Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest: In de Lexus CT 200h kom je volledig tot rust

    Auto 29-06-20182 reacties

    Er zijn genoeg dingen die het dagelijkse leven van de gemiddelde filerijder al hectisch genoeg maken. Voor wie daar even aan wil ontsnappen, zou de dokter best eens een rit in een Lexus CT200h kunnen voorschrijven. In allerlei opzichten moedigt deze onlangs opgefriste premium hatchback je namelijk aan om het even wat kalmer aan te doen.

    Door: Jules van der Leeuw

    Qua uiterlijk viel er eigenlijk nooit veel te klagen over de CT200h. In tegenstelling tot zijn technisch zeer verwante broers -de Toyota Prius en Auris, die we eerder hebben getest- was het glas minstens halfvol als we het over het design praten. Maar onlangs kreeg de CT200h wat ons betreft een van de best geslaagde facelifts van de afgelopen jaren. Dankzij een verse, trapeziumvormige Lexus-grill, sexy achterlichtunits en nieuw infotainmentsysteem staat hier ineens een hatchback met een strak, zelfverzekerd smoelwerk.

    Dat nieuwe, agressievere design is echter niet doorgesijpeld in het interieur. En dat is maar goed ook: de binnenkant van de Lexus was altijd al voor het segment hoogwaardig. Nog altijd is deze Lexus een geloofwaardig Japans premium alternatief voor de (voornamelijk Duitse) concurrentie.

    Verwennerij

    Dit is niet zomaar Toyota-kloon, maar een auto die je ogen en handen verwent met prima materialen. Aan het infotainmentsysteem, dat je bedient met de veelbesproken ‘Lexus-muis’, moet je even wennen. En dan de spraakgestuurde navigatie: in aparte segmenten moet je achtereenvolgens (en foutloos) de stad, de straat en vervolgens het te prefereren huisnummer ingeven. In deze Lexus vergt dat wat tijd en gewenning.

    Ongeacht welke versie je bestelt, Lexus voorziet de CT200h van dezelfde hybride aandrijflijn: een 99 pk sterke viercilinder samen met een elektromotor (82 pk). Na een ingewikkelde rekensom leidt dat tot een systeemvermogen van 136 pk. Na jaren van ontwikkeling en verfijning is het niet verrassend dat dit hybride systeem in de Lexus een naadloze samenwerking biedt van brandstof en stroom. Snel voelt de auto nooit aan, krachtig genoeg is hij wel. De trekkracht is bovendien aanwezig wanneer je daarom vraagt: invoegen en inhalen tot 130 km/u is nooit een probleem.

    Souplesse en rust

    Gedoseerd accelereren, dat vraagt deze Lexus van je. Vooral dan blinkt deze aandrijflijn uit in souplesse en rust. De krachtbronnen zijn gekoppeld aan een CVT-bak, een continu variabele transmissie die de juiste versnelling zoekt bij de stand van je rechtervoet. Je krijgt de indruk dat deze aandrijflijn via een heel sterk elastiek met de voorwielen is verbonden.

    De gang zit er wel in, maar de voorwaartse versnelling voelt nooit urgent of onmiddellijk. Het toerental blijft daarbij constant, terwijl de naald van de snelheidsmeter gestaag klimt. Doe jezelf een plezier en ga niet volgas geven. Je gaat weliswaar iets harder, maar de benzinemotor gaat dan inspiratieloos brullen en brommen. Deze aandrijflijn leent zich nou eenmaal niet voor uitgesproken sportief rijden.

    En dat is prima. Deze CT200h onderstreept precies datgene waar hij voor bedoeld is: geleidelijk rijden. De hybride gunt je de tijd om in alle rust op gemoedelijke snelheden je minimaal bij het rijden te betrekken. En hoe langer en geleidelijker je afremt, hoe meer jus er terug in de accu’s terugvloeit. En dat voel je in je portemonnee: bij deze rijstijl komt een verbruik van 1 op 20 dichtbij de fabrieksopgave. Behoedzaam rijden betaalt zich dus letterlijk uit. Vooral in de stad, wanneer je zoveel mogelijk elektrisch rijdt, is de auto fluisterstil en daardoor zeer comfortabel. Deze CT200h jut niet op, hij kalmeert.

    Dankzij de gunstige bijtelling had de Lexus CT200h in zijn eerste productiejaren de wind in de rug. Nu dat fiscale feestje voorbij is, moet hij de koper overtuigen op basis van zijn uiterlijk, rijkwaliteiten, interieur en overall kostenplaatje. De vraag is echter wel wanneer de nieuwe Toyota Prius ook de komst van een volledig nieuwe CT200h inluidt. Maar op basis van onze rustgevende ervaringen kan deze opgefriste premium hybride nog zeker een paar jaar mee.

    Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line

    Motor: 1.8 benzinemotor (99 pk) + elektromotor (permanente magneet, 82 pk)
    Vermogen: 136 pk (systeemvermogen)
    Koppel: 207 nm
    Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
    Aandrijving: Voorwiel
    Topsnelheid: 180 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,3 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.385 kilo
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
    CO2-uitstoot: 94 g/km (fabrieksopgave)
    Energielabel: A
    Basisprijs (rijklaar): 29.895 euro
    Prijs geteste uitvoering: 40.195 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous Article6 Tips waardoor motorrijden nóg veiliger én leuker wordt!
    Next Article Alpine brengt A110 Pure en Légende mee naar Concours D’elegance

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Gerard on 30-06-2018 22:07

      Maak op fit moment rondreis in Noorwegen en daar gedraagt de Lexus zich ook ook voorbeeldig. Zowel op de bekende grindwegen als in de bergen rijdt deze voortreffelijk waarbij ik gemiddeld 23,5 km haal op 1 liter benzine.
      Een genot om in te rijden kn fit wijdse land.

      Reply
      • Jules on 05-07-2018 07:29

        Prachtig, Noorwegen. Wat een prachtige wegen heeft men daar aangelegd. Geniet van je roadtrip en van de Lexus!

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?