Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Lexus GS 450h F Sport Line

    Auto Elektrisch 29-08-2012Geen reacties

    Lexus heeft een naam hoog te houden als het over innovaties op het gebied van hybride motoren gaat. Het relatief jonge merk, dat in 1989 ontstond als een luxedivisie van Toyota, stelt zich als doel om hét premium hybride automerk te zijn.

    Lexus GS 450h 01 Driving-DutchmanDe Lexus GS is inmiddels toe aan de vierde generatie. Sinds 2006 is de GS als hybride leverbaar. De huidige GS werd in augustus 2011 gepresenteerd en maakt deel uit van het initiatief om de concurrentie met de Duitse luxemerken beter aan te kunnen. Lexus claimt legio verbeteringen ten opzichte van de vorige generatie. We kregen een week de tijd om de proef op de som te nemen.

    Lexus GS 450h 02 Driving-DutchmanUitstraling

    De F Sport Line maakt direct indruk. Met 19-inch antraciet lichtmetaal, spoiler, diffuser, afwijkende voorbumper en grille staat er geen anonieme Japanner klaar. Zou het dan toch? Moet ik mijn vooroordeel dat Japanse auto’s in het luxesegment vaak een imagoprobleem hebben, dan toch gaan bijstellen?

    Interieur

    Na het instappen neem ik plaats op de beste autostoelen waarop ik ooit gezeten heb. Bekleed met rood leer voorzien van diamantvormige perforaties en contraststiksels dwingen ze die gedachte wellicht snel op, maar door de 16-voudige verstelbaarheid moet je het wel heel bont maken, wil je niet de perfecte zitpositie kunnen vinden. Wat valt verder op in het interieur? In ieder geval het gigantische 12,3 inch breedbeeld multimedia display, dat bediend wordt met een controller die nog het meeste weg heeft van een computermuis. Hoewel de bediening went, blijft de draai- en drukbediening van de concurrentie intuïtiever, en stelt die je beter in staat om het scherm te bedienen zonder er voortdurend naar te kijken.

    Lexus GS 450h 03 Driving-DutchmanHet met leer afgewerkte dashboard en het analoge klokje geven rust tussen al het digitale geweld. Met de interieurkwaliteit is bijzonder weinig mis, afgezien van de wat lomp uitgevallen knop waarmee het dashboardkastje kan worden geopend.

    Ruimte

    De beenruimte achterin is meer dan voldoende. De hoofdruimte is wel wat beperkt. Mensen boven 1,85 meter raken met hun kruin het dak. De bagageruimte meet 482 liter, aanzienlijk groter dan de vorige generatie GS (330 liter). Dit is bereikt door de batterijen voor de aandrijving van de elektromotor verticaal achter de achterbank te plaatsen. De consequentie is wel dat deze niet neerklapbaar is. Het bagagevolume blijft ondanks deze innovatie nog steeds wat achter bij dat van de Duitse concurrentie: 520 liter voor de BMW 5-serie, respectievelijk 530 en 540 voor Audi A6 en Mercedes-Benz E-klasse.

    Lexus GS 450h 04 Driving-DutchmanRijstanden
    Het rijgedrag van de Lexus is met een draaiknop te wijzigen. Gasrespons, schakel- en stuurgedrag en beschikbaar motorvermogen worden aangepast bij keuze van een van de standen Eco, Normaal, Sport S en Sport S+. In de laatste stand wordt ook de demping van het onderstel verstevigd. De GS 450h heeft een (variant op een) Continu Variabele Transmissie (CVT). Zonder op de technische details in te gaan, is het belangrijkste kenmerk hiervan een rustig rijgedrag en het haast onmerkbare schakelen. Het is mogelijk om zelf te schakelen met stuurwielflippers of pook, maar de automaat schakelt zo perfect, dat ik dit al na korte tijd voor gezien heb gehouden.

    Elektrisch rijden

    Tot een snelheid van 64 kilometer per uur kun je 100% elektrisch rijden in de GS. Als je maar even het gaspedaal iets te snel of diep indrukt, dan springt direct de verbrandingsmotor bij ongeacht de gekozen rijstand. Het zou fijn zijn als je dit als bestuurder iets meer zou kunnen controleren. De EV-knop biedt hiervoor geen uitkomst, want deze zorgt weliswaar voor een waarschuwing bij het inschakelen van de verbrandingsmotor, maar voorkomt het niet.

