Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Autotest Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Elegance Businessline

    Auto 07-05-2013Geen reacties

    Skoda-Octavia-Combi-1.4-TSI-Elegance-Businessline-1Als je gevraagd wordt een nieuwe auto vanuit Nederland naar München te rijden, dan hangt het er maar net van af om wat voor auto het gaat. In dit geval mogen we op pad met de nieuwe Skoda Octavia Combi, en laat dat nou een perfecte auto zijn voor een tripje van 800 kilometer enkele reis.

    Sinds 1996 heeft Skoda de Octavia in het programma. In al die jaren heeft de auto enorme stappen gezet op alle gebieden. Twee eigenschappen is de auto nooit verloren: ruimte en waar voor zijn geld. Een koopje is het niet meer, maar voor de prijs van een goed aangeklede Volkswagen Golf kun je ook gaan voor een lel van een stationwagon als de Octavia. De Octavia Combi is een nette auto om te zien. Strakke, uitgestrekte lijnen en in de kleur Topaz Brown, zoals de testauto, zowaar chique om te zien. In het interieur wordt deze trend doorgezet. De stoelen, de onderkant van het dashboard en de deurpanelen zijn beige van kleur. Deze kleurstelling is wel wat vlekgevoelig, maar als het je smaak is: waarom niet?

    Duidelijkheid troef

    Het dashboard is rustig van opzet en alle instrumenten zijn simpel af te lezen. Alle knoppen zitten op de plek waar je ze verwacht. In het begin is het even uitvogelen waar de instellingen van alle comfort- en veiligheidsfuncties zitten, maar veel daarvan hoef je maar een keer in te stellen. De Octavia die wij naar München rijden zit boordevol met opties; werkelijk de hele lijst. Mooi is het nieuwe Columbus-navigatiesysteem met touchscreen. Als je met je vinger het scherm nadert, dan komen de icoontjes al tevoorschijn. Het is een prettig te bedienen systeem en het berekent vlot de ingegeven route. Ook de Bluetooth-functie, boordcomputer en de radio bedien je met dit aanraakscherm.

    Skoda-Octavia-Combi-1.4-TSI-Elegance-Businessline-2Ruimte te over

    Qua afwerkingsniveau is de nieuwe generatie Octavia weer een stap dichter in de buurt van de Volkswagen Passat gekomen, de benchmark in het D-segment. Alle hendels en knoppen voelen net wat hoogwaardiger aan dan bij het vorige model en nergens komen we een afwerkingsmisser tegen. Zelfs de portiervakken zijn bekleed met stof en de middenarmsteun is verschuifbaar. Voorin zit je eerste rang. De leren stoelen zijn op de lange afstand wat vlak, maar kunnen in alle richtingen over een enorme afstand versteld worden, zodat iedereen een goede zitpositie kan vinden.

    Met de voorstoelen ingesteld op een lichaamslengte van 1,80 meter is er op de achterbank een flinke beenruimte beschikbaar. Ook aan hoofdruimte is er geen gebrek, ondanks het optionele panoramadak van onze testauto. Wanneer er twee passagiers achterin zitten, dan kan de brede middenarmsteun naar beneden geklapt worden voor meer comfort. Om het lounge-gevoel te vergroten is er zelfs een verwarmde achterbank leverbaar.

    Skoda-Octavia-Combi-1.4-TSI-Elegance-Businessline-6Verhuiswagen

    De bagageruimte van de 4,66 meter lange Octavia Combi is indrukwekkend. Open de achterklep en je kijkt in een enorm gat van 610 liter waar een stel verhuisdozen nog in verdwalen. Door de achterbank met de praktische handgrepen vanuit de kofferbak om te klappen ontstaat er een balzaal van 1.710 liter en kun je als het moet een hele huisraad inladen. Overigens is er ook onder de laadvloer nog ruimte om spullen uit het zicht op te bergen.

    Skoda-Octavia-Combi-1.4-TSI-Elegance-Businessline-3Stabiel op hoge snelheid

    De Octavia Combi waarmee wij rijden heeft een 1.4 TSI benzinemotor met 140 pk onder de kap, die is gekoppeld aan een duidelijk en precies schakelende zesbak. Vooral de souplesse van dit relatief kleine motorblok valt op. Het koppel van 250 Nm is tussen de 1.500 en 3.500 toeren continu beschikbaar en zeker op de snelweg kun je de versnellingspook in de meeste gevallen in zes laten staan. Bij accelereren onder de 2.000 toeren is er een klein turbogat te bespeuren, maar als dat eenmaal is overwonnen, dan draaft de 1.172 kilo wegende Octavia zonder protest door naar zijn topsnelheid van 212 km/h.

    Ook op die snelheid is het geluidsniveau in de auto bijzonder laag en blijft hij stabiel zijn weg vervolgen. Het enige wat de Octavia mist is wat rijgevoel. Alles gaat zo makkelijk en vanzelfsprekend dat het bijna saai wordt. De besturing is scherp en direct genoeg, maar lijkt de opdracht gekregen te hebben om de bestuurder vooral niet teveel mee te geven over de staat van het wegdek. Ook de vering en demping zijn zodanig afgesteld dat het comfort altijd zegeviert zonder zweverig te worden. Alleen kleine dwarsnaden in het asfalt blijven niet onopgemerkt.

    Skoda-Octavia-Combi-1.4-TSI-Elegance-Businessline-4Geen gezeur

    Zoek je een ruime auto om comfortabel en vlot lange afstanden mee af te leggen, dan kun je niet om de nieuwe Skoda Octavia Combi heen. De auto klopt gewoon van alle kanten en is zeker niet buitenproportioneel duur. Hij is er vanaf 20.770 euro en veel uitvoeringen zijn goed voor 20 procent bijtelling. Later dit jaar komt er zelfs een versie met 14 procent bijtelling. Op vakantie hebben de kinderen lekker de ruimte op de achterbank en gezeur over wat wel en niet mee kan omdat de bagageruimte beperkt is blijft je bespaard. Bij de pomp hoeft de man des huizes ook niet te schrikken, want met een gemiddeld verbruik van 1 op 13 à 14 is de Octavia 1.4 TSI geen dure klant aan de pomp. De fabrieksopgave is 1 op 18,9, maar wij hebben op de Duitse Autobahn flink doorgereden. In Nederland moet 1 op 15 goed haalbaar zijn.

    Skoda-Octavia-Combi-1.4-TSI-Elegance-Businessline-5Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Energielabel/Bijtelling: A/20%
    Gem. verbruik: 5,3 l/100 km
    CO2 uitstoot: 121 g/km
    Cilinderinhoud: 1.395 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. vermogen: 103 kW/140 pk bij 4.500-6.000 tpm
    Max. koppel: 250 Nm bij 1.500-3.500 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 sec.
    Topsnelheid: 212 km/h
    Transmissie: Handgeschakeld 6 versnellingen
    Gewicht: 1.172 kg
    Prijs basisversie: € 24.870
    Prijs gereden uitvoering: € 35.040

    Plus
    + Fijne motor
    + Enorme zit- en bagageruimte
    + Verhouding prijs/uitrusting

    Min
    – Vlakke stoelen op lange afstand
    – Mist rijgevoel
    – Merkimago blijft soms lastig te verdedigen

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest Ford Kuga 1.6 EcoBoost 150 pk Titanium 2WD
    Next Article Autotest Skoda Superb 1.8 TSI

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?