van de Jeep Renegade vinden we terug in de nieuwe Plug-in Hybride aandrijflijn. Als je dit vijf en misschien zelfs wel twee jaar (2018 red.) geleden gezegd zou hebben, zou iedereen je voor gek verklaard hebben. Wel, de Jeep Renegades van weleer met hun acht- of zescilinder motoren komen wellicht nooit meer terug. Daarvoor in de plaats is nu een viercilinder benzinemotor gekoppeld aan een zestraps automatische transmissie die de voorwielen aandrijven en een elektromotor die de achterwielen in beweging brengt.

    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman voorzijde

    De bestuurder van de Renegade kan kiezen uit drie verschillende aandrijf-modi. In de Hybrid modus worden zowel de verbrandingsmotor als elektromotor gebruikt. In de Electric mode rijdt de Renegade elektrisch en emissievrij. De e-Save modus zorgt ervoor dat de auto alleen op de benzinemotor rijdt om de accu’s maximaal opgeladen te houden. En dan is er tot slot nog de Sport-modus waarmee onze test Jeep dankzij een gecombineerd benzinemotor elektromotor vermogen van 180 pk in 7,1 seconden van stilstand naar 100 km/h sprint.

    Snelheid is voor de meeste automobilisten echter lang niet het belangrijkste. Veruit de meeste autobezitters willen souplesse en het bijbehorende comfort. Soepel is de Jeep Renegade x4e met zijn hybride aandrijflijn rijtechnisch zeker. Als de transmissie ‘s morgens koud is, voel je af en toe nog even een hikje, maar eenmaal opgewarmd vloeien alle versnellingen naadloos in elkaar over. Het onderstel daarentegen is, zoals het wellicht een ‘terreinwagen’ betaamt, aan de stugge kant hoewel het ook weer niet zo is dat de tanden uit je mond rammelen als je over een iets minder glad gestreken Nederlands biljartlaken rijdt. De terreinwagen capaciteiten van de Renegade hebben we echter niet getest. Wellicht kunnen we dat volgend voorjaar nog eens doen als we met de caravan op pad gaan.

    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman achyerlicht

    Wellicht nog belangrijker is dat de moderne gestekkerde Jeep dankzij de gedeeltelijk elektrische aandrijving een stuk zuiniger met brandstof omspringt. We hebben het niet getest, maar Jeep belooft ons op basis van de WLTP-testmethode een verbruik tussen de 2,1 en 2,3 liter benzine per 100 kilometer en een CO2-emissie tussen 49 en 53 g/km. Hiervoor moet wel de hybride accu gebruikt worden. 

    Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid

    De Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid is een auto waarvan zijn uiterlijk door velen omarmd wordt. De terreinwagen-achtige verschijning biedt door zijn vorm een zee aan ruimte waardoor hij praktisch en daarnaast comfortabel voor de lange ritten is. Dankzij de gestekkerde hybride aandrijflijn is er veel kracht aanwezig terwijl het brandstofverbruik laag blijft. Mooi bijkomend voordeel van de hybride aandrijflijn is de altijd aanwezige vierwielaandrijving waardoor de Jeep een volwassen auto is geworden. Bovendien zit de Renegade in zijn klasse aan de top qua hoeveelheid ADAS-systemen. Je rijdt hierdoor in een auto waarmee je zonder je direct zorgen te hoeven maken prettig en vooral veilig door slechte weersomstandigheden en over niet gebaande paden kunt rijden.

    Autotest Jeep Renegade 4xe 240 pk Plug-in Hybrid Driving-Dutchman

    Motor: 1.332 cc viercilinder benzine icm elektromotor
    Vermogen (gecombineerd): 240 pk
    Aandrijving: benzinemotor voorwielen, elektromotor achterwielen
    Transmissie: automatische zesversnellingsbak
    Topsnelheid: 199 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 7,1 seconden
    Actieradius elektrisch gemiddeld: 44 km
    Actieradius elektrisch stad: 52 km
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.745 kilogram
    Prijs vanaf: 42.990- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMercedes-Benz E-Klasse 200 d, perfectie geperfectioneerd
    Next Article Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Joris van der Veen on 26-04-2021 14:51

      Een Jeep staat inderdaad bekend om zijn brullende motoren en ruige uitstraling, dus het was een grote verrassing om een plug-in hybrid jeep te zien. Qua uiterlijk ziet de renegade eruit als een stadsvoertuig, maar ik ben zeker benieuwd naar zijn rijeigenschappen. Komt de renegade ook met omtrekbeveiliging of zelfs optische signalisering?

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?