Er zijn genoeg dingen die het dagelijkse leven van de gemiddelde filerijder al hectisch genoeg maken. Voor wie daar even aan wil ontsnappen, zou de dokter best eens een rit in een Lexus CT200h kunnen voorschrijven. In allerlei opzichten moedigt deze onlangs opgefriste premium hatchback je namelijk aan om het even wat kalmer aan te doen.

Door: Jules van der Leeuw

Qua uiterlijk viel er eigenlijk nooit veel te klagen over de CT200h. In tegenstelling tot zijn technisch zeer verwante broers -de Toyota Prius en Auris, die we eerder hebben getest- was het glas minstens halfvol als we het over het design praten. Maar onlangs kreeg de CT200h wat ons betreft een van de best geslaagde facelifts van de afgelopen jaren. Dankzij een verse, trapeziumvormige Lexus-grill, sexy achterlichtunits en nieuw infotainmentsysteem staat hier ineens een hatchback met een strak, zelfverzekerd smoelwerk.

Dat nieuwe, agressievere design is echter niet doorgesijpeld in het interieur. En dat is maar goed ook: de binnenkant van de Lexus was altijd al voor het segment hoogwaardig. Nog altijd is deze Lexus een geloofwaardig Japans premium alternatief voor de (voornamelijk Duitse) concurrentie.

Verwennerij

Dit is niet zomaar Toyota-kloon, maar een auto die je ogen en handen verwent met prima materialen. Aan het infotainmentsysteem, dat je bedient met de veelbesproken ‘Lexus-muis’, moet je even wennen. En dan de spraakgestuurde navigatie: in aparte segmenten moet je achtereenvolgens (en foutloos) de stad, de straat en vervolgens het te prefereren huisnummer ingeven. In deze Lexus vergt dat wat tijd en gewenning.

Ongeacht welke versie je bestelt, Lexus voorziet de CT200h van dezelfde hybride aandrijflijn: een 99 pk sterke viercilinder samen met een elektromotor (82 pk). Na een ingewikkelde rekensom leidt dat tot een systeemvermogen van 136 pk. Na jaren van ontwikkeling en verfijning is het niet verrassend dat dit hybride systeem in de Lexus een naadloze samenwerking biedt van brandstof en stroom. Snel voelt de auto nooit aan, krachtig genoeg is hij wel. De trekkracht is bovendien aanwezig wanneer je daarom vraagt: invoegen en inhalen tot 130 km/u is nooit een probleem.

Souplesse en rust

Gedoseerd accelereren, dat vraagt deze Lexus van je. Vooral dan blinkt deze aandrijflijn uit in souplesse en rust. De krachtbronnen zijn gekoppeld aan een CVT-bak, een continu variabele transmissie die de juiste versnelling zoekt bij de stand van je rechtervoet. Je krijgt de indruk dat deze aandrijflijn via een heel sterk elastiek met de voorwielen is verbonden.

De gang zit er wel in, maar de voorwaartse versnelling voelt nooit urgent of onmiddellijk. Het toerental blijft daarbij constant, terwijl de naald van de snelheidsmeter gestaag klimt. Doe jezelf een plezier en ga niet volgas geven. Je gaat weliswaar iets harder, maar de benzinemotor gaat dan inspiratieloos brullen en brommen. Deze aandrijflijn leent zich nou eenmaal niet voor uitgesproken sportief rijden.

En dat is prima. Deze CT200h onderstreept precies datgene waar hij voor bedoeld is: geleidelijk rijden. De hybride gunt je de tijd om in alle rust op gemoedelijke snelheden je minimaal bij het rijden te betrekken. En hoe langer en geleidelijker je afremt, hoe meer jus er terug in de accu’s terugvloeit. En dat voel je in je portemonnee: bij deze rijstijl komt een verbruik van 1 op 20 dichtbij de fabrieksopgave. Behoedzaam rijden betaalt zich dus letterlijk uit. Vooral in de stad, wanneer je zoveel mogelijk elektrisch rijdt, is de auto fluisterstil en daardoor zeer comfortabel. Deze CT200h jut niet op, hij kalmeert.

Dankzij de gunstige bijtelling had de Lexus CT200h in zijn eerste productiejaren de wind in de rug. Nu dat fiscale feestje voorbij is, moet hij de koper overtuigen op basis van zijn uiterlijk, rijkwaliteiten, interieur en overall kostenplaatje. De vraag is echter wel wanneer de nieuwe Toyota Prius ook de komst van een volledig nieuwe CT200h inluidt. Maar op basis van onze rustgevende ervaringen kan deze opgefriste premium hybride nog zeker een paar jaar mee.

Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line

Motor: 1.8 benzinemotor (99 pk) + elektromotor (permanente magneet, 82 pk)
Vermogen: 136 pk (systeemvermogen)
Koppel: 207 nm
Transmissie: Continu Variabele Transmissie (CVT)
Aandrijving: Voorwiel
Topsnelheid: 180 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,3 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.385 kilo
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
CO2-uitstoot: 94 g/km (fabrieksopgave)
Energielabel: A
Basisprijs (rijklaar): 29.895 euro
Prijs geteste uitvoering: 40.195 euro

Deel.

Over de schrijver

Driving-Dutchman

Cars, Bikes and Life. Auto-en motornieuws, gave reviews met (ont)spannende video’s en mooie foto’s van auto’s en motorfietsen. Driving-Dutchman is er voor mannen en vrouwen die van auto’s, motoren, lifestyle en techniek houden en hier graag meer over willen lezen.

2 reacties

  1. Maak op fit moment rondreis in Noorwegen en daar gedraagt de Lexus zich ook ook voorbeeldig. Zowel op de bekende grindwegen als in de bergen rijdt deze voortreffelijk waarbij ik gemiddeld 23,5 km haal op 1 liter benzine.
    Een genot om in te rijden kn fit wijdse land.

Laat een reactie na: