Als je zegt dat je een SUV hebt, slaat niemand meer steil achterover; groot en luxe mag weer. In 2011 kwam de Evoque, een gekrompen 40 duizend euro kostende SUV voor mensen die wél een Range Rover wensten, maar geen ton uit wilden geven. Omdat de stap van 40 naar 100 duizend euro groot is, SUV’s hot zijn én Range Rover auto’s wil verkopen, kwam de Velar, die vanaf 74K op je oprit staat.

Voor dat bedrag geeft Range Rover je bij de Velar altijd vierwielaandrijving en een automatische versnellingsbak (de Evoque is er ook met voorwielaandrijving en handbak). De instappers worden geleverd met een viercilinder diesel- of benzinemotor. Ik reed met de drieliter V6 diesel en er is ook nog een drieliter V6 benzine. Voor ieder wat wils dus.

Range Rover Velar Driving-Dutchman autotest rijtest Minimalistisch en superstrak

De Range Rover Velar is wat mij betreft de mooiste in zijn klasse. Zijn design is zowel buiten als binnen progressief, strak en onderscheidend. De auto straalt klasse uit en iedereen die ik gesproken heb, vindt ‘m mooi. De Velar is gewoon lekker dik en in de auto waan je je in een moderne huiskamer waarin je van alle gemakken bent voorzien. Wat dit betreft, lijkt de Velar veel meer op de oer Range Rover en Range Rover Sport, dan de Evoque.

Het dashboard is, net als de carrosserie strak. Het digitale dashboard geeft met heldere kleuren goed zichtbaar informatie aan zijn berijder. Futuristisch zijn de 10 inch digitale touchscreen infotainment monitor en het display waarop je de rijmodi en klimaatbeheersing in kunt stellen. Met de drie draaiknoppen, bedien je het klimaat in de auto, het volume van het geweldig klinkende Meridian sound systeem (met mogelijkheid tot 22 speakers) en naar wens ook de AWD rijmodi. Vanzelfsprekend zijn bedieningen voor audio, telefoon en cruise control ook op het stuur aanwezig.

Het interieur van de Range Rover Velar is minimalistisch, maar daardoor super strak en modern. Dankzij het mega grote glazen panoramadak lijkt de auto nóg groter en is de sfeer in het interieur ruimtelijk en opwekkend. Zoals je van een Range Rover mag verwachten, zijn de gebruikte materialen premium plus en is de afwerking van de auto perfectionistisch.

Velar de nieuwe station?

Perfectionistisch zijn ook de prestaties van de Velar, hij rijdt als een Range Rover en zoals de Velar eruit ziet: strak. Omdat de carrosserie een stuk lager en een paar honderd kilo lichter is dan die van de godfather, voelt hij meer aan als een stationwagen dan als een grote terreinauto. De Velar voelt dan ook een stuk sportiever aan dan zijn grote broers. Hierdoor zal hij zeer waarschijnlijk ook zeer in de smaak vallen bij verstokte stationwagen rijders.

Dankzij zijn AWD en wagenhoogte-verstelling kun je er wel mee het terrein in, maar hij is er niet echt voor gemaakt. Hoewel de Velar lager is dan zijn ‘terrein’-broers, hoorde ik toch wat windgeruis in de auto. Maar echt een naam mag dit niet dragen. De zescilinder dieselmotor en achttraps automatische versnellingsbak zijn afkomstig uit de hoge Range Rovers. Ze komen in de Velar minimaal net zo goed tot hun recht. Dankzij prima isolatie, is de motor, die toch een enorm pak van 300 pk vermogen en 700 Nm trekkracht levert, nauwelijks hoorbaar. De naadloos schakelende versnellingsbak zorgt voor optimaal comfort. De besturing van de Range is heerlijk, zoals het hoort.

Conclusie

Range Rover heeft voor de Velar vanzelfsprekend alle verkrijgbare luxe en veiligheidssystemen. Ook zijn er overvloedig veel accessoires voor de ‘brug’ tussen de Evoque en oer Range Rover beschikbaar. Je kunt voor 75 duizend euro in een knappe auto rijden, maar je kunt het ook zo gek maken als je wil en pas rond de 140 duizend euro klaar zijn.

Hoe dan ook, de Range Rover Velar is op dit moment in elk geval de excentriekste en meest uitgesproken SUV in zijn klasse. Als je je wil onderscheiden, kun je wat mij betreft niet om ‘m heen. Dankzij de digitale displays, zorgt Range Rover voor nog meer luxe en comfort, waardoor je nóg relaxter onderweg bent en nog meer uitgerust op de plaats van bestemming aankomt. Wil je geen ton aan een auto uitgeven, maar wel een Range Rover rijden? Of ben je op zoek naar een lage(re) SUV? Dan zal een bezoek aan de dealer en een proefrit je waarschijnlijk over de streep trekken.     

Range Rover Velar 3.0 TD6

Merk: Land Rover
Model: Range Rover Velar
Type: 3.0 TD6   
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 2.993 cc V6
Vermogen: 300 pk
Koppel: 700 Nm
Topsnelheid: 241 km/h
0-100: 6,5 seconden
Versnellingsbak: Automatische 8-versnellingsbak
Gewicht: 1.959 kg
Prijs vanaf: 73.800 euro
Prijs gereden model: 134.936 euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: