Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Autotest Mazda6 Sportbreak 2.0 165 pk 6MT GT-M

    Auto 02-01-2013Geen reacties

    Vanaf bijna 29.000 euro in een flinke stationwagen met een stoere uitstraling rijden? Het kan met de Mazda6 Sportbreak. De nieuwe Mazda6 Sportbreak is, zeker in het wit met donker getinte ramen, een imposante verschijning. Sportief, zakelijk en stoer.

    Voor mij persoonlijk is de Mazda6 Sportbreak op dit moment één van de mooiste stationwagens. Mijn eerste gedachte bij het zien van de auto was “daar wil ik wel in gezien worden”. Een imposante neus, mooie lijnen die op sommige punten aan Infiniti doen denken, en een scherp schuin aflopende achterkant. De tweede gedachte kwam in me op tijdens het rijden: “hmmm, helemaal niet verkeerd.” Ik kreeg tijdens het rijden met de Sportbreak een rustgevend gevoel, en dat zegt in mijn optiek iets over de status die een auto richting zijn omgeving uitstraalt.

    Mazda6-Sportbreak-2.0-165-pk-6MT-GT-M_01Motor en versnellingsbak

    De 6 Sportbreak is er met drie benzinemotoren met 145, 165 en 192 pk en twee diesels met 150 en 175 pk. Wij reden met de 165 pk-versie met handgeschakelde zesversnellingsbak. Het is verbazingwekkend hoe schakellui er met deze auto gereden kan worden. Veertig kilometer per uur in de vierde versnelling is bijvoorbeeld geen enkel probleem.

    De Mazda geeft geen verkeerde kik als je bij die snelheid en in die versnelling gas geeft. Alle motoren, behalve de 145 pk-versie, zijn te combineren met een zestraps automatische versnellingsbak. Deze versnellingsbak is, net als de handgeschakelde transmissie in twee uitvoeringen leverbaar. De ene bak kan een motorkoppel tot 270 Nm aan, de andere is verstevigd en kan tot 460 Nm hebben. De GT-M met automatische transmissie is zowel bij de Sedan als de Sportbreak uitgerust met schakelpaddles achter het stuurwiel.

    Interieur

    Binnenin de Sportbreak ziet alles er zakelijk en netjes opgeruimd uit. Het dashboard is overzichtelijk en alle instrumenten zijn goed bereikbaar. Boordcomputer, audio, telefoon en navigatie kunnen voor het overgrote deel ook met de centrale stuureenheid in de middenconsole bediend worden. Voor en achterin zit je als een vorst. Hoewel de Mazda6 Sportbreak iets langer is dan de BMW 3-Serie Touring (1.440 kilo), Peugeot 508 SW (1.405 kilo) en Hyundai i40 Wagon (1.394 kilo), is het met 1.295 kilo desondanks de lichtste.

    De Mazda6 Sportbreak is een prima reisauto. De stoelen met lederen bekleding zijn elektrisch verstelbaar en een goede zitpositie is snel gevonden. De rugleuning geeft goede steun aan kleinere personen, maar ook voldoende ruimte voor mensen met een steviger postuur.

    Mazda6-Sportbreak-2.0-165-pk-6MT-GT-M_09Genieten

    Rijden met de Mazda6 Sportbreak is genieten. Door het hoge koppel over een breed toerengebied, hoef je maar weinig te schakelen. Je hebt het gevoel dat je in een degelijke en veilige auto rijdt. Mazda introduceert op de Sportbreak een aantal veiligheidstechnologieën onder de naam ‘i-Activsense’. De techniek helpt de bestuurder bij het herkennen van gevaren, vermijden en verminderen van de gevolgen van een aanrijding. i-Activsense gebruikt detectieapparaten zoals radarsensoren en camera’s.

    i-Eloop

    Ondanks het Skyactive-concept, heeft Mazda de Sportbreak met benzinemotor na 1 januari jongstleden niet in de 20 procent bijtellingscategorie weten te houden. Volgens pr-manager Jur Raatjes van Mazda Motor Nederland vallen alle sedan diesels met 150 pk sinds 1 januari jongstleden wél in de 20 procent bijtellingscategorie. “Bovendien hebben alle versies en modellen van de Mazda6 een A-label. Met uitzondering van de Sportbreak diesel automaat, die heeft een B-label.”

    Mazda6-Sportbreak-2.0-165-pk-6MT-GT-M_08Om de auto toch zo zuinig mogelijk te krijgen, introduceert Mazda op de Sportbreak i-Eloop. Een systeem dat energie regenereert tijdens het remmen en als het gas losgelaten wordt. De teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een condensator. Met de opgeslagen energie kan onder andere de airco blijven draaien als de motor is uitgeschakeld.

    Uitlaatgeluid

    Na de koude start produceert de Mazda6, net als de CX-5, kortstondig een geluid dat lijkt op een lekke uitlaat. Mazda geeft hiervoor de volgende verklaring. “De schadelijkste uitlaatgassen ontstaan tijdens het opwarmen van de motor. Deze cyclus wordt meegenomen bij de emissietesten die de CO2- uitstoot bepalen. Om de efficiëntie van de katalysator tijdens de opwarmfase zo optimaal mogelijk te maken, moet deze zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur zijn. Het ontstekingstijdstip, de kleptiming en het toerental worden zodanig aangepast dat de uitlaatgastemperatuur hoger wordt. Door deze aanpassingen zal de uitlaatgasstroom tijdens het opwarmen een ander geluid produceren dan onze andere modellen.”

    Mazda6-Sportbreak-2.0-165-pk-6MT-GT-M_07Conclusie

    In de Mazda6 Sportbreak is de twee liter motor goed hoorbaar, maar zonder storend te worden. Omdat er in de Sportbreak zo schakellui gereden kan worden, is het motorgeluid vooral hoorbaar bij lagere toerentallen. De witte stationwagen met donkere accenten en privacy glas is een ware nekkendraaier. De Sportbreak mag echt gezien worden. Een minpuntje is de chromen afwerkrand met scherpe punt boven de voorportierramen. Als je uitstapt en de deur dichtgooit, blijft de sierlijst regelmatig aan je kleding hangen. Dit hebben we bij andere auto’s niet eerder meegemaakt.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel: A
    CO2 uitstoot: 136 g/km
    Cilinderinhoud: 1.998 cc
    Cilinders: 4
    Max. vermogen: 121 kW/165 pk bij 6.000 tpm
    Max. koppel: 210 Nm bij 4.000 tpm
    Acceleratie 0–100 km/h: 9,1 sec.
    Topsnelheid: 214 km/h
    Transmissie: 6 v., handgeschakeld
    Gewicht: 1.295 kg
    Prijs gereden uitvoering: € 36.490
    Gereden testkilometers: 550 kilometer

    Plus
    + Uitstraling
    + Hoog koppel over breed toerengebied

    Min
    – Scherpe punt aan sierlijst boven portierraam
    – Motorgeluid

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleIntroductie Audi A3 Sportback modeljaar 2013
    Next Article Autotest Renault Clio Energy dCi 90 Stop en Start Dynamique

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?