Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman
    By Rob Blom

    Autotest Mercedes-Benz A, met de klasse van een S

    Auto 23-10-2018No Comments

    De titel van dit artikel geeft al veel geheimen prijs, maar nobody is perfect. Zelfs een Mercedes-Benz niet. Ik reed met de nieuwe A 250 vol opties en lekkers.

    De meningen over het uiterlijk van de nieuwe A lopen uiteen. Persoonlijk vind ik ‘m stoerder geworden. Plattere, vierkantere en vooral modernere koplampen, strakke rechtere lijnen op de flanken en een iets bollere kont. De wijzigingen zijn detaillistisch, maar duidelijk zichtbaar. De ‘kleine’ Mercedes is een beetje een hot hatch geworden en daar is niets mis mee. Integendeel.

    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman

    Binnenin de nieuwe A zijn de veranderingen ten opzichte van de vorige generatie revolutionairder. Het klassieke dashboard en instrumentenpaneel met twee klokken, een paar meters en uit het dashboard omhoog stekende infotainmentscherm hebben plaats gemaakt voor een Mercedes-Benz User Xperience (MBUX). Het ziet er uit als twee-en-een-halve aan elkaar vastgemaakte tablets met alle klokken en infotainment displays.

    MBUX

    MBUX heeft talloze handigheden zoals het spraakbesturingssysteem dat natuurlijke taal verstaat en laat zich oproepen door in de auto ‘hey’ of ‘hallo’ Mercedes” te zeggen. De eerste indruk van het systeem is ok, je kunt er onder andere audio, telefoon, navigatie en de stoelverwarming mee bedienen. Toch is het systeem niet helemaal feilloos. Tijdens een rit met mijn spraakgrage tienjarige dochter reageerde het systeem diverse keren op haar stem, terwijl ze echt niet hey of hallo Mercedes zei.

    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman

    Gaaf is MBUX’s vermogen om te ‘leren’ dankzij kunstmatige intelligentie. Je kunt het systeem geheel naar eigen wens personaliseren en het past zich aan de gebruiker aan. Mercedes probeert met dit systeem een ‘emotionele koppeling’ tussen de auto, jou en de overige inzittenden te creëren.

    Interieur

    De rest van het A-interieur ziet er zoals gewoonlijk fantastisch uit, helemaal met het lederen interieur in mijn persauto. Mercedes-Benz heeft de puntjes op de i nog scherper en beter gemaakt. Wel is het even opletten bij het openen van het royale panoramadak. De schakelaar ervan zit in het plafond naast die van de S.O.S. emergency knop. De eerste keer dat ik het dak opende, had ik dus bijna de alarmcentrale aan de lijn.

    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman
    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman
    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman
    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman
    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman
    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman

    Hoewel de eerste A-klasse van de nieuwe generatie al een perfect onderstel had, heeft Mercedes de nieuwe toch weer weten te verbeteren. Het is verbazend hoe een fabrikant een compacte auto in het C-segment nagenoeg precies zo aan kan laten voelen als een grote in het D- of zelfs E-segment. De demping is subliem, en zo ook zijn stuurgedrag. De auto reageert neutraal, maar toch scherp op stuurbewegingen. Het onderstel is soepel, zonder zacht te zijn en het weggedrag tikt perfectionisme aan. De bodemspeling van de A is echter relatief klein, waardoor je bij drempels regelmatig met je skidplate de straat aantikt.

    Bommetje

    Mercedes-Benz claimt tot de veiligste automerken ter wereld te behoren. Zo zit er standaard een mini-brandblusinstallatie onder de motorkap. Ook zit de Mercedes vol met actieve en passieve veiligheids- en rijhulpsystemen, waarvan de actieve spoorassistent overigens vrij bruusk ingrijpt als je geen richting aangeeft en witte lijnen overschrijdt. Er wordt dan vrij stevig geremd aan een zijde om de auto weer op het rechte pad te krijgen. Heel veilig, maar de eerste paar keren zeker wel even wennen en schrikken.

    Autotest Mercedes-Benz A met de klasse van een S Driving-Dutchman

    Motorisch is de Benz ook weer helemaal tip top voor elkaar. De A 250 hoor je binnenin de auto nauwelijks. De automatische versnellingsbak schakelt naadloos waardoor de combinatie voor een soepel en relaxed rijgedrag zorgt. Mijn A-klasse had 224 pk onder de kap, waardoor de auto lekker fel en snel is. Zeker wanneer je de Sportstand inschakelt, verandert de kleine Benz in een hitsig bommetje die de naam Hot Hatch zeker mag dragen.

    Conclusie

    Mercedes-Benz heeft met de nieuwe A-klasse weer flink wat puntjes op de i weten te zetten. Het nieuwe dashboard met MBUX systeem maakt de auto van binnen hypermodern en toont aan dat je met Mercedes voor de toekomst voorbereid bent.

    Mercedes-Benz A-Klasse A 250

    Motor: 1.991 cc viercilinder benzine
    Vermogen: 224 pk bij 5.500 tpm
    Koppel: 350 Nm bij 1.800 tpm
    Transmissie: 7 v., aut. met dubbele koppeling
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 250 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 6,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.520 kilogram
    CO2-uitstoot: 141 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 30.687,- euro*
    Prijs testauto: 62.956,- euro*

    *consumentenadviesprijs inclusief BTW en BPM

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDeze coole gadgets zijn handig en kan je in iedere auto gebruiken!
    Next Article Rijtest Renault Grand Scénic met nieuwe 1.3 turbo benzinemotor

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?