Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Renault Clio Energy dCi 90 Stop en Start Dynamique

    Auto 24-01-2013No Comments

    Even twijfel ik op het moment dat ik de deuren open met de net ontvangen ‘Renault Handsfree card’. Heeft Renault Nederland me per abuis een Mégane meegegeven? De Clio oogt lang, breed en dik. In niets gelijkend op de wat iele uitstraling van zijn voorganger. Rijdt de Clio ook een klasse groter of blijft het bij uiterlijk vertoon?

    Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 senior vice president van Renault Corporate Design, verdient (in ieder geval deels) de credits voor het geslaagde ontwerp. Uiteraard, smaken verschillen, maar ik heb nog niemand horen zeggen dat ze liever de vorige Clio zagen dan deze. Ook van mij geen klachten over het nieuwe familiegezicht met de dunne grille en het prominente logo.

    Renault-Clio_11Windgeruis
    Bij het accelereren op de oprit van de snelweg besluipt me opnieuw een gevoel van twijfel. Zijn alle portieren en ramen goed gesloten? Binnenin de Clio heb je behoorlijk wat last van windgeruis. Het zal niet de intentie zijn, maar het geluid van de dieselmotor verdwijnt hierdoor zelfs bij een snelheid van 120 kilometer per uur naar de achtergrond.

    Nederlander Laurens van den Acker, sinds 2009 senior vice president van Renault Corporate Design, verdient (in ieder geval deels) de credits voor het geslaagde ontwerp.

    Interieur

    In de meest luxe Dynamique uitvoering is de Clio redelijk rijk uitgerust. Al zijn zaken als automatische airconditioning, licht- en regensensor daarbij niet inbegrepen. Wel een ‘soft-touch’ dashboard dat aangenaam aanvoelt en goed in elkaar zit. Hoewel niet alle componenten volledig naadloos op elkaar aansluiten. De kunststof deurpanelen lijken in eerste instantie uit hetzelfde materiaal opgetrokken. Maar als je ze aanraakt, blijken ze van hard plastic dat hol klinkt en niet solide aanvoelt. De opvallende hoogglans omlijstingen van de centraal geplaatste tablet (zoals Renault het informatiedisplay noemt) en van de deurpanelen zijn stof-, kras- én smaakgevoelig.

    Renault-Clio_03Ruimtelijk gevoel

    In de bestuurdersstoel van de Clio heb ik niet veel te klagen. De zeer schuin geplaatste voorruit en het navenant diepe dashboard zorgen voor een ruimtelijk gevoel. Het optionele glazen panoramadak (695 euro inclusief getinte ramen) draagt hieraan bij. Wat mij betreft een aan te bevelen optie. Maar het staat je natuurlijk vrij om in plaats daarvan te kiezen voor dakstickers in de vorm van een grote verfdruppel.

    De zeer schuin geplaatste voorruit en het navenant diepe dashboard zorgen voor een ruimtelijk gevoel.

    Zitcomfort

    De wangen van rugleuning en zitvlak bieden goede zijdelingse steun. De passagiersstoel is in tegenstelling tot de bestuurdersstoel niet in hoogte verstelbaar. Ben je iets langer dan de gemiddelde Nederlandse man, dan kijk je onherroepelijk tegen de dakrand aan en toucheer je het dak met je kruin. Voor langere ritten zou ook een steviger ondersteuning van de onderrug welkom zijn.

    Renault-Clio_04Praktische bruikbaarheid

    De achterpassagiers kunnen hun benen, ook op de middelste zitplaats, redelijk kwijt. Voor mensen van bovengemiddelde lengte is de hoofdruimte krap. De bagageruimte is goed toegankelijk, heeft geen rare hoekjes of vakjes en biedt 300 liter praktisch bruikbare ruimte. Met neergeklapte achterbank wordt de kofferbak verruimd naar 1.146 liter. Hiermee laat de Clio een belangrijke concurrent als de Volkswagen Polo met 280 respectievelijk 952 liter, achter zich.

    De bagageruimte is goed toegankelijk, heeft geen rare hoekjes of vakjes en biedt 300 liter praktisch bruikbare ruimte.