    Lexus GS 450h 05 Driving-DutchmanWegligging

    De Lexus ligt als een blok op de weg en bij het selecteren van de Sport S+ stand geeft de auto me ook daadwerkelijk het gevoel dat alles gericht is op sportief rijgedrag. De elektronisch beperkte topsnelheid van 250 kilometer per uur bereik je haast ongemerkt, mede omdat de CVT ervoor zorgt dat het toerental bij plankgas constant op 6.000 toeren blijft. Op het moment dat de begrenzer ingrijpt, besef je met pijn in het hart dat de auto nog zoveel overheeft.

    Brandstofverbruik

    Het brandstofverbruik is, afgezien van de test op snelheid bij onze Oosterburen, zeer competitief. Een verbruik van 7,8 liter per 100 km of zelfs iets daaronder is haalbaar (1:12,5).

    Lexus GS 450h 06 Driving-DutchmanPremium maar anoniem

    Kunnen we concluderen dat Lexus haar doelstelling om het premium hybride automerk te zijn, met een imago van superieure kwaliteit en innovatie in combinatie met maatschappelijk verantwoorde keuzes, met de GS haalt? Qua rijgedrag: absoluut. De verschillende rijstanden veranderen het karakter van de auto daadwerkelijk en de Lexus haalt indrukwekkende verbruikscijfers. Qua uiterlijk: gedeeltelijk. De voorzijde heeft onmiskenbaar het krachtige Lexus gezicht. Met de –toch weer– anonieme achterzijde zijn we minder gelukkig. De lichtunits doen denken aan BMW, de belijning heeft iets van een Volkswagen Jetta. Over interieur, comfort en kwaliteit van gebruikte materialen kunnen we kort zijn: top in zijn klasse. Wel is bij snelheden boven 200 kilometer per uur sprake van storend windgeruis bij de B-stijlen. Bij bijvoorbeeld de Lancia Thema, een auto in dezelfde klasse, viel ons dit minder op.

    Valide Alternatief

    De Lexus GS 450h is een meer dan valide alternatief voor de zwaardere benzine- en dieselvarianten van de Duitse concurrentie. Het ontbreken van een krachtige en zuinige diesel in de GS-range betekent wel dat het marktaandeel in de Nederlandse markt beperkt zal blijven. Tot nu toe heeft Lexus in Nederland ongeveer 100 exemplaren verkocht, waarvan een kwart F Sport Line modellen. Geruchten gaan dat Lexus overweegt om in 2013 een dieselversie te introduceren. Importeur Louwman & Parqui kon hierover nog niets bevestigen. Gezien de ervaringen met de hybrideversie kunnen we het alleen maar toejuichen.

    Bekijk meer foto’s van de Lexus GS 450h F Sport Line op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/25% (20% tot 1 juli 2012)
    Gem. verbruik: 6,2 l/100 km
    CO2 uitstoot: 185,1 gr/km
    Cilinderinhoud: 3.456 cc
    Cilinders: V6
    Max. vermogen: 254 kW/ 345 pk bij 6.000 tpm (gecombineerd)
    Max. koppel: 352 Nm bij 4.500 tpm (benzine) / 275 Nm (elektrisch)
    Acceleratie 0-100 km/h: 5,9 s
    Topsnelheid: 250 km/h (elektronisch begrensd)
    Transmissie: Traploze CVT automaat met 6 versnellingen
    Gewicht: 1.800 kg
    Prijs basisversie: € 62.750
    Prijs gereden uitvoering: € 92.903

    Plus
    + Zitcomfort en -positie
    + Wegligging
    + Versnellingsbak
    + Brandstofverbruik

    Min
    – Hoofdruimte achterpassagiers
    – Achterbank niet neerklapbaar
    – Verbrandingsmotor slaat snel aan
    – Opvallend veel windgeruis boven 200 kilometer per uur

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack
    Next Article Autotest Volvo V40 T3 Kinetic

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?