Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Lancia Thema 3.6 V6 Pentastar Executive

    Auto 23-02-2012Geen reacties

    De Lancia Thema is een blikvanger eerste klas. Zijn lengte van meer dan 5 meter, uitgeklopte wielkasten met gigantische twintig inch velgen, de breedte van ruim 1,90 meter en de massieve body zorgen ervoor dat je niemand ongemerkt voorbij rijdt.

    We maken ons op voor een niet zo anoniem weekend met deze nekkendraaier.

    lanciathema_1Imported from Detroit

    De Thema is een auto met een identiteitsprobleem. De type-goedkeuringssticker bij het achterportier waarop in grote letters “Chrysler Group LLC” prijkt, maakt meteen duidelijk dat Lancia het ook niet nodig vindt om daar heel moeilijk over te doen. Het betreft hier de nieuwe Chrysler 300 met een Lancia badge. Niets meer en niets minder. Het resultaat van het huwelijk tussen de Fiat Group en Chrysler. Voor Lancia een noodzakelijke stap om in Europa te overleven als merk en het publiek klaar te stomen voor de komst van meer grote Lancia’s. Een Amerikaan in een Italiaans maatpak? Testauto.nl kreeg drie dagen de tijd om hierover een oordeel te vellen.

    lanciathema_interieur_2Emoties

    Aha! Emoties. Dus toch een Italiaanse auto, zie ik je denken. Het ligt een tikje anders. De Lancia is zonder meer een imposante verschijning met zijn langgerekte en gestroomlijnd aandoend uiterlijk, zeker in combinatie met de monsterachtige twintig inch velgen, de enorme grille (de voorzijde van de motorkap scoorde bij de NCAP-test 0 punten op voetgangersveiligheid) en de roffel van de Pentastar V6 benzinemotor. Van Italiaanse styling is in ieder geval aan de buitenzijde weinig terug te vinden.

    lanciathema_2
    Feit blijft dat ik glimlachend in deze auto stap. En zo kom ik er ook weer uit. Het –stereotiepe– Amerikaanse plastic is vervangen door Italiaans Poltrona Frau leder met contrasterende stiksels, op zowel dashboard als stoelen. Lancia heeft een paar plekjes gemist, getuige het goedkope alu-look kunststof rond de stuurkolom en het harde plastic om het infotainmentsysteem met zijn enorme 8,4 inch scherm. Dit zijn wel puntjes als je wilt concurreren met Audi of BMW. Voor Lancia draait het op dit moment echter om één ding: overleven.

    Schizofreen

    Het dubbele gevoel blijf je altijd een beetje houden tijdens het rijden. Een Lancia is eigenzinnig, op en top Italiaans en qua stijl direct herkenbaar. Dit geldt voor de Thema niet. Het is echter wel een plezierige auto om te rijden. En door de speciaal voor de Europese markt gemonteerde stijvere schokdempers en versterkte stabilisatorstangen geldt dit ook voor het bochtenwerk. De ophanging filtert veel, maar geeft nog voldoende door om het gevoel met de weg te houden. De geluidsisolatie is goed, maar zorgt ervoor dat je zo nu en dan de neiging krijgt om het gas flink in te trappen om weer even het gevoel te krijgen dat je rijdt. In dat opzicht bedient de Thema je vervolgens op je wenken. Na een kleine vertraging van de automaat word je in je stoel gedrukt en hoor je de karakteristieke middentonen van de V6 maar al te goed. En komt die glimlach ook meteen weer terug. Pas bij snelheden boven de 220 kilometer per uur is de fut eruit en wordt de besturing indirect en licht. Leuk detail is dat de Eco-indicator op het dashboard ook bij die snelheid nog oplicht zodra je het gas even loslaat. Geeft je toch even een goed gevoel.

    lanciathema_motor_1

    Het enige echt negatieve dat opvalt, is dat je niet in je stoel zit, maar erop. De zijdelingse steun is matig en de lengte van de zitting is onvoldoende. Dit moet echt beter in een auto van dit kaliber.

    Ruimte

    De Thema is ruim, waardoor je voorin echt als een vorst zit. Achterin valt de ruimte toch iets tegen. Het gedrongen uiterlijk wreekt zich hier niet in de beenruimte, die uitstekend is, maar in de beperkte hoofdruimte. Ook het panoramadak in onze testauto, dat weliswaar zorgt voor een extra ruimtelijk gevoel, slokt een paar centimeter hoofdruimte op.

    lanciathema_3Techniek

    Lancia heeft met de Thema voor het eerst in drie decennia weer een model met achterwielaandrijving in het gamma. De Thema is verkrijgbaar in twee 3.0 liter V6 common rail dieselversies, met respectievelijk 190 en 240 pk (en een koppel van 440 / 550 Nm), en is dan uitgerust met een 5-traps automaat. De enige benzineversie, de 3.6 liter V6 met 286 pk (340 Nm) waar wij mee reden, is voorzien van een nieuwe 8-traps automaat die ook door Audi en BMW wordt toegepast. Met een rijklaar gewicht van 1.776 kg blijft de Thema in lijn met vergelijkbaar gemotoriseerde concurrenten.

    lanciathema_5

    Prijs

    De prijzen voor de Lancia Thema starten bij € 53.500 voor de 3.6 V6 in Gold uitvoering. Dieselen kan vanaf € 56.500. Voor dit geld heb je een redelijk compleet uitgeruste auto, maar bijvoorbeeld niet het met leder overtrokken dashboard, regensensoren of ingebouwde navigatie. Voor de rijkst uitgeruste Executive versie ben je minimaal € 10.000 meer kwijt. Inclusief extra’s als speciale lak, panoramadak, een veiligheidspakket inclusief adaptieve cruise control, botswaarschuwing, dode hoek detectie en achteruitrijcamera komt de prijs van het door ons gereden exemplaar op € 69.280.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel: D
    Cilinderinhoud: 3.604 cm3
    Cilinders: 6
    Kleppen per cilinder: 4
    Max. vermogen: 286 pk bij 6.350 tpm
    Max. koppel: 340 Nm bij 4.650 tpm
    Acceleratie 0 – 100 km/h: 7,7 s
    Topsnelheid: 240 km/h
    Transmissie: 8 traps automatische transmissie
    Gewicht: 1.776 kilogram
    Prijs basisuitvoering: € 53.500
    Prijs testauto: € 69.280

    Plus
    + Uitstraling: minder anoniem dan de concurrentie
    + Potente motor
    + Gebruikte interieurmaterialen
    + Ruim en comfortabel
    + Complete uitrusting

    Min
    + Vlakke stoelen met onvoldoende zijdelingse steun
    + Ontsierende kunststof details in verder bijzonder fraai interieur
    + Schizofreen karakter: Amerikaanse body, Italiaans interieur, Duitse dagrijverlichting

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBlazen zonder turbo met de Porsche 911 GTS 997
    Next Article Autotest Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?