    Intuïtieve bediening

    Ik heb alle functies voor radio, mediaspeler en navigatie op ‘mijn tablet’ binnen handbereik. De tablet laat zich intuïtief bedienen en reageert snel. Het geheel zorgt voor een opgeruimde middenconsole die niet meer dan de noodzakelijke knoppen bevat. Onze testauto was voorzien van de standaard navigatiefunctionaliteit. We hebben dus de optionele TomTom Live versie niet kunnen testen, maar we concluderen dat het standaard systeem uitstekend werkt. Het biedt een overzicht van zaken als maximumsnelheden, (vaste) snelheidscontroles en points-of-interest. Het pookje achter het stuur voor controle van de audio- en telefoonfuncties vergt weliswaar enige gewenning, maar is dan ook blind te bedienen. Minder intuïtief is de inrichting van de cruise control. Renault heeft hiervoor alle vier de knoppen op het stuur gereserveerd plus een knop naast de bestuurdersstoel om het systeem in en uit te schakelen. Dat had wat handiger gekund, met als bijkomend voordeel dat het stuur dan plaats had kunnen bieden aan de audio- en telefoonfuncties.

    Renault-Clio_14Sportiviteit

    De nieuwe Clio is een auto waarin je de eerste keer dat je instapt direct kunt wegrijden, zonder ook maar een moment te hoeven wennen. De auto koppelt licht, maar toch niet gevoelloos. Ditzelfde geldt voor de besturing. De elektrische stuurbekrachtiging zorgt voor een natuurlijk stuurgevoel, ongeacht de snelheid. De turbodiesel biedt bij 1.750 toeren zijn maximale trekkracht en is krachtig genoeg om de auto prima van zijn plaats te krijgen. De uitstraling van onze in ‘Blanc glacier’ uitgevoerde testauto met dik aangezette diffuser en rood-zwarte zijstootstrips schept echter sportieve verwachtingen, die de motor niet volledig kan waarmaken. De straffe vering past daarentegen wel bij de dynamiek van de Clio en is haast -cliché- atypisch voor een Franse auto. De vijfversnellingsbak schakelt soepel, maar een iets kortere schakelpook zou meer recht doen aan de sportieve aspiraties. Af en toe missen we een zesde versnelling. Wellicht dat de nog te introduceren EDC automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling optimaal is voor deze Clio. Ik kom tot een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 liter diesel per 20 kilometer, zonder er in het bijzonder op te letten. Niet in de buurt van de opgegeven 1 op 29, maar geen slechte waarde.

    Renault-Clio_08Conclusie

    De Clio ziet eruit als een auto uit een hoger segment en gedraagt zich ook zo. Dit heeft ook een nadeel: je mist zaken die vaak standaard zijn in het genoemde hogere segment. Een compliment voor Renault, dat grote stappen heeft gemaakt. Ik heb met plezier in deze auto gereden en kan alleen maar concluderen dat Renault dit ook beoogt: een auto met een onderscheidend uiterlijk en interieur, die qua rijgedrag en uitstraling een klasse groter aandoet. Zonder daarbij het lichtvoetige en sportieve karakter te verliezen, dat de berijder van de Clio verwacht. En dat alles voor een concurrerende prijs.

     

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Energielabel/Bijtelling: A/20%
    Gem. verbruik: 3,4 l/100 km
    CO2 uitstoot: 90 g/km
    Cilinderinhoud: 1.461 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/8
    Max. vermogen: 66 kW/90 pk bij 4.000 tpm
    Max. koppel: 220 Nm bij 1.750 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 11,7 sec.
    Topsnelheid: 178 km/h
    Transmissie: 5 versnellingen
    Gewicht: 1.046 kg
    Prijs basisversie: € 13.990
    Prijs gereden uitvoering: € 19.290

    Plus
    + Qua uitstraling en rijgedrag klasse groter
    + Interieurruimte
    + Materiaalgebruik dashboard

    Min
    – Windgeruis
    – Materiaalgebruik deurpanelen
    – Passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Mazda6 Sportbreak 2.0 165 pk 6MT GT-M
    Next Article Autotest Mitsubishi Outlander 2.0 Instyle CVT

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?