Het is een publiek geheim dat de Renault Koleos op hetzelfde onderstel staat als de Nissan X-Trail. Toch hebben we met twee verschillende auto’s te maken.  

Eind 2016 reden we met de toen net geïntroduceerde Nissan X-Trail 2.0-liter diesel met Continue Variabele Transmissie (CVT). Deze ruime SUV is een betaalbare alleskunner voor mensen die af en toe van de gebaande paden af willen. De Franse Renault heeft met de Koleos 4×4 CVT dezelfde aandrijf-configuratie als zijn Japanse pendant. Toch zijn er wezenlijke verschillen die van de Renault en Nissan compleet andere auto’s maken.

Allereerst natuurlijk het uiterlijk. Dankzij slimme design-technieken heeft ook de Koleos een eigen gezicht. De Koleos kijkt alsof je niet met hem moet spotten, maar doet dat gedistingeerd en chique. Aan de achterkant is de Koleos wat rustiger en ronder dan de Nissan. De Renault onderscheidt zich daarnaast nog met de ver naar het midden van de auto doorlopende achterlichten.

Comfortabeler

Ook binnenin de Koleos hoef je niet bang te zijn dat je net zo goed in ‘die andere’ had kunnen gaan zitten. De instrumenten zitten in een andere cockpit en de dashboards hebben volledig hun eigen stijl. In de Koleos prijkt een 8,7 inch groot portrait infotainmentscherm waarmee je vrijwel de hele auto kunt bedienen. De scherpte en helderheid van het scherm zijn goed instelbaar en daardoor ook leesbaar voor leesbril-dragers.

De stoelen van de Renault zijn ook anders. De lederen uitvoering in onze testauto voelen zachter en daardoor comfortabeler aan dan in de Nissan, die overigens ook uitstekend zitten. Het enige dat de Japanner en Fransman aan de binnenkant met elkaar delen, is de gigantische hoeveelheid ruimte.

De verschillen tussen de twee merken beperken zich niet tot het uiterlijk en innerlijk. Ook in technisch opzicht zijn er voelbare verschillen. De Renault is namelijk een stuk soepeler afgeveerd dan de Nissan. Dit wil niet zeggen dat de Nissan stug is, maar hij voelt sportiever aan. Zonder de Renault teniet te doen overigens. Die ligt, stuurt en rijdt bijzonder goed, lekker en comfortabel.

Motorgeluid

De tweeliter roffelt er flink hoorbaar op los, zonder dat het irritant is. Vooral als de motor koud is, laat de Continu Variabele Transmissie de diesel in een vrij hoog toerental draaien, waardoor je op dat moment het gevoel krijgt met een zescilinder op pad te zijn. Zodra de motor warm is, is dit fenomeen vrijwel verdwenen.

De Renault Koleos en Nissan X-Trail onderscheiden zich op een flink aantal fronten van elkaar. Waar Nissan de X-Trail wat sportiever heeft gemaakt, spitst Renault zich met de Koleos meer toe op comfort. De Koleos heeft een soepel onderstel en iets comfortabelere stoelen. Toch is de prettige diesel in de Renault beter te horen dan in de Nissan.

Welke van de twee het beste bij jou past? Dat bepaal je natuurlijk zelf. Wellicht kan de vanafprijs je een zetje geven. De Nissan X-Trail begint namelijk een stuk goedkoper dan de Renault Koleos en dan heb je vrijwel dezelfde value for je money. Just saying.

Renault Koleos DCi 175 4×4 Initiale Paris

Motor: 1.995 cc, viercilinder diesel
Vermogen: 175 pk bij 3.750 toeren
Koppel: 380 Nm bij 2.000 toeren
Transmissie: Continu Variabele Transmissie
Aandrijving: voorwielen + achterwielen
Topsnelheid: 201 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,5 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.729 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,9 l/100 km
CO2-uitstoot: 156 g/km
Energielabel: G
Basisprijs (rijklaar): 43.190 euro
Prijs testauto (rijklaar): 56.300,- euro

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: